سیگار کشیدن ممکن است چربی شکم را افزایش دهد


سیگار کشیدن

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

نگرانی از افزایش وزن بهانه رایج سیگاری ها برای ترک نکردن سیگار است. مطالعه جدیدی که امروز در مجله منتشر شد اعتیاد دریافته است که هم شروع سیگار کشیدن و هم سیگار کشیدن مادام العمر ممکن است باعث افزایش چربی شکم، به ویژه چربی احشایی شود، چربی ناسالم در عمق شکم که با خطر بالای بیماری قلبی، دیابت، سکته مغزی و زوال عقل مرتبط است.

افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری وزن بدن کمتری دارند، اما چربی شکمی بیشتری از جمله چربی احشایی شکم بیشتری دارند. مشاهده چربی احشایی سخت است. شما می توانید شکمی صاف داشته باشید و همچنان مقادیر ناسالمی از آن داشته باشید، که خطر ابتلا به بیماری های جدی را افزایش می دهد. این مطالعه جدید شواهد حمایتی ارائه می دهد که سیگار کشیدن ممکن است باعث افزایش آن نوع چربی شود.

محققان مرکز تحقیقات متابولیک پایه NNF، دانشگاه کپنهاگ از نوعی تجزیه و تحلیل آماری به نام تصادفی سازی مندلی (MR) برای تعیین اینکه آیا سیگار باعث افزایش چربی شکم می شود یا خیر، استفاده کردند. MR نتایج حاصل از مطالعات ژنتیکی مختلف را ترکیب می کند تا به دنبال روابط علی بین قرار گرفتن در معرض (در این مورد، سیگار کشیدن) و نتیجه (افزایش چربی شکم) باشد. این مطالعه جدید نتایج ژنتیکی متعدد حاصل از مطالعات اجداد اروپایی را در مورد مواجهه با سیگار و معیارهای توزیع چربی بدن (به عنوان مثال، نسبت دور کمر به باسن و دور کمر و باسن) ترکیب کرد.

ابتدا، محققان از مطالعات ژنتیکی قبلی برای شناسایی اینکه کدام ژن با عادت سیگار کشیدن و توزیع چربی بدن مرتبط است، استفاده کردند. دوم، آنها از این اطلاعات ژنتیکی برای تعیین اینکه آیا افراد دارای ژن های مرتبط با سیگار کشیدن تمایل به توزیع چربی بدن متفاوت دارند یا خیر استفاده کردند. در نهایت، آنها تأثیرات دیگری مانند مصرف الکل یا پیشینه اجتماعی-اقتصادی را در نظر گرفتند تا اطمینان حاصل کنند که هر گونه ارتباطی که بین سیگار کشیدن و توزیع چربی بدن یافتند واقعاً به دلیل خود سیگار است و نه عوامل دیگر.

دکتر Germán D. Carrasquilla، نویسنده اصلی این مطالعه توضیح می دهد: “این مطالعه نشان داد که شروع به سیگار کشیدن و سیگار کشیدن در طول زندگی ممکن است باعث افزایش چربی شکم شود، همانطور که با اندازه گیری نسبت دور کمر به باسن مشاهده می شود. در تجزیه و تحلیل بیشتر، ما همچنین دریافتند که نوع چربی که افزایش می‌یابد به احتمال زیاد چربی احشایی است تا چربی زیر پوست.

“مطالعات قبلی مستعد گیج کننده بوده اند، که زمانی اتفاق می افتد که یک متغیر مستقل بر نتایج تاثیر بگذارد. از آنجایی که طراحی مطالعه ما از تغییرات ژنتیکی استفاده می کند، کار بهتری برای کاهش یا کنترل آن متغیرها انجام می دهد. به نظر می رسد تاثیر سیگار بر روی چربی شکم اتفاق می افتد. صرف نظر از عوامل دیگری مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی، مصرف الکل، ADHD، یا میزان ریسک پذیر بودن یک فرد.

از دیدگاه بهداشت عمومی، این یافته‌ها اهمیت تلاش‌های گسترده برای پیشگیری و کاهش استعمال دخانیات در جمعیت عمومی را تقویت می‌کند، زیرا ممکن است به کاهش چربی‌های احشایی شکم و تمام بیماری‌های مزمن مرتبط با آن کمک کند. کاهش یک خطر عمده سلامت در جمعیت، به طور غیرمستقیم، خطر عمده سلامت دیگری را کاهش خواهد داد.»

محققان با مطالعه چگونگی ارتباط انواع DNA مرتبط با عادات سیگار کشیدن و چربی شکم با محفظه های چربی در قسمت های مختلف بدن، تعیین کردند که چربی اضافی شکم در افراد سیگاری عمدتاً چربی احشایی است. یافته‌های کلیدی این است که این عوامل ژنتیکی بیشتر با افزایش بافت چربی احشایی – چربی عمیقی که در اطراف اندام‌های شکمی می‌پیچد – مرتبط هستند تا چربی زیر پوستی که در زیر پوست ذخیره می‌شوند.

دو مطالعه اساسی در مورد اجداد اروپایی در مقیاس بزرگ بودند. مطالعه سیگار بر روی 1.2 میلیون نفر که شروع به سیگار کشیدن کرده بودند و بیش از 450000 سیگاری مادام العمر مورد بررسی قرار گرفت و مطالعه توزیع چربی بدن شامل بیش از 600000 نفر بود.

اطلاعات بیشتر:
برآورد علیت بین سیگار کشیدن و چاقی شکمی به روش تصادفی مندلی اعتیاد (2024). DOI: 10.1111/add.16454

ارائه شده توسط انجمن مطالعه اعتیاد

نقل قول: کنایه از سیگار کشیدن برای لاغر ماندن: سیگار کشیدن ممکن است چربی شکم را افزایش دهد (2024، 21 مارس) بازیابی شده در 21 مارس 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-03-irony-stay-thin-belly-fat.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.