ایلان ماسک می گوید که «تعویض دیسک» برای او کارساز بوده است. اما شواهد این جراحی برای کمک به درد مزمن وجود ندارد


نوشته جیووانی ای فریرا، کریستین لین، کریستوفر ماهر، یان هریس و جاشوا زادرو، گفتگو

جراحی تعویض دیسک ستون فقرات

اعتبار: تصویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی

هفته گذشته در پستی در X، مالک پلتفرم ایلان ماسک به افراد توصیه کرد در صورت تجربه درد شدید گردن یا کمر، به دنبال تعویض دیسک باشند.

بر اساس بیوگرافی این میلیاردر، او از زمانی که در سال 2013 در یک مهمانی با تم ژاپنی برای تولد 42 سالگی خود سعی کرد یک کشتی گیر سومو 350 پوندی را “جودو پرتاب” کند و دیسکی را در پایگاه منفجر کرد، کمر و گردن درد مزمن داشته است. از گردن او

ماسک در نظرات پس از این پست گفت که این جراحی یک “تغییر بازی” بود و درد او را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

پست اصلی ماسک تا کنون بیش از 50 میلیون بازدید داشته و جنجال ایجاد کرده است. بنابراین جراحی تعویض دیسک چیست و شواهد در مورد فواید و مضرات آن به ما چه می گوید؟

تعویض دیسک شامل چه مواردی می شود؟

تعویض دیسک نوعی جراحی است که در آن یک یا چند دیسک ستون فقرات (بالشتکی بین استخوان‌های ستون فقرات که به عنوان مهره نیز شناخته می‌شود) برداشته می‌شود و با یک دیسک مصنوعی جایگزین می‌شود تا حرکت بین مهره‌ها حفظ شود. دیسک های مصنوعی از فلز یا ترکیبی از فلز و پلاستیک ساخته می شوند.

تعویض دیسک ممکن است به دلایل متعددی انجام شود، از جمله لغزش دیسک در گردن، همانطور که به نظر می رسد مورد ماسک باشد.

تعویض دیسک یک جراحی بزرگ است. نیاز به بیهوشی عمومی دارد و عمل معمولاً 2 تا 4 ساعت طول می کشد. اکثر افراد 2 تا 7 روز در بیمارستان می مانند. پس از جراحی، بیماران می توانند راه بروند، اما باید به مدت 3 تا 6 هفته از کارهایی مانند ورزش شدید و رانندگی اجتناب کنند. ممکن است افراد ملزم به پوشیدن یقه گردن (بعد از جراحی گردن) یا بریس پشت (پس از جراحی کمر) برای حدود 6 هفته باشند.

هزینه ها بسته به اینکه آیا شما در سیستم درمانی دولتی یا خصوصی عمل می کنید، اگر بیمه درمانی خصوصی دارید و سطح پوشش شما در صورت انجام متفاوت است. در استرالیا، حتی اگر بیمه درمانی داشته باشید، جراحی تعویض دیسک ممکن است بیش از 12000 دلار استرالیا از جیب شما خارج شود.

جراحی تعویض دیسک به اندازه سایر جراحی های ستون فقرات (مثلاً فیوژن ستون فقرات) انجام نمی شود اما استفاده از آن در حال افزایش است.

به عنوان مثال، در نیو ساوت ولز، نرخ جایگزینی دیسک با بودجه خصوصی شش برابر شده از 6.2 در هر میلیون نفر در سال 2010-11 به 38.4 در هر میلیون در 2019-2020.

فواید و مضرات آن چیست؟

افرادی که به جراحی فکر می کنند معمولاً این گزینه را در مقابل عدم انجام جراحی می سنجند. اما تحقیقات بسیار کمی در مورد مقایسه جراحی تعویض دیسک با درمان های غیر جراحی انجام شده است.

آزمایشات بالینی بهترین راه برای تعیین اینکه آیا یک درمان موثر است یا خیر. ابتدا می خواهید قبل از شروع مقایسه با سایر درمان ها نشان دهید که یک درمان جدید بهتر از انجام هیچ کاری نیست. برای روش های جراحی، گام بعدی ممکن است مقایسه این روش با روش های غیرجراحی باشد.

متأسفانه، این اولین مراحل تحقیقاتی حیاتی تا حد زیادی برای جراحی تعویض دیسک برای گردن و کمردرد نادیده گرفته شده است. در نتیجه، عدم اطمینان زیادی در مورد درمان وجود دارد.

هیچ کارآزمایی بالینی برای بررسی اینکه آیا جایگزینی دیسک برای گردن درد در مقایسه با هیچ یا در مقایسه با درمان‌های غیرجراحی موثر است، وجود ندارد.

برای کمردرد، تنها کارآزمایی بالینی که تا حد دانش ما انجام شده است و در مقایسه با جایگزینی دیسک با یک جایگزین غیرجراحی انجام شده است، مشخص شد که جراحی تعویض دیسک کمی موثرتر از یک برنامه توانبخشی فشرده پس از دو سال و هشت سال است.

عوارض غیر معمول نیست و می تواند شامل دررفتگی دیسک مصنوعی، شکستگی (شکستگی) دیسک مصنوعی و عفونت باشد.

در کارآزمایی بالینی که در بالا ذکر شد، 26 بیمار از 77 بیمار جراحی در طی دو سال پس از پیگیری دچار عارضه شدند، از جمله یک نفر که تحت عمل جراحی تجدیدنظر قرار گرفت و به شریان آسیب رساند که منجر به قطع شدن پا شد. جراحی تجدید نظر به معنای انجام مجدد جراحی اولیه در صورت نیاز به اصلاح است.

آیا جایگزین های موثری وجود دارد؟

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که آیا نیاز به جراحی دارید یا خیر. جستجوی نظر دوم ممکن است به شما کمک کند در مورد گزینه های خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بسیاری از جراحان جایگزینی دیسک را به عنوان جایگزینی برای فیوژن ستون فقرات می بینند و این انتخاب اغلب به بیماران ارائه می شود. در واقع، شواهد تحقیقاتی مورد استفاده برای پشتیبانی از جایگزینی دیسک عمدتاً از مطالعاتی است که جایگزینی دیسک را با همجوشی ستون فقرات مقایسه می‌کند. این مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به گردن درد ممکن است پس از تعویض دیسک در مقایسه با فیوژن ستون فقرات سریع‌تر بهبود یافته و به سر کار بازگردند و افراد مبتلا به کمردرد ممکن است با تعویض دیسک نسبت به فیوژن ستون فقرات، تسکین درد کمی بهتری داشته باشند.

با این حال، همجوشی ستون فقرات به طور مشابه با شواهدی که آن را با جایگزین های غیرجراحی مقایسه می کند، به خوبی پشتیبانی نمی شود و مانند تعویض دیسک، گران است و با خطرات قابل توجهی از آسیب همراه است.

خوشبختانه برای بیماران، درمان‌های جدید و غیرجراحی برای گردن درد و کمردرد وجود دارد که شواهد نشان می‌دهد موثر هستند و بسیار ارزان‌تر از جراحی هستند. اینها شامل درمان‌هایی می‌شود که هم عوامل فیزیکی و هم عوامل روان‌شناختی را که به درد فرد کمک می‌کنند، می‌پردازد، مانند درمان عملکرد شناختی.

در حالی که ماسک نتیجه فوری خوبی را با عمل جراحی تعویض دیسک گزارش کرد، با توجه به شواهد – یا فقدان آن – توصیه می کنیم هنگام بررسی این جراحی احتیاط کنید. و اگر انتخاب بین جایگزینی دیسک و فیوژن ستون فقرات به شما ارائه شد، ممکن است بخواهید جایگزین سومی را در نظر بگیرید: اصلاً جراحی نکنید.

ارائه شده توسط The Conversation

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.گفتگو

نقل قول: ایلان ماسک می گوید «تعویض دیسک» برای او کارساز بوده است. اما شواهدی وجود ندارد که این جراحی به درد مزمن کمک می کند (2024، 23 آوریل) در 23 آوریل 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-04-elon-musk-disk-evidence-surgery.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.