سرطان قابل پیشگیری است؟ راه های عملی برای پیشگیری از سرطان


سالانه ۴.۵ میلیون نفر در جهان بر اثر سرطان فوت می‌کنند که نزدیک به 50% درصد از آنها به عوامل رفتاری مانند سیگار کشیدن، اضافه وزن، مصرف الکل و سبک زندگی کم تحرک نسبت داده می شود. این رقم بسیار بالاتر از حد تصور ما در گذشته است.

نداشتن هیچ اطلاعی از آنچه در پیش است، مخصوصا در مورد سلامتی، می تواند ترسناک باشد. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که با ایجاد چند تغییر ساده در سبک زندگی، می توان تاثیر چشمگیری در پیشگیری از سرطان داشت.

چگونه خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهیم؟

تقریبا دو سوم از کل مرگ و میرهای مرتبط با سرطان به دلایل قابل پیشگیری برمی‌گردد.
کلیدواژه در اینجا قطعا “قابل پیشگیری” است. یعنی با برداشتن گام‌هایی و ایجاد تغییراتی می‌توان احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش داد.
مهم ترین کارهایی که برای جلوگیری از ابتلا به سرطان می‌توانید انجام دهید:

  1. محصولات تنباکو را ترک کنید

اگر سیگار، قلیان یا ویپ می‌کشید، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای سلامتی خود انجام دهید ترک کردن است، که نه تنها برای پیشگیری از سرطان، بلکه برای کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها و مشکلات نیز موثر است. سیگار و(دودی که تولید می‌کند) حاوی مواد تشکیل‌دهنده‌ای است که به زبان ساده، سمی هستند.
مواد شیمیایی موجود در دود سیگار و قلیان به DNA یا ماده ژنتیکی همه سلول‌های بدن شما آسیب می‌رساند که می‌تواند سلول‌های طبیعی را به سلول‌های سرطانی تبدیل کند. سپس، اگر سلول‌های سرطانی در بدن شما شروع به رشد کنند، مواد شیمیایی موجود در سیگار توانایی بدن شما را برای ترمیم آسیب DNA مختل می‌کند و بدن نمی‌تواند آن سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) گزارش می‌دهد که ۱۲.۵٪ از بزرگسالان آمریکایی سیگار می‌کشند و این درصد در کشورهای دیگر بسیار بیشتر است. به عنوان مثال، در شیلی، تقریباً ۴۵٪ از جمعیت سیگار می‌کشند، در حالی که در جزیره نائورو در اقیانوس آرام، این تعداد به رقم حیرت‌انگیز ۵۲٪ می‌رسد.

سیگار و سرطان

متاسفانه سیگار کشیدن هنوز هم بسیار رایج است، به خصوص در بین مردان و به ویژه در کشورهای در حال توسعه که این آمار اصلا خوب نیست.
نُه مورد از هر ۱۰ مورد مرگ ناشی از سرطان ریه در ایالات متحده با سیگار کشیدن مرتبط است،همچنین سیگار کشیدن خطر ابتلا به تقریباً هر نوع سرطان دیگری را نیز افزایش می‌دهد.
شک دارید سیگار کشیدن شما واقعاً چقدر برای سلامتی‌تان اهمیت دارد؟ تومورهای زیادی وجود دارد که تقریباً هرگز در افراد غیرسیگاری دیده نمی شود.

2.      کم کردن یا ترک کامل الکل

شاید فکر کنید که چند بار نوشیدن در دورهمی‌های شبانه چیز مهمی نیست. اما داده‌ها نشان می‌دهند که هرچه کمتر الکل مصرف کنید،خطر ابتلا به سرطان هم کمتر می‌شود و برعکس، هرچه بیشتر الکل بنوشید، خطر ابتلا به سرطان هم افزایش می‌یابد.
مطالعات ثابت کرده اند مصرف منظم الکل خطر ابتلا به سرطان‌های زیر را افزایش می‌دهد:

  • سینه
  • روده بزرگ و راست روده
  • مری
  • حنجره (جعبه صدا)
  • کبد
  • دهان
  • حلق

ممکن است شنیده باشید که برخی از انواع الکل برایتان بهتر از سایرین هستند، اما در مورد خطر ابتلا به سرطان، این موضوع صحت ندارد. هر نوع الکلی با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است. این شامل آبجو، شراب قرمز و سفید، کوکتل‌ها و… می شود. خطر ناشی از الکل فراتر از سرطان می‌رود. یک مطالعه نشان داد که الکل با ۲.۸ میلیون مرگ در سال مرتبط است و آن را به اصلی‌ترین عامل مرگ برای افراد ۱۵ تا ۴۹ ساله تبدیل می‌کند.
آمار و ارقام واضح هستند: ترک کردن (یا به طور قابل توجهی محدود کردن مصرف الکل) می‌تواند برای سلامتی‌تان معجزه کند.

3. برای داشتن وزن سالم تلاش کنید

مطالعهٔ انجام‌شده در آگوست ۲۰۲۲ نشان داد که علاوه بر سیگار کشیدن و مصرف الکل، داشتن شاخص توده بدنی (BMI) بالا یکی از سه عامل اصلی قابل پیشگیری برای مرگ و میر ناشی از سرطان است.
چاقی خطر ابتلا به تقریباً هر نوع سرطانی را به میزان کمی افزایش می‌دهد. خطر ناشی از آن برای هر فرد خیلی زیاد نیست، اما اگر به سطوح جمعیتی نگاه کنید، متوجه می‌شوید که صدها هزار نفر به خاطر چاقی به سرطان مبتلا می شوند. داده‌ها افزایش چاقی و اضافه وزن را به عنوان یک عامل خطر برای سرطان نشان می‌دهد. بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، این میزان ۲۰% افزایش یافت که بیشتر به دلیل عوامل متابولیک و عمدتاً چاقی بوده است.

  1. تحرک خود را افزایش دهید

یک سبک زندگی کم‌تحرک (ورزش نکردن به اندازه کافی) و رژیم غذایی نامناسب هر دو می‌توانند به افزایش وزن کمک کنند.حتی اگر BMI شما در محدودهٔ سالم در نظر گرفته شود، کم تحرکی خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

ورزش و سرطان

    5. فعالیت بدنی داشته باشید

فعالیت بدنی نیز مهم است. علاوه بر کمک به کنترل وزن، فعالیت بدنی به تنهایی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه و روده بزرگ را کاهش دهد.
هر مقدار فعالیت بدنی برای سلامتی مفید است. اما برای اینکه بیشترین فایده را داشته باشد، در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید را هدف گذاری کنید.

می‌توانید فعالیت‌های متوسط و شدید را با هم ترکیب کنید. به طور کلی، حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. هر چه بیشتر، بهتر.

    ۶. واکسن بزنید

محافظت در برابر برخی عفونت‌های ویروسی می‌تواند به محافظت در برابر سرطان کمک کند. با پزشک خود در مورد واکسیناسیون صحبت کنید.

  • هپاتیت B: هپاتیت B می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. بزرگسالانی که در معرض خطر بالای ابتلا به هپاتیت B هستند، افرادی هستند که با بیش از یک نفر رابطه جنسی دارند. افراد دیگر در معرض خطر بالا، مصرف‌کنندگان مواد مخدر تزریقی هستند، همچنین کارکنان بخش بهداشت و درمان یا امنیت عمومی که ممکن است با خون یا مایعات بدن آلوده تماس داشته باشند.
  • ویروس پاپیلوم انسانی (HPV): HPV یک ویروس منتقل شونده از راه جنسی است که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم و سایر سرطان‌های دستگاه تناسلی و همچنین سرطان سلول سنگفرشی سر و گردن شود. واکسن HPV برای دختران و پسران ۱۱ و ۱۲ ساله توصیه می‌شود. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به تازگی استفاده از واکسن گارداسیل ۹ را برای مردان و زنان ۹ تا ۴۵ ساله تایید کرده است.

 

بنابراین، به جای اینکه فقط به اعداد روی ترازو یا سایز لباس خود نگاه کنید، روی داشتن یک سبک زندگی سالم و انتخاب‌هایی که می‌دانید برای بدنتان مفید است تمرکز کنید:

  • یک رژیم غذایی متعادل و مغذی داشته باشید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • سطح استرس خود را مدیریت کنید.
  • چکاپ پزشکی منظم انجام دهید.

 

اگر دوست دارید به وزن دلخواه خودتان برسید و یا سبک زندگی سالمی داشته باشید.تیم در کنار شماست. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

اطلاعات تست تغذیه

اطلاعات تست ورزش

 

لازم نیست تغییرات ناگهانی و شدید ایجاد کنید. اما اگر شروع به ایجاد تغییرات کوچکی کنید که بتوانید ماه‌ها و سال‌ها آن‌ها را ادامه دهید، این تغییرات تأثیر فوق‌العاده‌ای خواهند داشت.

سایر عوامل موثر در ایجاد سرطان

عادات و رفتارهای دیگری در سبک و خطر ابتلا به سرطان نقش دارند:

  • رابطه جنسی ناایمن: مطالعه آگوست ۲۰۲۲ رابطه جنسی ناایمن را به عنوان یک عامل خطر کلیدی برای سرطان (به ویژه سرطان دهانه رحم) در زنان در سراسر جهان معرفی کرد. برای جلوگیری از عفونت‌های مقاربتی (STIs) که با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند، رابطه جنسی ایمن داشته باشید.
  • غذاهای فوق فرآوری‌شده:ما امروزه نسبت به ۵۰ سال پیش غذاهای صنعتی و فرآوری‌شده بسیار بیشتری در مواد غذایی خود داریم.محققان بر این باورند که چنین غذاهایی به خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کنند، بنابراین تا حد امکان غذاهای خانگی استفاده کنید.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: اشعه ماورای بنفش (UV) نیز یک عامل قابل پیشگیری برای سرطان است. سعی کنید ماندن در زیر نور خورشید محدود کنید و همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.همچنین برنزه کردن در سولاریوم یا با آفتاب عامل خطر قطعی سرطان پوست هستند.
  • گوشت‌های فرآوری‌شده: مصرف مکرر گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس و بیکن می‌تواند خطر ابتلا به برخی انواع سرطان را کمی افزایش دهد. این خبر بر اساس گزارشی از آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، وابسته به سازمان جهانی بهداشت، منتشر شده است.
  • مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک: در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، پزشکان زیاد آنتی‌بیوتیک تجویز نمی‌کردند چون معتقد بودند که استفاده مکرر از آنتی‌بیوتیک ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. برخی از منابع نشان می‌دهند که افرادی که در سنین بسیار پایین آنتی‌بیوتیک زیادی مصرف کرده‌اند، ممکن است میکروبیوم رودهٔ تغییر یافته‌ای داشته باشند که در آینده تاثیر منفی دارد.

 آیا می شود به طور قطعی از ابتلا به سرطان جلوگیری کرد؟

تمام تغییرات سبک زندگی دنیا هم نمی‌توانند تضمین کنند که هرگز به سرطان یا دیگر مشکلات سلامتی دچار نشوید. گاهی اوقات، این سرنوشت طبیعی است و ژنتیک هم می‌تواند نقش داشته باشد.

اگر سابقه تکرار سرطان را در خانواده دارید با ما تماس بگیرید. 02188920257

مطالعات گسترده نشان می‌دهد که تغییرات سبک زندگی می‌توانند تاثیر زیادی روی سلامت کلی شما داشته باشند. ایجاد این تغییرات، هرچند سخت است، اما می‌تواند به طور قابل توجهی ریسک کلی ابتلا به سرطان برای شما را 40 تا 50 درصد کاهش دهد.

 کسی که مصرف الکل را محدود می‌کند، وزن سالمی را حفظ می‌کند، سبک زندگی فعالی دارد و سیگار نمی‌کشد، در کل خطر کمتری برای ابتلا به انواع سرطان دارد.

این تغییرات اثر تجمعی دارند، بنابراین هر چه زودتر شروع کنید، وضعیت بهتری خواهید داشت. ما معمولا تاثیر این عادت‌ها را در افرادی می‌بینیم که بالای ۶۰ سال هستند، بنابراین شروع به ایجاد تغییرات مثبت در سنین پایین‌تر، مثل ۲۰ و ۳۰ سالگی، اهمیت بیشتری دارد. اگر بتوانید در جوانی عادت‌های سالم را در خود جا بیندازید، با افزایش سن آن‌ها را ادامه خواهید داد.

برای ایجاد سبک زندگی سالم در کنار شما هستیم



Source link