معرفی انواع پارچه هندی و ویژگی های این پارچه های پر نقش و نگار


همان گونه که از نام پارچه هندی معلوم می باشد، پارچه ای متعلق به هندوستان و معمولا رنگارنگ هستند. طرح این پارچه ها سوزن دوزی و گلدوزی های پیچیده و زیبایی است. با توجه به اینکه هند سرزمینی متنعم از منابع طبیعی می باشد توانسته در تولید و نیز دیزاین منسوجات فوق العاده موفق باشد. در حال حاضر به علت ترقی کشور هند در عرصه مد و لباس، از پارچه هندی که زمانی تنها به طور سنتی بهره گرفته می شد، در زمینه های مختلف و مدرن و جدیدتر بهره گرفته می شود. در این مطلب شما را با انواع پارچه هندی آشنا می کنیم.

انواع پارچه هندی با اسم های آن

آشنایی با انواع پارچه هندی با کلی تنوع و زیبایی

ابریشم و پنبه مواد خام اصلی و پرکاربرد برای ساخت پارچه های هندی می باشند، هندوستان قرن ها صادرات منسوجات پنبه ای به قسمت های گوناگون دنیا داشته است، هند ابریشم های وحشی و نیمه اهلی منحصر به فرد داشته و سپس بعد از صنعتی گردیدن شاهد تغییر چگونگی ساخت و فروش پنبه بودیم. همچنین از دیگر الیاف حیوانی مانند پشم گوشفند، مو بز و گوسفند بهره گرفته می شود.

رنگهای طبیعی هندوستان به خصوص رنگهای سرخ و آبی بیشتر مورد توجه هستند. الگوهایی مانند پرندگان زینتی، گلهای کوچک، درخت خرما و حیوان فیل در رنگ های متنوع از الگوهای کاربردی برای طرح منسوجات هندی محسوب می شود که در طول زمینه آن مکرر استفاده می گردد. در واقع این پارچه ها را که بیشتر به طور دستی و با هنری چشمگیر سوزن دوزی، گلدوزی و … می گردد را می توان اثری هنری دانست.

پارچه هندی های مختلف

ساده

پارچه های هندی ساده از سادگی برخوردار بوده و دارای طرح نمی باشند. لینن طبیعی هندی یکی از این نوع پارچه های هندی ساده محسوب می شود که دارای کیفیتی خوب و تضمینی است.

سوزن دوزی شده

سوزن دوزی هنری است که با استفاده از سوزن و با کمک دست بر روی پارچه های مختلف لینن، نخی، تافته، مخمل و یا غیره نقش های زیبا و متنوع صورت می گیرد.

پارچه هندی مختلف با کلی تنوع و باکیفیت

مخمل دوزی

مخمل دوزی هنری است که به واسطه آن یکی دیگر از انواع پارچه هندی ساخته می شود، به این صورت که با استفاده از سوزن دوزی، گلدوزی و سایر هنرهای دستی بر روی پارچه مخملی صورت می گیرد. غیر از اینکه بر روی این پارچه ها طرح و نقش های متنوع و زیبایی انجام شده؛ کیفیت پارچه مخملی نیز مورد توجه است.

آینه کاری شده

غیر از دارا بودن طرح آینه پارچه، در بعضی از این پارچه ها هنر پولک دوزی هم افزوده می گردد تا زیباتر شود. این عمل اکثرا بر روی پارچه های لینن و مخملی صورت می گردد.

انواع پارچه هندی

بخارا دوزی

برای تزیین پارچه هندی ها از یک روش دیگر به اسم بخارا دوزی نیز استفاده می کنند، به این صورت که بر روی پارچه با سوزن و نخ های رنگی صورت می گیرد. البته ریشه آن به شهر بخارای ایران بازمی گردد.

پارچه هندی مختلف با کلی تنوع و باکیفیت

خامه دوزی

یکی دیگز از انواع هندی که از زیبایی و کیفیت خوبی برخوردار می باشد، پارچه خامه دوزی هندی است که اغلب از آن در تولید خرجکار، مانتو و .. بهره گرفته می شود.

طلاکوبی

از جمله پارچه های هندی زیبا و منحصر به فرد می توان به پارچه های طلاکوبی اشاره داشت، بر روی آنها طرحهایی به طور طلاکوبی موجود است که بیشتر بر روی پارچه نخی به کار گرفته می شود.

پارچه های هندی زیبا

سایر انواع پارچه های هندی با اسم

در رابطه با پارچه های هندی علاوه بر ظرافت و زیبایی و رنگارنگ بودن می توان به ویژگی مهم باکیفیت بودن آن اشاره داشت که امروزه مرزهای کشورهای هندوستان را در بیشتر کشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفته است. در این مطلب قصد داریم انواع پارچه های هندی را مرور کنیم.

پارچه کانتا

روش تشخیص پارچه های کانتا بر اساس کوکهایی که در تمامی سطح آن کار شده صورت می گیرد. از این نوع پارچه ها معمولا در دوخت ساری های با رنگ روشن مورد استفاده قرار می گیرد، گلدوزی های کار شده بر روی این نوع پارچه ها بیشتر شکل پرنده ها، فیل، گل بوده, پارچه کانتا به همان (ساری بنگالی) می باشد.

پارچه پولکاری

پارچه هندی پولکاری شده دارای زیبایی و جذابیت منحصر به فردی می باشد که البته علت نامگذاری آن همین موضوع می باشد. پولکاری یکی از صنعت های هنری دستی محسوب می شود که در پنجاب اغلب از آن پارچه تزیین شده با آن جهت حضور در مراسمات بکار گرفته می گردد.

پارچه هندی مختلف با کلی تنوع و باکیفیت

پارچه مادوپانی

پارچه مادوپانی در حقیقت اثری هنری می باشد که قبلا اسم یک آیین نقاشی بوده، طرحهایی که بر روی این نوع پارچه استفاده می گردد، اغلب نشات گرفته از گل ها، الگوهای هندسی، اسطوره ها می باشند. ظهور آن به بیهار بازمی گردد که امروزه غیر از نقاشی در طراحی ساری نیز به کار گرفته می شود.

پارچه کاسوتی

پارچه کاسوتی انتخاب خوبی برای علاقه مندان به پوشاک رنگارنگ و البته لباس های دارای رنگ روشن محسوب می شود، در آن کوک های مختلفی جهت به نمایش کشیدن اشکال هندسی، معبدها، فیل ها، درخت ها و گلها به کار گرفته می گردد.

پارچه پاتولا

پارچه هندی پاتولا گجراتی را معمولا از روی طرح و رنگ آنها که اغلب مانند شکل های هندسی می باشد، شناخته می شود. پارچه های پاتولا دو رو بوده و قابلیت استفاده از ۲ سمت را داشته و چون طرح روی ۲ سمت آن مانند یکدیگر می باشد.

پارچه های گجراتی «Dhamadka» و «Ajrakh» دارای طرح های شیک و فاخر بوده و طرح آن ها همچون پارچه پاتولا مانند شکل های هندسی می باشد و بخش های داخلی و میانی پارچه با شکل هایی همچون گل، برگ و نقطه مزین می شود. برعکس شیوه های دیگر ساخت پارچه جهت ساخت این نوع پارچه لازم است سیزده مرحله ی سخت را طی نماید.

پارچه کاشیدا

از طرحهای رود جوشان، کوههای پر برف، برگ های درخت های چنار و به صورت کلی مناظر زیبای کشمیر را ترسیم می کند. طرح این پارچه ها اوایل تنها برای شال مورد استفاده قرار می گرفت، ولی در حال حاضر طرح های آن در لباس های گوناگون کت، ژاکت و … نیز مشاهده می گردد. کاشیدا اسمی می باشد که به اثرهایی همچون قلابدوزی (زلاکدوزی)، تزیین های جانبی اضافه (دو روخا) و دوخت دکمه ای (واتا چیکان) اطلاق می گردد. هرچند قبلا پارچه های کاشیدا با استفاده از پشم تولید می گردید، ولی در حال حاضر معمولا بر روی انواع پارچه مصنوعی و نخی نیز قابل اجرا هستند؛ پس کاشیدا مختص پوشاک زمستانی نمی باشد.

پارچه های هندی زیبا و شیک

در این مطلب شما عزیزان را با انواع پارچه هندی آشنا کردیم، امیدواریم مورد توجه تان واقع شده و بتواند شما را در انتخاب یک پارچه زیبا و خاص راهنمایی نماید. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با انواع پارچه مناسب برای لباس نوزاد و کودک بر روی لینک کلیک کنید.

منبع :

برچسب :



Source link