مطالعه ژنتیکی بزرگ نشان می دهد که چگونه مقاومت آنتی بیوتیکی بسته به محل زندگی، جمعیت شناسی و رژیم غذایی متفاوت است


آنتی بیوتیک

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

یک مطالعه ژنتیکی که میکروبیوم (باکتری‌های روده) را در یک نمونه بزرگ ملی از جمعیت فنلاند تجزیه و تحلیل می‌کند، نشان می‌دهد که عوامل جغرافیایی، جمعیتی، رژیم غذایی و شیوه زندگی باعث گسترش مقاومت آنتی‌بیوتیکی در جمعیت عمومی می‌شوند.

جامع‌ترین مطالعه در نوع خود توسط دکتر Katariina Pärnänen از دانشگاه تورکو در فنلاند و همکارانش که در کنگره اروپایی میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی امسال (ECCMID) در کپنهاگ، دانمارک (15 تا 18 آوریل) ارائه شد، نکات برجسته‌ای را نشان می‌دهد. نیاز فوری به مداخلات هدفمند برای کاهش مقاومت آنتی بیوتیکی متناسب با جمعیت شناسی و سبک زندگی مختلف.

باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک می‌توانند در جمعیت بالغ سالم پخش شوند و تا حد زیادی مورد توجه قرار نگیرند. مقاومت ضد میکروبی تهدیدی قابل توجه برای بشریت است و به یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان تبدیل شده است که در سال 2019 حدود 5 میلیون مرگ و میر را درگیر کرده است و تخمین زده می شود که عامل مستقیم مرگ 1.27 میلیون نفر باشد. برآوردها نشان می دهد که مقاومت ضد میکروبی تا سال 2050 از سرطان به عنوان عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان پیشی خواهد گرفت.

علیرغم تلاش‌های قابل توجه برای ترسیم ترکیب کلی و ارتباط سلامت میکروبیوم روده در دهه گذشته، درک عمیق‌تر عواملی که باعث توزیع مقاومت ضد میکروبی در جمعیت عمومی می‌شوند، ضروری است.

برای یافتن اطلاعات بیشتر، محققان میزان تأثیر عوامل جمعیت‌شناختی، رژیم غذایی، سلامتی و جغرافیایی بر فراوانی ژن‌های مقاومت آنتی‌بیوتیکی (ARGs) در نمونه‌های مدفوع متاژنوم روده از 7098 بزرگسال بدون علامت را بررسی کردند که در مطالعه ملی FINKRISK – یک نماینده بزرگ فنلاندی است. بررسی جمعیت از سال 1972 هر 5 سال یکبار انجام می شود.

پروژه FINRISK داده‌های گسترده‌ای درباره سلامت و شیوه زندگی، از جمله تشخیص‌های اصلی، اندازه‌گیری‌های خون، رژیم غذایی معمول، و مصرف داروهای تجویزی را جمع‌آوری می‌کند، که پروکسی‌هایی برای سه مکانیسم زیست‌محیطی هستند که بر فراوانی ARG تأثیر می‌گذارند – کسب ARGهای خارجی از غذا. وضعیت سلامت میزبان (مقاومت بومی)؛ و انتخاب باکتری های مقاوم به واسطه دارو.

محققان از متاژنوم های شاتگان (توالی ژنتیکی غیر هدفمند همه باکتری های ساکن در روده) برای بررسی ارتباط بین بار ژن مقاومت آنتی بیوتیکی، تنوع و ترکیب و جغرافیا، جمعیت شناسی، شیوه زندگی و عوامل سلامتی شرکت کنندگان استفاده کردند.

همانطور که انتظار می رفت، تجزیه و تحلیل ها نشان داد که مصرف آنتی بیوتیک با بارهای ARG بیشتر مرتبط است، اما سایر کلاس های دارویی، مانند داروهای روان گردان (مانند مواد افیونی و باربیتورات ها) نیز با فراوانی بالاتر ARG مرتبط هستند.

تجزیه و تحلیل همچنین نشان داد که مصرف مکرر سبزیجات خام و مرغ (هر دو غذا حاوی مقادیر زیادی باکتری مقاوم) با بارهای ARG و تنوع بیشتر مرتبط است.

علاوه بر این، بارهای ARG، ترکیب و تنوع نیز با جغرافیا مرتبط بودند. برای مثال، افرادی که در غرب فنلاند زندگی می‌کنند، نسبت به کسانی که در شرق زندگی می‌کنند، ARGهای فراوان و متنوع‌تری داشتند. و تراکم جمعیت بالاتر نیز با بار و تنوع بالاتر ARG همراه بود.

جالب توجه است که بارهای ARG با توجه به جمعیت شناسی دارای تنوع واضحی بود، زنان و شرکت کنندگانی که درآمد بالاتری داشتند، ژن های مقاومت بیشتری داشتند.

دکتر Pärnänen می گوید: «یافته های ما به وضوح نشان می دهد که جغرافیا، جمعیت و رژیم غذایی نقش نادیده گرفته شده ای در مقاومت آنتی بیوتیکی دارند.

این امر پیامدهای مهمی برای بحران مقاومت آنتی‌بیوتیکی دارد زیرا افراد بیشتری در مناطق و شهرهای پرجمعیت زندگی می‌کنند و می‌توانند غذاهای گران‌تری مانند گوشت و محصولات تازه و همچنین دارو بخرند. کاهش یا پیشگیری از گسترش مقاومت ضد میکروبی مستلزم برنامه‌های اقدامی در سطوح ملی است که فراتر از تنظیم استفاده نادرست از نسخه‌های آنتی‌بیوتیک است.»

اطلاعات بیشتر:
کنفرانس: www.eccmid.org/

ارائه شده توسط انجمن میکروبیولوژی بالینی و بیماری های عفونی اروپا

نقل قول: مطالعه ژنتیکی بزرگ نشان می‌دهد که چگونه مقاومت آنتی‌بیوتیکی بسته به محل زندگی، جمعیت‌شناسی و رژیم غذایی متفاوت است (۲۰۲۳، ۱۴ آوریل) در ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ از https://medicalxpress.com/news/2023-04-major-genetic-reveals-antibiotic بازیابی شده است. -resistance.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.