نتایج مختلط برای کارآزمایی واکسن آنفولانزا mRNA Moderna


واکسن آنفلوآنزا

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی مدرنا روز پنجشنبه اعلام کرد که نتایج متفاوتی از یک آزمایش در مقیاس بزرگ واکسن آنفولانزای mRNA خود را بر اساس همان فناوری مورد استفاده در واکسن موفق کووید-19 دریافت کرده است.

واکسن آزمایشی آنفولانزای mRNA-1010 مدرنا “چهار ظرفیتی” است، به این معنی که چهار سویه آنفولانزا را هدف قرار می دهد: A/H1N1، A/H3N2، B/Yamagata و B/Victoria که بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی (WHO) انتخاب شده اند.

این شرکت مستقر در ماساچوست گفت که واکسن آنفولانزا پاسخ ایمنی در برابر سویه‌های آنفلوانزای A ایجاد می‌کند که برابر یا برتر از واکسن‌های دارای مجوز قبلی است.

مدرنا در بیانیه‌ای گفت، با این حال، از واکسن‌های تایید شده قبلی علیه سویه‌های آنفولانزای کمتر رایج B فاصله داشت.

استفان هوگ، رئیس مدرنا گفت: «نتایج امروز یک گام مهم رو به جلو در توسعه واکسن‌های آنفلوانزا مبتنی بر mRNA است.»

ما قبلاً واکسنی را به‌روزرسانی کرده‌ایم که معتقدیم می‌تواند پاسخ‌های ایمنی در برابر آنفولانزای B را بهبود بخشد و به دنبال تأیید سریع این پیشرفت‌ها در یک مطالعه بالینی آتی هستیم.»

آزمایش فاز 3 تزریق mRNA شامل 6102 بزرگسال در آرژانتین، استرالیا، کلمبیا، پاناما و فیلیپین در طول فصل آنفولانزای نیمکره جنوبی بود.

شرکت کنندگان یک دوز واحد mRNA-1010 یا یک دوز واحد از واکسن آنفولانزای مجاز دریافت کردند.

مدرنا گفت 70 درصد از دریافت کنندگان mRNA-1010 واکنش های نامطلوب مانند سردرد، تورم و خستگی را گزارش کردند در حالی که این میزان در گروه دیگر 48 درصد بود.

سویه‌های ویروس باید شش تا نه ماه قبل از استفاده از واکسن‌ها انتخاب شوند و اثربخشی آنها تقریباً 40 تا 60 درصد است.

مدرنا به طور همزمان در حال انجام آزمایش کارایی واکسن خود است.

Moderna و دیگر تولیدکنندگان واکسن، از جمله Sanofi، امیدوارند که فناوری mRNA – که با تحویل مولکول‌های ژنتیکی حاوی کد بخش‌های کلیدی یک پاتوژن به سلول‌های انسانی، پاسخ ایمنی را تحریک می‌کند – بتواند توسعه و تولید ایمن‌سازی را تسریع کند و کارایی را افزایش دهد.

سازمان جهانی بهداشت می گوید سالانه حدود سه تا پنج میلیون مورد آنفولانزای شدید در سراسر جهان و بین 290000 تا 650000 مرگ و میر وجود دارد.

قیمت سهام مدرنا در معاملات پس از ساعت کاری در نیویورک بیش از شش درصد کاهش داشت.

© 2023 AFP

نقل قول: نتایج ترکیبی برای آزمایش واکسن آنفولانزای مدرن mRNA (2023، 17 فوریه) در 17 فوریه 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-02-results-moderna-mrna-flu-vaccine.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.