زنان مبتلا به اختلال ضربان قلب شایع‌تر از مردان دچار زوال شناختی سریع‌تر می‌شوند


حمله قلبی زن

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

بر اساس تحقیقاتی که امروز در ACNAP 2023، کنگره علمی انجمن قلب و عروق اروپا (ESC) ارائه شد و در مجله منتشر شد، زنان مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی نسبت به مردان مبتلا به بیماری ریتم قلب سریع‌تر به سمت اختلالات شناختی و زوال عقل پیشرفت می‌کنند. آلزایمر و زوال عقل.

دکتر کاترین وود، نویسنده این مطالعه، می گوید: «علائم فیبریلاسیون دهلیزی در زنان اغلب توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نادیده گرفته می شود یا به استرس یا اضطراب نسبت داده می شود، بنابراین می تواند برای مدت طولانی تشخیص داده نشود، در حالی که مردان بیشتر احتمال دارد که به سرعت تشخیص داده شوند و درمان شوند. دانشگاه اموری، آتلانتا، ایالات متحده وی ادامه داد: عدم تشخیص به معنای عدم دریافت داروهای ضد انعقاد خوراکی برای جلوگیری از لخته شدن خون و سکته های مغزی ناشی از فیبریلاسیون دهلیزی است. این زنان ممکن است لخته هایی داشته باشند که به رگ های خونی کوچک در مغز آنها می رود و باعث از دست دادن تدریجی عملکرد مغز آنها و ایجاد اختلالات شناختی می شود.

دکتر وود ادامه داد: دستورالعمل های ESC برای مراقبت از بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی داروهای ضد انعقاد خوراکی را هم برای زنان و هم برای مردان توصیه می کند. “با این حال، ما می دانیم که زنان کمتر از مردان این داروها را دریافت می کنند. این دلیل دیگری است که چرا زنان ممکن است سکته های خاموش کوچکی داشته باشند که ناشناخته مانده و به بافت مغز آسیب می رساند و منجر به اختلال شناختی می شود.”

فیبریلاسیون دهلیزی شایع ترین اختلال ریتم قلب است که بیش از 40 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. خطر سکته مغزی در افراد مبتلا به این عارضه در مقایسه با همسالان سالم پنج برابر بیشتر است. زنان دارای علائم فیبریلاسیون دهلیزی بیشتر از مردان و پیامدهای بدتری از این اختلال هستند و خطر مرگ و میر بیشتر و سکته های مغزی ناتوان کننده بیشتر است.

زوال عقل در زنان بیشتر از مردان است. فیبریلاسیون دهلیزی با خطر بالاتری برای اختلالات شناختی و زوال عقل همراه است، احتمالاً به این دلیل که این وضعیت با بیش از دو برابر خطر سکته‌های خاموش مرتبط است. تجمع سکته های مغزی خاموش و آسیب های مغزی مرتبط با آن در طول زمان ممکن است به اختلال شناختی کمک کند. پیشگیری از سکته مغزی با داروهای ضد انعقاد خوراکی اولویت اصلی در مدیریت فیبریلاسیون دهلیزی است و ممکن است خطر زوال عقل را کاهش دهد.

این اولین مطالعه طولی بود که از داده‌های چند مرکزی برای بررسی تفاوت‌های جنسیتی در شیوع بیماری‌های شناختی در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و مسیر زوال عقل استفاده کرد. این مطالعه شامل 43630 شرکت‌کننده از مرکز ملی هماهنگی آلزایمر (NACC) بود که از سال 1984 بزرگسالان را از جمعیت عمومی ایالات متحده ثبت نام کرده بود.

از این تعداد، 4593 (11%) فیبریلاسیون دهلیزی در ابتدا داشتند و 39037 (89%) فیبریلاسیون دهلیزی نداشتند. میانگین سنی 78.5 سال و 46 درصد زن بودند. برای شرکت در این مطالعه، شرکت‌کنندگان باید حداقل سه بار سالانه به کلینیک مراجعه می‌کردند که در طی آن تست‌های عصبی روان‌شناختی انجام می‌شد و به عنوان شناخت طبیعی، اختلال شناختی خفیف (MCI) یا زوال عقل طبقه‌بندی می‌شدند.

محققان ارتباط بین 1) فیبریلاسیون دهلیزی و تشخیص شناختی پایه را تجزیه و تحلیل کردند. و 2) فیبریلاسیون دهلیزی و زمان پیشرفت در تشخیص شناختی. تجزیه و تحلیل ها برای عواملی که می توانند بر روابط تأثیر بگذارند از جمله سن، جنس، نژاد، تحصیلات، شاخص توده بدنی، سیگار کشیدن، افسردگی، فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا، نارسایی قلبی، سکته مغزی و آپنه خواب تنظیم شدند. مردان و زنان مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی با افراد بدون این بیماری مقایسه شدند و تفاوت‌ها بر اساس جنسیت مورد بررسی قرار گرفتند.

زنان مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در مقایسه با زنان بدون فیبریلاسیون دهلیزی سه برابر بیشتر احتمال دارد که MCI و زوال عقل در ابتدا داشته باشند، با نسبت شانس 3.43 (MCI) و 3.00 (زوال عقل). نسبت شانس برای مردان به ترتیب 1.73 و 1.60 بود، اما هیچ یک از این رابطه ها در مردان از نظر آماری معنی دار نبود.

در طی چهار سال پیگیری متوسط، 30 درصد از شرکت کنندگان به مرحله بدتری از اختلال شناختی و 21 درصد به زوال عقل مبتلا شدند. زنان مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در مقایسه با زنان بدون فیبریلاسیون دهلیزی، با نسبت خطر (HR) 1.21 در معرض خطر بالاتری برای پیشرفت به مرحله بدتر اختلال شناختی بودند.

با توجه به پیشرفت به هر مرحله، در مقایسه با زنان بدون فیبریلاسیون دهلیزی، زنان مبتلا به این عارضه بیشتر احتمال دارد که از شناخت طبیعی به MCI (HR 1.17) و از MCI به دمانس عروقی (HR 2.57) منتقل شوند. ارتباط بین فیبریلاسیون دهلیزی و کاهش سریع شناختی در مردان از نظر آماری معنی‌دار نبود.

دکتر وود گفت: “تحلیل‌ها نشان‌دهنده ارتباط قوی‌تر بین فیبریلاسیون دهلیزی و کاهش عملکرد شناختی در زنان در مقایسه با مردان است. ایجاد راه‌هایی برای شناسایی بیماران فیبریلاسیون دهلیزی که در معرض بالاترین خطر زوال شناختی و سکته هستند، مداخلات آینده را برای جلوگیری یا کند کردن پیشرفت کمک می‌کند. به اختلال شناختی و زوال عقل.”

اطلاعات بیشتر:
کنفرانس: esc365.escardio.org/presentation/264914

Kathryn A. Wood و همکاران، آیا تفاوت های جنسی در عملکرد شناختی در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی وجود دارد؟، آلزایمر و زوال عقل (2022). DOI: 10.1002/alz.063443

ارائه شده توسط انجمن قلب و عروق اروپا

نقل قول: زنان مبتلا به اختلال ضربان قلب شایع‌تر از مردان زوال شناختی سریع‌تری داشتند (2023، 23 ژوئن) که در 23 ژوئن 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-06-women-common-heart-rhythm-disorder بازیابی شد. html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.