ویژگی های نفت خام و آنچه باید درباره نفت خام بدانیم


نفت خام یک ماده تیره و با غلظت بالایی می باشد و در لایه های بالایی کره زمین یافت می شود. نفت شامل انواعی از هیدروکربن های پیچیده می باشد و بیش تر این هیدروکربن ها از دسته آلکان ها هستند. نام دیگر نفت طلای سیاه می باشد و از انرژی های جبران نشدنی و سوخت های فسیلی به حساب می آید. در ادامه شما را با تمامی ویژگی های نفت خام آشنا می کنیم.

 موارد استفاده از نفت خام

مهم ترین ویژگی های نفت خام

نفت خام تشکیل شده از مواد آلی می باشد و بخش بسیار زیادی از آن را کربن، هیدروژن، گوگرد، ازت، اکسیژن، وانادیم و نیکل تشکیل داده است. نفت خام از دو دسته Hemogenous Hydrocarbons و Hetergenous Hydrocarbonsتشکیل شده است.  Hemogenous Hydrocarbons به موادی گفته می شود که در ترکیبشان دارای کربن و هیدروژن می باشد.این مواد شامل هیدروکربن های پارافینی، الفینی و آروماتیکی می باشد و بخش بسیاری از نفت خام را تشکیل می دهد. Hetergenous Hydrocarbons به موادی گفته می شود که در ساختار خود علاوه بر هیدروژن و کربن مواد دیگری مانند نیتروژن، اکسیژن، گوگرد و فلزاتی دیگر نیز وجود داشته باشد.

نحوه ارزیابی نفت خام

برای این که بتوان نفت خام را ارزیابی کرد نمی توان از مواد و ترکیبات تشکیل دهنده آن استفاده کرد. برای همین هم از آزمایشات و مواد استانداردی استفاده می شود و این موارد می تواند نوعی تعیین کننده قیمت برای نفت باشد.

پالایشگاه ها بر اساس محدوده نفت خام تاسیس می شوند و باید بدانید که نمی توان از هر نوع نفت خامی برای پالایش استفاده کرد. Crude Assay به یک سری از تست هایی گفته می شود که برای شناسه نفت خام از آن ها استفاده می شود. مهم ترین خاصیت هایی که در آن برای خواص نفت خام استفاده می شود عبارت اند از :

  • وزن مخصوص
  • گوگرد
  • نمک
  • آب و مواد رسوبی
  • گرانروی
  • نقطه ریزش
  • ناخالصس های فلزی
  • محدوده تقطیر
  • کربن باقی مانده

استفاده از نفت خام

تقطیر نفت خام

یکی از اصلی ترین مشخصات نفت خام عمل تقطیر می باشد. این مورد دو حالت دارد که یکی از آن ها تقطیر در جو بوده و دیگری در خلاء می باشد. تقطیر در جو به پالایش و جدا سازی نفت در اتمسفر به وسیله حرارت دادن به اندازه ۴۰۰ الی ۷۵۰ فارنهایت می باشد و بعد از آن عمل میعان و خنک کردن است.

تقطیر در خلاء با توجه به استاندارد ASTM D-86  انجام می شود و فشار در این تقطیر بسیار پایین می باشد.البته که شایان ذکر است که این مدل تقطیر با استفاده از یک دستگاه خاص انجام می شود و بعد از این کار می توانید از نفت خام در زمینه های بسیار متفاوتی مانند تهیه گاز مایع، بنزین، نفت سفید، سوخت و روغن و قیر و آسفالت استفاده کرد.

وزن مخصوص نفت

یکی دیگر از خواص نفت خام وزن آن می باشد که دارای ارزش اقتصادی است. وزن مخصوص نفت نسبت جرم حجم ماده نفت به جرم حجم آب در دمای ۶۰ درجه فارنهایت می باشد و این کار به وسیله دستگاه های مخصوصی به نام هایدرومتر اندازه گیری خواهد شد.

درجه API American Petroleum Institute

از دیگر ویژگی های نفت خام می توان به درجه API American Petroleum Institute اشاره کرد. وزن مخصوص نفت خام مانند سایر مایعات بر مبنای قانون کلی سنجیده می شود.  نفت خام را بر حسب درجه API تقسیم بندی می کنند.

درجه API در بسیاری از نفت ها بین ۱۰ الی ۴۵ می باشد و به ندرت کم تر از ۱۰ و یا بالا تر از ۵۰ است. با این حساب نففت خام سنگین بین ۱۰ الی ۲۰ درجه API، نفت خام متوسط بین ۲۰ الی ۳۰ درجه API  بوده و نفت خام سبک بیش تر از ۳۰ درجه API  می باشد.

ویژگی های نفت خام

گوگرد

یکی دیگر از مشخصه های سنجیدن نفت خام میزان گوگرد آن می باشد. با توجه به میزان گوگردی که در این نفت وجود دارد به دو دسته شیرین و ترش تقسیم بندی خواهد شد. نفت خام ترش معمولا میزان گوگرد آن بیش تر از ۰.۵ درصد می باشد با این حال نباید میزان گوگرد در نفت خاک زیاد شود زیرا در قیمت آن تاثیرات زیادی دارد و همچنین تاثیر آن بر محیط زیست منفی خواهد شد.

میزان نمک در نفت خام

یکی دیگر از مشخصه های مهم برای سنجیدن نفت خام میزان نمک در آن می باشد با این حال باید بدانید که نمک در نفت خام به صورت محلول آب نمک است.این نمک ها همراه نفت خام در حین استخراج خارج می شوند و باعث می شوند تا بر کیفیت آن تاثیراتی داشته باشد. با این حال نحوه اندازه گیری نفت خام و نمک آن  PTB    lb salt / 1000 barrel crude می باشد. با این وجود که نمک می تواند بر کیفیت نفت تاثیراتی داشته باشد روش هایی برای جداسازی آن وجود دارد و این روش ها عبارت اند از :

  • عمل ته نشین کردن
  • تصفیه شیمیایی
  • ایجاد حوزه الکتریکی قوی

آب و مواد رسوبی در نفت خام

از دیگر اجزای تشکیل دهنده نفت خام می توان به آب و مواد رسوبی در آن اشاره کرد. آبی که در نفت خام وجود دارد به صورت امولوسیون می باشد و مشکلات زیادی در ان ایجاد می کند و همچنین منجر به غیر یک نواخت شدن نفت خواهد شد.

نفت خام در ایران

کاربرد های برای نفت خام

نفت خام یکی از مواد پر مصرف در صنایع می باشد و مانند گذشته ها کم مصرف می باشد. موارد استفاده از نفت خام عبارت اند از :

  • سوخت های گرمایشی
  • سوخت های رون سوز
  • حلال ها
  • روغن های روان کننده
  • مواد اولیه صنایع پتروشیمی
  • آسفالت
  • قیر

در ادامه می توانید با استفاده از لینک های داده شده اطلاعاتی در زمینه کاربرد های نفت خام و تولید گاز اتیلن را نیز مشاهده کنید و آگاهی خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید


نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد.
برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

منبع :

برچسب :



Source link