پروانه مونارک و دانستنی های علمی و جالب درباره آن


به طور کلی پروانه مونارک نوعی حشره است که در بخشی از چرخه زندگی خود مرحله نوزادی دارند. در مرحله نوزادی جاندار به صورت کرمی شکل می باشد که به این حالت لارو گفته خواهد شد. جاندار کرمی شکل پس از رشد کردن وارد مرحله بعدی چرخه زندگی خود می شود که به این حالت شفیرگی گفته شده و در نهایت پروانه بالغ ایجاد خواهد شد.

آشنایی با پروانه مونارک

بهتر است بدانید پروانه مونارک که با نام پروانه شهریار نیز شناخته می شود امروزه با نام علمی Monarch Butterfly نیز نامیده می شود. این پروانه از خانواده فرچه پا است و هر ساله از کوه های راکی به مکزیک مهاجرت می کند. مونارک را می توان حشره ای افتخاری و منسوب به ایالت تگزاس دانست.

خصوصیات پروانه مونارک

بیش از یک صد میلیون عدد از این پروانه فصل زمستان را روی درخت های کوهستان سیرا مادره مکزیک در خواب سپری می کنند. در واقع برگ ها و شاخه های درخت ها مانند پتو این پروانه ها را که به هم چسبیده اند را گرم نگه می دارد.

این پروانه ها طوری به صورت انبوه این درخت ها را می پوشانند که از دور مشابه برگ خود درخت به نظر خواهند آمد. با گرم شدن هوا و رسیدن به دمای ۱۳ درجه میلیون ها از این پروانه سفر خود را آغاز می کنند و طی این سفر در پی گل انحصاری خاصی برای تخم گذاری در آن هستند که تنها در فصل بهار گل می دهد و زمان بیدار شدن و دمای هوا هم زمان با روییدن این گیاه خواهد بود.

چگونگی تغذیه پروانه مونارک

پروانه های مونارک با داشتن عرض بالی برابر ۱۰ سانتی متر از قابلیت زیادی برای پرواز در مسیر های طولانی برخوردار هستند. از این رو تنها گونه ای از پروانه ها هستند که مانند بسیاری از پرنده ها مهاجرت شمال به جنوب دارند. این پرونه ها سالانه از آمریکای شمالی راهی مکزیک شده اند و دوباره باز می گردند.

بسیاری از این پروانه های زیبا با طی مسیری بیش از ۴۵۰۰ کیلومتری از مکزیک به آمریکا و کانادا می کنند اما از آنجایی که طول عمر آن ها تنها دو ماه است، تکمیل این سفر طولانی به سه نسل از این پروانه های زیبا نیاز خواهد داشت. میلیون ها پروانه مونارک در فصل مهاجرت خود با پرواز دسته جمعی در آسمان و نشستن دسته جمعی بر روی شاخه های درختان کهنسال، مناظر دیدنی را خلق می کنند.

تاریخچه پروانه مونارک

این پروانه ها نسبتا بزرگ هستند و بین ۹ تا ۱۱.۵ سانتی متر طول دارند. رنگ آن ها نارنجی روشن با رگه های رنگ مشکی است. یک دانشمند حشره شناس آمریکایی به نام ساموئول اچ شولر نخستین بار در سال ۱۹۷۴ آن ها را مونارک به معنی پادشاه نامید، می گویند که بزرگی این پروانه ها وجه تسمیه بوده است و گروهی هم عقیده دارند که این پروانه ها به افتخار ویلیام سوم شاه انگلیس این نام را گرفتند.

توجه داشته باشید که طول مسیر مهاجرت پروانه های مونارک حدود پنج هزار کیلومتر است و از این حیث آن ها در میان پروانه ها بی نظیر هستند. در طول این مسیر آن ها جاذبه های توریستی در برخی از مناطق ایجاد می کنند. منظره پرواز انبوه در آسمان یا تجمع آن ها در یک منطقه محدود یا نشستن آن ها روی درخت ها همچون برگ های نارنجی رنگ روشن واقعا بسیار زیبا خواهد بود. سرعت پروانه های در هر ساعت حدود ۱۹ کیلومتر است و هر روز حدود ۸۰ کیلومتر را طی خواهد کرد.

خصوصیات و ویژگی های ظاهری:

به طور کلی پروانه منارک جز حشرات است پس هر آنچه در مورد حشرات صادق است برای پروانه مونارک نیز صدق می کند. موارد فوق از رایج ترین ویژگی های پروانه مونارک هستند:

خصوصیات ظاهری مونارک

این پروانه فاقد دفاع اختصاصی می باشد و در دفاع غیر اختصاصی خود سلول هایی مشابه سلول های فاگوسیت مشاهده می شود.

پروانه مونارک مانند سایر حشرات دارای چشم مرکب می باشد و برای مشاهده امواج الکترومغناطیسی دارای تعدادی واحد مستقل در چشم خود می باشد.

مغز پروانه مونارک از چندین گره به هم جوش خورده تشکیل شده است و دارای طناب عصبی گره دار می باشند که این طناب عصبی در هر قطعه از بدن دارای یک گره خواهد بود.

در واقع پروانه مونارک اسکلت خارجی از جنس کیتین دارد که در ماده زمینه ای پروتئین جای گرفته و به همین خاطر در اسکلت خارجی پروانه مونارک پروتئین نیز رویت خواهد شد.

مانند سایر حشرات تنفس نایی دارند گردش خون باز داشته و در نتیجه دارای همولنف بوده و در انتقال گاز های تنفسی گردس خون نقشی نخواهد داشت.

ماده دفعی پروانه مونارک اوریک اسید خواهد بود.

ویژگی های رفتاری مونارک

پروانه مونارک دارای ۶ پا می باشد که هر پای خود دارای دو ماهیچه است که کارشان عکس یکدیگر خواهد بود.

پس از اتمام مبحث پروانه مونارک نیز پیشنهاد می کنیم که با مطالب مراحل رشد پروانه و همچنین خصوصیات پرنده فاخته نیز آشنا شوید.

منبع :

برچسب :



Source link