محققان میکروبیوم، وضعیت هنر در کشف نشانگر زیستی سرطان روده بزرگ را به چالش می کشند


محققان میکروبیوم، وضعیت هنر در کشف نشانگر زیستی سرطان روده بزرگ را به چالش می کشند

دکتر Raul Yhossef Tito-Tadeo، اولین نویسنده و فوق دکترا در آزمایشگاه Raes (سمت چپ) و پروفسور دکتر Jeroen Raes، PI و معاون مدیر مرکز VIB-KU Leuven برای میکروبیولوژی و موسسه Rega، دانشکده پزشکی، KU Leuven. (درست). اعتبار: VIB

برای اولین بار، محققان VIB-KU Leuven، UZ Leuven، Janssen Pharmaceutica و چندین همکار بین المللی روش های کمی و کنترل مخدوش کننده گسترده را برای کشف نشانگرهای زیستی میکروبیوم در توسعه سرطان کولورکتال معرفی کرده اند. در حالی که در گذشته چندین گونه میکروبی به عنوان نشانگرهای زیستی مرتبط با سرطان مطرح شده بود، این مطالعه جدید مشارکت های مبهم را نشان می دهد که ممکن است منجر به ارتباط های نادرست شده باشد. نتایج در منتشر شده است طب طبیعت.

تحقیقات میکروبیوم سرطان در دهه گذشته گام های مهمی برداشته است و به بینش های جدیدی در مورد نشانگرهای زیستی مرتبط با سرطان منجر شده است. علیرغم پیشرفت‌های علمی متعدد، تحقیقات قبلی بر روش‌های غیر کمی و توصیفی کشف نشانگرهای زیستی متمرکز شده‌اند. تحقیقات انجام شده توسط مرکز میکروبیولوژی VIB-KU Leuven، UZ Leuven و Janssen Pharmaceutica، اکنون خطرات ناشی از پایبندی به این روش ها را نشان می دهد. در آخرین انتشارات خود، آنها عوامل مخدوش کننده میکروبیوم و کمیت مطلق را با نتایج شگفت انگیزی در نظر گرفتند.

برای این مطالعه پیشگام، محققان پروفایل کمی میکروبیوم (QMP) را با فنوتیپ گسترده بیماران از یک گروه 589 بیمار در مراحل مختلف سرطان کولورکتال ترکیب کردند. علاوه بر این، آنها داده های پانزده مطالعه منتشر شده را که در مجموع 4439 بیمار و گروه کنترل را در بر می گرفت، دوباره تجزیه و تحلیل کردند.

این مطالعه نشان داد که در غیاب کنترل مخدوش کننده، نتایج با نتایج بیان شده توسط نویسندگان گروه های منتشر شده برابر است. با این حال، هنگامی که روش‌های کنترل مخدوش‌کننده و روش‌های کمی مطلق گنجانده می‌شوند، برخی از انجمن‌های نشانگر میکروبی که قبلاً ادعا شده بود نشان داده می‌شود که به‌جای تشخیص سرطان توسط عوامل دیگری هدایت می‌شوند.

“این مطالعه نشان می دهد که هنگام مطالعه نشانگرهای زیستی مرتبط با سرطان باید گندم را از کاه جدا کنیم. با اجرای کنترل مخدوش کننده و پروفایل کمی، ما توانستیم ارتباط گمراه کننده بالقوه بین نشانگرهای میکروبی و توسعه سرطان کولورکتال را آشکار کنیم، به عنوان مثال، ناشی از التهاب روده. پروفسور دکتر جرون راس، PI و معاون مدیر مرکز میکروبیولوژی و مؤسسه ریگا VIB-KU Leuven، دانشکده پزشکی، KU Leuven، می گوید.

این مطالعه زمان عبور، کالپروتکتین مدفوع و BMI را به عنوان متغیرهای کمکی میکروبی اولیه شناسایی می‌کند که از واریانس توضیح داده شده توسط گروه‌های تشخیصی سنتی CRC فراتر می‌رود. به طور شگفت انگیزی، اهداف میکروبیوم-CRC به خوبی تثبیت شده، مانند Fusobacterium nucleatum، در هنگام کنترل این متغیرهای کمکی به طور قابل توجهی با گروه های تشخیصی CRC مرتبط نمی شوند.

در عوض، این مطالعه بر ارتباط قوی Anaerococcus vaginalis، Dialister pneumosintes، Parvimonas micra، Peptostreptococcus anaerobius، Porphyromonas asaccharolytica و Prevotella intermedia با CRC تاکید می‌کند و پتانسیل آنها را به عنوان اهداف آتی برای مداخله برجسته می‌کند.

Raul Yhossef Tito-Tadeo، نویسنده اول و فوق دکترای آزمایشگاه Raes، می گوید: “این تحقیق بر اهمیت روش های دقیق در کشف پیوندهای پیچیده بیماری-میکروبیوم تاکید می کند. بسیاری از اهداف کشف شده عمدتاً تاکنون نادیده گرفته شده اند.”

سارا وربندت، مدیر تحقیقات گروه انکولوژی گوارشی، KU Leuven، می‌افزاید: “نتایج ما اهمیت فنوتیپ دقیق بیمار را نشان می‌دهد. جمع‌آوری تمام این داده‌های اضافی در یک مطالعه کار بسیار زیادی است، اما ارزش تلاش را دارد.”

پیامدهای بالینی این مطالعه مهم است. نیاز زیادی به تشخیص سریع و غیر تهاجمی سرطان روده بزرگ وجود دارد. ابزارهای غربالگری کنونی (مثلاً بر اساس وجود خون در مدفوع) به اندازه کافی اختصاصی نیستند و به کولونوسکوپی های غیرضروری بیش از حد نیاز دارند که بار غیرضروری را بر سیستم مراقبت های بهداشتی وارد می کند.

پروفسور دکتر سابین تجپار، متخصص گوارش در UZ Leuven، رئیس گروه انکولوژی گوارشی و پروفسور در نتیجه گیری می گوید: “آزمایش های سریع و خاص مدفوع به تعداد بسیار بیشتری از افراد اجازه می دهد تا به موقع غربالگری شوند و از بسیاری از مرگ های غیرضروری سرطان روده بزرگ جلوگیری شود.” دانشکده پزشکی KU Leuven.

اطلاعات بیشتر:
عوامل مخدوش کننده میکروبیوم و چالش پروفایل کمی، اهداف میکروبی را در توسعه سرطان کولورکتال پیش بینی کردند. طب طبیعت (2024). DOI: 10.1038/s41591-024-02963-2

ارائه شده توسط VIB (موسسه بیوتکنولوژی فلاندر)

نقل قول: محققان میکروبیوم وضعیت هنر را در کشف نشانگر زیستی سرطان روده بزرگ به چالش می کشند (2024، 30 آوریل) بازیابی شده در 30 آوریل 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-04-microbiome-state-art-colon-cancer.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.