شناخت آفات درخت توت و نحوه از بین بردن آن ها


به طور کلی آفات در حال حاضر یکی از مهم ترین مشکل های گیاهان گلخانه ای و مزارع و باغات مناطق مختلف جهان می باشد که در تمام درختان به ویژه درخت توت نیز مشاهده می شود و بایستی به سرعت نیز درمان شوند.

آشنایی با آفات درخت توت

بهتر است بدانید درختان توت در واقع گیاهانی دائمی با عمر بسیار بالا و خزان پذیر هستند که قدمتی چند هزار ساله داشته و دارای گونه های مختلفی خواهند داشت. توت ها از خانواده و سرده انجیران بوده و اولین بار در قاره آسیا و کشور های چین و هند کشف شد و به مرور زمان به دیگر نقاط جهان انتقال داده شده تا جایی که امروزه درختان توت را می توان در هر کجای جهان یافت. همچنین در کشور ما نیز درختان توت زیادی وجود دارند که هر یک از گونه های آن دارای قدمت زیادی خواهند بود.

انواع آفات درخت توت

در کشور ما به دلیل آب و هوای مناسب و سازگاری که دارد برای کاشت درخت توت می توانید نژاد های مختلفی از این درخت را در اغلب مناطق و عمده معابر دید با توجه به اینکه درختان توت دارای ویژگی های بسیار خوبی هستند در مناطق زیادی جهت استفاده از چوب، میوه، برگ و زیبایی محیط کشت و پرورش داده می شود.

این درخت زیبا، سایه انداز و اصیل کم توقع بوده و در شرایط مناسب به ندرت دچار بیماری و آفت می شود اما اگر نکات پرورش آن به صورت اصولی و استاندارد رعایت نشود آفت زیادی هستند که حیات این درخت زیا را به مخاطره انداخته و موجب نابودی آن می شوند.

با این حال در ادامه سعی کرده ایم تا به بیان بیماری ها و آفات درخت توت به صرت کامل بپردازیم:

شپشک سپردار از آفات درخت توت:

به طور کلی شپشک سپردار توت ۳ پوسته لاروی سفید مایل به قهوه ای دارد که رنگ سپر آن نارنجی خواهد بود. همچنین بدن این حشره کامل زرد و پهن بوده و سپر نر سفید رنگ کوچک و کمی باریک خواهد بود. ان آفت سه نسل دارد و دوره زمستان را به صورت پوره سن سوم می گذراند.

اولین خود را اواسط اردیبهشت ماه، نسل دوم را اواسط تیر ماه و نسل سوم را اواخر مرداد یا اوایل شهریور ماه می گذراند. این آفت به شاخه ها و ساقه های درخت توت جمله می کند و درختان را پس از مدتی ضعیف و خشک خواهد کرد.

شپشک از آفت های درخت توت

  • چگونگی مقابله با شپشک سپردار:

برای از بین بردن این آفت می توانید از زنبور پارازیته استفاده نمایید. در واقع مناسب ترین زمان برای از بین بردن این آفت زمان از تخم خارجشدن شپشک ها خواهد بود. همچنین می توانید از سم هایی مانند دیازینون و آپلاور همراه با روغن ولک نیز استفاده نمایید.

شپشک آردآلود ساحلی:

یکی دیگر از آفات درخت توت، شپشک آردآلود ساحلی است که بیضی شکل و نسبتا کشیده خواهد بود. همچنین این شپشک مایل به خاکستری بوده و پوشیده از لایه مومی سفید است. نقریبا ۱۷ جفت رشته مومی کناره بدن این آفت وجود دارند که تقریبا ۴ عدد انتخاب شکمی آن از بقیه بلند تر است و برای هر رشته میانی به یک چهارم تا یک دوم طول خواهد رسید.

این آفت کیسه های تخم را از تارهای نازک مومی ترشح می کند و کنار شاخه های فرعی، میوه، دمبرگ و شکاف های تنه و پوست قرار دارد. این آفت دوره زمستان خود را به شکل پوره سن یک می گذراند و در میان توده پنبه ای شکل که حشره ماده ترشح می کند قرار می گیرد. همچنین شپشک به تمام قسمت های گیاه آسیب وارد می کند و میوه ها و برگ های آن را مورد حمله قرار می دهد.

چگونگی از بین بردن آفات درختان

  • چگونگی مقابله با شپشک آردآلود ساحلی:

برای از بین بردن این آفت استفاده از حشره کش بهترین راخکار خواهد بود. در واقع شپشک آردآلود ساحلی به دلیل داشتن پوشش مومی آردی بر روی سطح بدن خود حفاظن توسط کیسه پنبه ای و مخفی بودن شپشک ها در شکاف و زیر پوست درختان خواهد بود. همچنین می توانید از حشره کفشدوزک شکاری که دشمنان طبیعی این آفت هستند نیز استفاده نمایید.

آفت کنه های تارتن:

یکی از مهم ترین آفات درختان توت در واقع کنه های تارتن هستند که دارای بدنی با عرض ۲۵۰ تا ۵۵۰ میکرون بوده که ماده ها جثه ای بزرگتر از نرها دارند. بدن کنه های تارتن دوکی شکل به رنگ زرد بوده که با تغییر فصل و ورود به مرله دیاپوز و توقف تغذیه به رنگ قرمز تغییر خواهد کرد.

یک که تارتن در طول زندگی خود مراحلی از قبیل تخم، لارو، پوره سن و بلوغ را تجربه خواهد کرد و همچنین می تواند در این مراحل به سرشاخه ها، برگ ها و میوه های درختان آسیب های جبران ناپذیری را وارد نماید.

چگونگی مقابله با کنه تارتن

  • چگونگی مقابله با کنه تارتن:

برای کنترل و مبارزه با آفت کنه تارتن در درختان توت می توانید از یک پوشش سبز در سایه انداز درختان به عنوان تله استفاده کرد. همچنین آبیاری درختان به روش بارانی نیز در از بین بردن آفات درخت توت موثر خواهد بود زیرا این روش موجب نامساعد شدن شرایط جهت رشد کنه ها خواهد شد.

همچنین تقویت درختان با استفاده از کود های حیوانی و شیمیایی، جلوگیری از گر آلود شدن باغات و درختان، هرس شاخه های آلوئه و معدون نمودن آن ها و استفاده از سموم موثر در مرحله پوره سن بودن حشرات در از بین بردن آن ها بسیار موثر خواهد بود.

شپشک آرد آلود جنوب:

بهتر است بدانید آفت شپشک آرد آلود جنوب در واقع از جمله آفات مهم توت می باشد که بیضی شکلف ارغوانی تیره و با پوششی نازک خواهد بود که ۶ جفت رشته کوتاه مومی سفید رنگ روی بدن آن ها مشاهده خواهد شد. در جنوب زاد و ولد این آفت مداوم بوده و ۴ نسب در سال تولید می کند.

این شپشک تخم های نازک و سالم خود را در توده تار های مومی نازک و سفید ساخته شده از حشرات در کنار شاخه ها، دمبرگ ها و دم میوه ها به صورت توده های انبوه می گذراند.  همچنین ای آفت علاوه بر تغذیه از شیره گیاهی با ترشح خود محیط مناسبی را برای قارچ فوماژین ایجاد خواهد کرد.

از بین بردن شپشک آردآلود

  • چگونگی مقابله با شپشک آرد آلود جنوب:

توجه داشته باشید که برای از بین بردن این آفت، مگس پارازیت که در نواحی جنوب وجود دارد راخگکار ایده آۀی خواهد بود. همچنین کفشدوزک کریپتولموس از جمله شکارگر های آن است که در صورت تشدید این آفت می توانید از سم های سیستمیک استفاده نمایید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید


نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد.
برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

منبع :

برچسب :



Source link