محققان دریافتند زنان مبتلا به بیماری قلبی کمتر از مردان داروهای نجات دهنده دریافت می کنند


زنان مبتلا به بیماری قلبی

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

بر اساس تحقیقاتی که امروز در ESC Preventive Cardiology 2024، کنگره علمی انجمن قلب و عروق اروپا (ESC) ارائه شد، زنان مبتلا به بیماری قلبی کمتر از مردان با داروهای کاهش دهنده کلسترول درمان می شوند.

دکتر نینا جانستون، نویسنده این مطالعه، از دانشگاه اوپسالا، سوئد، می گوید: «داروهای کاهش دهنده کلسترول جان انسان ها را نجات می دهند و از حملات قلبی پیشگیری می کنند و باید برای همه بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر تجویز شوند. متأسفانه، مطالعه ما نشان می دهد که زنان این داروهای ضروری را از دست می دهند.

بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر که سندرم کرونر مزمن نیز نامیده می شود، برای کاهش علائم و جلوگیری از حملات قلبی و مرگ به دارو نیاز دارند. دستورالعمل های ESC توصیه می کند استاتین ها را برای همه بیماران به منظور کاهش سطح کلسترول در خون توصیه کنند. اگر سطوح به اندازه کافی با حداکثر دوز قابل تحمل استاتین کاهش نیابد، بیماران باید یک استاتین به همراه یک داروی کاهش دهنده کلسترول دیگر به نام ازتیمیب دریافت کنند. توصیه ها برای زنان و مردان یکسان است.

علیرغم داشتن توصیه های مشابه برای درمان و سطوح هدف کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL؛ “بد”)، مطالعات قبلی نشان داده اند که زنان کمتر از مردان به سطوح هدف دست می یابند. این مطالعه بررسی کرد که آیا زنان و مردان از درمان های یکسانی استفاده می کنند یا خیر.

این یک مطالعه مشاهده‌ای گذشته‌نگر بود که شامل 1037 مرد و 415 زن مبتلا به سندرم کرونر مزمن بود که بین سال‌های 2012 تا 2020 تشخیص داده شد و هرگز حمله قلبی نداشتند. میانگین سنی در مردان 68 سال و در زنان 70 سال بود. پرونده الکترونیک سلامت برای به دست آوردن اطلاعات در مورد سطح کلسترول استفاده شد. اطلاعات مربوط به داروهای تجویز شده از اداره ثبت ملی داروهای تجویزی سوئد به دست آمده است.

شرکت کنندگان پس از تشخیص به مدت سه سال تحت نظر قرار گرفتند. محققان دریافتند که در پایان سال سوم پیگیری، تنها 54 درصد از زنان با داروهای کاهش دهنده کلسترول درمان شده اند، در حالی که این میزان در مردان 74 درصد بود. علاوه بر این، 5 درصد از زنان در مقایسه با 8 درصد از مردان، با استاتین به علاوه ازتیمیب درمان شده بودند. عواملی که ممکن است تفاوت های جنسی مشاهده شده را توضیح دهند توسط گروه تحقیقاتی تحت بررسی بیشتر هستند.

محققان همچنین درمان ها و سطوح کلسترول زنان و مردان مبتلا به سندرم کرونر مزمن را در سنین مختلف (کمتر از 60، 60 تا 69.9، 70-79.9، 80 سال یا بالاتر) بررسی کردند. در تمام گروه های سنی، تجویز درمان های کاهش دهنده کلسترول در زمان تشخیص بالاترین میزان بود و طی سه سال بعد کاهش یافت. این کاهش در درمان در طول زمان در زنان شدیدتر از مردان بود. به عنوان مثال، در بیماران زیر 60 سال، 65 درصد از زنان و 79 درصد از مردان یک هفته پس از تشخیص تحت درمان با درمان کاهش کلسترول قرار گرفته اند، در حالی که سه سال بعد این رقم در زنان 52 درصد و در مردان 78 درصد بود. دستیابی به اهداف کلسترول LDL نیز در زنان کمتر از مردان بود.

دکتر جانستون گفت: “یافته‌های ما باید زنگ خطری در مورد کم‌درمانی زنان مبتلا به بیماری قلبی باشد. شیوه‌های تجویز برابر مورد نیاز است تا زنان همه درمان‌های توصیه‌شده را دریافت کنند و از پیامدهای نامطلوب در امان باشند.”

برخلاف تصور رایج، بیماری‌های قلبی عروقی زنان را بیشتر از مردان می‌کشند، که 45 درصد از کل مرگ‌ها را در زنان تشکیل می‌دهد، که بیشتر از مجموع سرطان‌ها در 57 کشور عضو ESC است.

اطلاعات بیشتر:
چکیده “الگوی درمان کاهنده چربی در سندرم کرونر مزمن – نسبت کمتری از درمان مشاهده شده در بین زنان طی 3 سال پیگیری” در جلسه “مدیریت لیپید در جمعیت های مختلف” که در 25 آوریل 2024 برگزار می شود، ارائه خواهد شد. esc365.escardio.org/preventive-cardiology/schedule

ارائه شده توسط انجمن قلب و عروق اروپا

نقل قولمحققان دریافتند: زنان مبتلا به بیماری قلبی کمتر از مردان داروهای نجات دهنده دریافت می کنند (2024، 25 آوریل) که در 25 آوریل 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-04-women-heart-disease- بازیابی شده است. life-drugs.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.