درمان کیست انگشت دست و اطلاعات مهم درباره آن


اگر به تازگی با برجستگی های غیر معمول روی انگشت دست روبرو شده اید و نگرانید که این کیست های کوچک مسری یا خطرناک باشند با ادامه مطلب همراه ما باشید تا با درمان کیست انگشت دست آشنا شوید.

تشخیص و درمان کیست انگشت دست

کیست انگشت، توده های کوچک و خوش خیم در انگشتان می باشند که بیشتر در بندهای انتهایی یا نزدیکی ناخن تشکیل می شوند. این کیست ها معمولا علامتی نداشته و اکثرا روی انگشتان دست نمایان می شوند. با این حال ممکن است روی انگشتان پا نیز به وجود آیند.

هنوز علت دقیق بروز این کیست ها مشخص نشده است ولی احتمالا تحلیل و فرسودگی مخاطی سبب این عارضه می شود. حدود ۶۴-۹۳ درصد افراد مبتلا به آرتروز، از ابتلا به ضایعه مذکور رنج می برند. همانطور که ذکر شد کیست انگشت فاقد علامت بوده و با درمان خانگی، دارویی و جراحی قابل برطرف شدن است. البته بازگشت کیست ها بعد از درمان نیز خیلی شایع است.

کیست انگشت دست

کیست انگشت دست ضایعه ای شایع و خوش خیم می باشد که به شکل گره سفت در انگشتان دست و ندرتا پا ظاهر می شود. این ضایعات معمولا سبب ایجاد درد نمی شود و اکثرا در محل انتهایی انگشتان نمایان می شوند. از لحاظ ظاهری ندول های ایجاد شده دارای ظاهر صاف و براق و تقریبا نیمه شفاف هستند و معمولا اندازه ای حدود ۵-۸ میلی متر دارند.

احتمال بروز کیست در هر سنی وجود دارد ولی بیشتر در دهه هفتم زندگی مشاهده می شود. ماهیت کیست های انگشت با کیست گانگلیون که اغلب در مچ پا یا پشت زانو ایجاد می شوند، شبیه است. میزان بروز این عارضه در خانم ها دو برابر مردان می باشد. کیست انگشت دست در حقیقت کیست واقعی نبوده زیرا توسط هیچ کپسولی احاطه نمی شود.

از این رو به عنوان کیست کاذب در نظر گرفته می شود. کیست میکسوئید، گانگلیون و کیست سنوویال انگشت از اسامی دیگر این ضایعه می باشند.

به چه دلیلی کیست انگشت دست ایجاد می شود؟

دلیل دقیق بروز کیست انگشت دست نامشخص بوده با این حال دو فرض برای آن ارائه شده است:

۱. به نظر می رسد یک دلیل بروز کیست انگشت دست آسیب دیدن و از بین رفتن بافت سینوویال اطراف مفصل انگشتان دست است. آرترزو و دیگر بیماری های روماتولوژی و تحلیل برنده مفصل ارتباط نزدیکی با این نوع کیست های انگشت دارند. گاه استئوفیت یعنی رشد غیرطبیعی استخوان ایجاد شده در غضروف آسیب دیده هم در بروز این کیست ها تاثیر دارد.

۲. فرض دوم این است که کیست ها موقعی تشکیل می شوند که سلول های فیبروپلاست موجود در بافت همبند میزان زیادی موسین تولید کنند که ماده زمینه ای موکوس می باشد. این نوع کیست ها به طور معمول با ابتلا به آرتروز و بیماری های تحلیل برنده مفصل مرتبط نیستند.

در مواردی به ویژه در افراد پایین تر از ۳۰ سال، ترومای وارده به انگشتان دست یا پا موجب بروز این کیست ها می شود. در تعداد کم ممکن است حرکات تکراری انگشتان در ایجاد کیست ها نقش داشته باشد.

علائم کیست انگشت دست

کیست انگشت دست با علائم زیر همراه است:

  • برجستگی کوچک دایره ای یا بیضی شکل
  • قوام نرم و رشد آهسته
  • اندازه حدود یک سانتی متر یا کمتر
  • سفت یا پر از مایع
  • غالبا دردناک نبوده و در مواردی که نزدیک مفصل باشد سبب دردی مشابه آرتریت می شود.
  • همرنگ پوست است یا شفاف مایل به قرمز و آبی و ممکن است شکل آن شبیه مروارید باشد.

این کیست ها اکثرا روی دست و انگشت میانی یا اشاره و نزدیک ناخن نمایان می شوند. بروز این کیستها در انگشت پا رایج نیست. وقتی کیست در بخشی از ناخن رویش نماید می تواند سبب ایجاد شیار در ناخن یا شکاف آن شده و حتی سبب از دست رفتن ناخن گردد.

رشد کیست موکوسی در زیر ناخن به ندرت روی می دهد ولی در صورت بروز می تواند به توجه به میزان تغییری که در شکل ناخن به وجود می آورد خیلی دردناک شود. باید دقت داشت که در غالب موارد ابتلا به کیست انگشت سبب بروز علامت بالینی آشکاری نمی شود. در صورت آسیب دیدن یا پاره شدن کیست، مایع شفاف و چسبنده ای از آن خارج می شود. و اگر عفونت کرد باید به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص و معالجه کیست انگشت دست

با توجه به علائم بالینی و ظاهر کیست انگشت دست، تشخیص آن صورت می گیرد. در صورت لزوم می توان از روش های تصویربرداری متعدد برای رد دیگر علل و تایید تشخیص بهره برد. کیست انگشت دست دردناک نبوده و تا موقعی که این کیست ها سبب ناراحتی نشده یا خللی در فعالیت روزانه شما ایجاد نکرده معالجه کیست انگشت دست ضروری نیست.

در این شرایط بهتر است فقط ظاهر و تغییرات کیست بررسی شود. باید دقت کنید که درصد کمی از کیست های انگشت دست، خود به خود کوچکتر شده و از بین می روند. میزان بازگشت کیست انگشت دست پس از معالجه بالا است. در ضمن گاهی معالجه  این ضایعه می تواند عوارضی مانند اسکار، تورم و درد انگشت دست و کاهش دامنه حرکتی مفصل را موجب شود.

از جمله درمان های غیر جراحی کیست انگشت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از گرما برای سوزاندن پایه کیست یا انعقاد مادون قرمز
  • تخلیه کیست و سپس تزریق نیتروژن مایع صورت گرفته تا کیست دوباره تشکیل نشود که به آن کرایوتراپی گفته می شود.
  • استفاده از گرما برای سوزاندن ریشه کیست تخلیه شده یا لیزر دی اکسید کربن
  • تزریق ماده شیمیایی اسکلروزان یا استروئید به کیست برای کاهش سایز کیست.
  • بعد از تخلیه کیست ماده ای درون آن تزریق که سبب حساسیت کیست به نور شده بعد از لیزر نوری جهت سوزاندن ریشه کیست استفاده می شود.

معالجه کیست انگشت با کمپرس فشاری نیز در خانه برای چند هفته امکان پذیر است. به دلیل احتمال بروز عفونت باید از سوراخ کردن و تخلیه کیست در منزل خودداری شود. بعضی تحقیقات از اثرات مثبت مرطوب نگه داشتن، ماساژ و استفاده از استروئیدهای موضعی در کاهش اندازه کیست اطلاع می دهند. عمل کیست دست هم در صورت لزوم و عدم موفقیت درمان های غیر جراحی صورت می گیرد.

با توجه به این که جراحی نسبت به دیگر روش های درمانی، موفقیت بیشتری در درمان کامل کیست انگشت دست دارد، پزشک ممکن است این روش درمانی را به عنوان خط اول درمان پیشنهاد نماید. در جراحی کیست برداشته شده و محل آن با پوست دست پوشانده می شود.

در مواردی ممکن است نیاز باشد محل نشت و ورود مایع به داخل کیست در حین جراحی شناسایی و مسدود شود. ممکن است جراح برای رد برخی دلایل کمتر شایع در حین جراحی برداشت بیوپسی از کیست را هم انجام بدهد.

زمان مراجعه به پزشک برای کیست انگشت دست

کیست یا برجستگی روی انگشت دست مسری یا سرطانی نیستند و عموما فاقد علامت بوده و هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند. با این وجود در حالت کلی بهتر است با دیدن هر نوع کیست روی دست و پا به پزشک مراجعه تا بررسی لازم صورت گرفته و از بی خطر بودن آن اطمینان حاصل کنید.

اگر کیست به طور ناگهانی قرمز، متورم و دردناک شد باید سریعا به پزشک مراجعه زیرا این علائم نشان از عفونت احتمالی دارند.همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با درمان کیست سبابه و کیست مچ دست روی لینک ها کلیک کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو


نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد.
برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

منبع :

برچسب :



Source link