شناخت بیشتر پرنده کاکاپو و سبک زندگی این پرنده


به طور کلی این طوطی غول پیکر و در خطر انقراض برای دومین بار به عنوان پرنده سال نیوزلند انتخاب شده که اتفاقی بی سابقه به شمار خواهد آمد. پرنده کاکاپو با رنگ سبز کمرنگ خود امروزه به عوان سنگین ترین طوطی جهان شناخته می شود که بیشترین میزان عمر را نیز در میان پرندگان دارد.

آشنایی با پرنده کاکاپو

بهتر است بدانید پرنده کاکاپو که با عنوان طوطی شب نیز شناخته می شود در واقع پرنده ای بومی جزیره نیوزلند خواهد بود. این پرنده پرواز نم کند و بر روی زمین و معمولا در شب به بیرون از لانه خود می آید. این پرنده به شدت در معرض انقراض قرار دارد به گونه ای که هم اکنون چیزی در حدود شصت و پنج عدد از این پرنده وجود دارد.

تاریخچه پرنده کاکاپو

در گذشته های دور به دلیل اینکه هیچ دشمن طبیعی نداشتند تعداد آن ها زیاد بود اما هم اکنون و پس از ورود اروپاییان که با خود حیواناتی مانند سگ و گربه آورده اند نسل این حیوانات در خطر انقراض قرار دارد. این پرنده معمولا تنها زندگی می کند و در هنگام شب به ارتفاعات کوهستان می رود و در طول مسیر خود چاله هایی کم عمق حفر می کند.

سپس درون این چاله ها می نشیند و به کمک کیسه هوایی که در سینه دارد صدای بسیار بلند و پر حجم تولید خواهد کرد. این صدا در تمام کوهستان و دره های آن می پیچد و موجب جذب طوطی ماده می گردد.

خصوصیات ظاهری و رفتاری:

طوطی کاکاپو مدت طولانی است که در کره زمین زندگی می کند. این پرنده کوچک حدود ۶۰ سانتی متر طول دارد و وزن آن تا چهار کیلوگرم است. قسمت بالای بدن با لکه های سبز و زرد پوشیده شده و شکم و سینه پرنده نیز کمی سبک تر از آن خواهد بود.

خصوصیات رفتاری کاکاپو

این پرنده دارای یک نوک بزرگ خاسگتری و پنجه های عظیم است. کاکاپو بسیار مشابه جغد است اما بال این طوطی بسیار کوچک است. در آماده سازی برای فرآیند پرورش، پرندگان سوراخ هایی را در نخاله های پوسیده یا درختان و همچنین در شکاف های سنگ حفر می کنند.

این سوراخ ها دارای دو ورودی و چندین شاخه هستند. معمولا کاکاپو ماده در اواسط ژانویه دو تخم می گذارد. وقتی نوزادان به دنیا می آیند مادرشان منحصرا درگیر تربیت آن ها خواهد بود و نرها در این امر مشارکتی ندارند. در حال حاضر دانشمندان بر این باور هستند که در طبیعت برای این پرندگان غیر معمول عملا هیچ جایی مانده است.

دلیل این امر نیز تهدید مداوم شکارچیان این پرنده یعنی موش، گربه و دیگران و همچنین تاثیر انسان بر زیستگاه آن ها است. کاکاپو متفاوت ترین طوطی اصالتا اهل زلاندنو است. او منحصر به فردترین پرنده محسوب می شود که مردم محلی مائوری او را طوطی در تاریکی می خوانند زیرا او شیوه زندگی شبانه را برگزیده است.

زیستگاه اصلی پرندگان کاکاپو

ویژگی بارز این است که به هیچ وجه پرواز نمی کند. او بال دارد اما فاقد قابلیت پرواز است. دانشمندان کاکاپو را یکی از قدیمی ترین پرندگانی می دانند که هم اکنون روی زمین زندگی می کنند. این پرنده در حال حاضر در آستانه انقراض است.

کاکاپو بیش از نیم متر طول دارد و وزن آن نیز به ۴ کیلوگرم می رسد. همچنین این دسته از پرندگان دارای سیستم چند همسری هستند به گونه ای که یک نر در یک فصل می تواند چندین ماده داشته باشد.

سبک زندگی پرنده های کاکاپو:

بهتر است بدانید که کاکاپو یک پرنده اجتماعی و خوش اخلاق است که به راحتی با افراد ارتباط برقرار می کند. همانطور که متوجه شدید این پرنده پرواز نمی کند اما این بدان معنی نیست که آن ها مرتبا روی زمین می نشینند. این پرنده کوهنوردی عالی است و می تواند از درختان بسیار بلند صعود نماید.

سبک زندگی پرنده کاکاپو

آن ها در جنگل زندگی می کنند جایی که در طول روز در شکاف درختان پنهان می شوند و یا برای خود سوراخ هایی می سازند. تنها راه فرار از خطر استتار آن ها و عدم تحرک کامل شان خواهد بود. این روش به آن ها کمک می کند در صورتی که حیوانی دیگر در همان نزدیکی باشد متوجه این طوطی نشود.

کاکاپو ها شب ها در جستجوی غذا یا جفت خود در مسیر های رفت و آمد خود بیرون می روند و در طول شب می توانند مسافت حداکثر ۸ کیلومتر را به راحتی طی کنند.

تغذیه طوطی کاکاپو:

کاکاپو ها منحصرا غذاهای گیاهی می خورد. آن ها می توانند از بلند ترین درختان بالا بروند و همچنین از انواع توت ها و میوه ها تغذیه می کنند. همچنین گرده ها را نیز دوست دارند. به طور کلی به عنوان وعده های غذایی آن ها فقط نرم ترین قسمت های چمن و ریشه را انتخاب می کنند و آن ها را با منقار قدرتمند خود خرد خواهند کرد.

تغذیه طوطی کاکاپو

تولید مثل و طول عمر:

به صراحت می توان گفت که کاکاپو ها در امید به زندگی قهرمان پرندگان هستند و بین ۹۰ تا ۹۵ سال عمر خواهند بود. همچنین آیین بیار جالبی توسط نر ها برای جذب ماده ها انجام می شود و این پرندگان عمدتا به تنهایی زندگی می کنند.

همچنین در ادامه نیز پیشنهاد می کنیم که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب پرنده مرغ مینا و همچنین طوطی ملنگو نیز آشنا شوید.

منبع :

برچسب :



Source link