آیا بازی با والدین در خانه سازگاری کودکان خردسال را با پیش دبستانی آسان تر می کند؟


پیش دبستانی

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

محققان سطح اکسی توسین را در کودکان اندازه گیری کردند تا دریابند که آیا می تواند با مشکلات رفتاری در دوران پیش دبستانی مرتبط باشد یا خیر. نتایج نشان داد که کودکان با سطوح بالاتر اکسی توسین بهتر با محیط پیش دبستانی خود سازگار می شوند و بازی با والدین آنها این سطوح را افزایش می دهد.

اکسی توسین که به عنوان یکی از هورمون های دخیل در رفتارهای وابستگی اجتماعی شناخته می شود، موضوع مطالعات متعددی بوده است که به دنبال درک نقش آن در آسیب شناسی های مختلف روانی و اختلالات رفتاری هستند. این هورمون احساس خوب در موقعیت های مختلف زندگی انسان در مغز تولید می شود و غلظت بالاتر آن در بدن با همدلی، سخاوت و اعتماد بیشتر در افراد دیگر همراه است.

آیا در این صورت می توان از اکسی توسین به عنوان یک ماده درمانی در مشکلاتی مانند اوتیسم، اضطراب، پرخاشگری یا بیش فعالی استفاده کرد؟ نونو تورس، محقق تحت حمایت بنیاد BIAL، در مقاله ای که در روزنامه پرتغالی Publico منتشر شده است، توضیح می دهد: «در واقع، نقش اکسی توسین ثابت شده است که نوسان، گریزان و با نتایج متناقض است.

تیمی از محققان مرکز تحقیقات ویلیام جیمز مؤسسه دانشگاهی ISPA با توجه به مطالعات قبلی که اثربخشی کمتری را در تجویز اکسی توسین به افرادی با تجربیات نامطلوب دوران کودکی نشان می‌داد، و حتی اینکه مصرف بیش از حد آن ممکن است با پرخاشگری بیشتر مرتبط باشد. با همکاری دانشگاه ایالتی واشنگتن، تولید اکسی توسین و حضور آن را در کودکان پیش دبستانی مورد مطالعه قرار داد تا بفهمد آیا غلظت این نوروپپتید در موقعیت های مختلف می تواند با مشکلات رفتاری بیشتر یا کمتر در پیش دبستانی مرتبط باشد یا خیر.

در مقاله “اکسی توسین بزاقی پس از بازی با والدین، مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی را پیش بینی می کند” منتشر شده در فوریه 2022 در مجله روان اعصاب غدد درون ریزنونو تورس، دانیل مارتینز، لیجیا مونتیرو، آنتونیو جی. سانتوس، برایان ای وان و مانوئلا وریسیمو توضیح می‌دهند که برای اندازه‌گیری سطح اکسی‌توسین، نمونه‌های بزاق 30 کودک پیش‌دبستانی (17 دختر و 13 پسر) را در طی پنج روز جمع‌آوری کردند. موقعیت های مختلف: روال روزانه، قبل و بعد از جلسات بازی دوتایی با والدینشان. مشکلات رفتاری کودکان توسط پرسشنامه فرم گزارش مراقب-معلم که توسط مربی پیش دبستانی کودک تکمیل شد، ارزیابی شد.

نتایج پیش‌بینی می‌کند که کودکان در صورتی که سطوح بالاتری از اکسی توسین در بدنشان در گردش باشد، سازگاری بهتر و هماهنگی بیشتری در محیط پیش دبستانی خود خواهند داشت. این اتفاق می افتد، برای مثال، پس از آن که آنها پانزده دقیقه با والدین خود بازی می کنند.

برای نونو تورس، این کار «ممکن است طراحی شیوه‌های آموزشی بهتری را که سلامت جهانی را تحریک می‌کند، امکان‌پذیر کند». او در پایان می‌گوید: در آینده‌ای نزدیک، «ما همچنین به ارزیابی سطح اکسی توسین در والدین فکر می‌کنیم تا بتوانیم فرآیند تعامل روان‌شناختی، بیولوژیکی و اجتماعی بین این دو عنصر، والدین و کودک را بهتر درک کنیم».

اطلاعات بیشتر:
نونو تورس و همکاران، اکسی توسین بزاق پس از بازی با والدین مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی را پیش بینی می کند. روان اعصاب غدد درون ریز (2021). DOI: 10.1016/j.psyneuen.2021.105609

ارائه شده توسط بنیاد BIAL

نقل قول: آیا بازی با والدین در خانه سازگاری کودکان را با پیش دبستانی آسان تر می کند؟ (2023، 10 فوریه) در 12 فوریه 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-02-playing-parents-home-easier-young.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.