باکتری های مقاوم به چند دارو در 40 درصد نمونه های گوشت سوپرمارکت ها یافت می شوند


گوشت سوپرمارکت

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

E. coli مقاوم به چند دارو در 40 درصد از نمونه های گوشت سوپرمارکتی که در یک مطالعه اسپانیایی مورد آزمایش قرار گرفتند، یافت شد. در کنگره اروپایی میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی امسال (ECCMID 2023، کپنهاگ، 15-18 آوریل)، سویه‌های E. coli که قادر به ایجاد عفونت‌های شدید در افراد بودند نیز بسیار شایع بودند.

مقاومت آنتی بیوتیکی در سرتاسر جهان به سطوح خطرناکی رسیده است. عفونت های مقاوم به دارو سالانه حدود 700000 نفر را در سراسر جهان می کشند و با پیش بینی این رقم تا سال 2050 در صورت عدم اقدام به 10 میلیون نفر می رسد، سازمان جهانی بهداشت مقاومت آنتی بیوتیکی را به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدات بهداشت عمومی طبقه بندی می کند. بشریت.

باکتری‌های مقاوم به چند دارو می‌توانند از طریق زنجیره غذایی از حیوانات به انسان سرایت کنند، اما به دلیل حساسیت‌های تجاری، داده‌های مربوط به سطوح حشرات مقاوم به آنتی‌بیوتیک در غذا به طور گسترده در دسترس نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دکتر آزوسنا مورا گوتیرز و دکتر ونسا گارسیا منندز، از دانشگاه سانتیاگو د کامپوستلا-لوگو، لوگو، اسپانیا، به همراه همکارانی از سایر مراکز تحقیقاتی، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را برای ارزیابی سطوح چند دارویی طراحی کردند. -Enterobacteriaceae پاتوژن مقاوم و خارج روده ای (Klebsiella pneumoniae، E. coli و باکتری های دیگر که می توانند باعث عفونت های مقاوم به چند دارو مانند سپسیس یا عفونت های دستگاه ادراری شوند) در گوشت موجود در سوپرمارکت های اسپانیایی به فروش می رسد.

آنها 100 فرآورده گوشتی (هر کدام 25 محصول از مرغ، بوقلمون، گوشت گاو و خوک) را که به طور تصادفی از سوپرمارکت های اوویدو در سال 2020 انتخاب شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

اکثریت (73٪) محصولات گوشتی حاوی سطوح E. coli بودند که در محدوده ایمنی غذایی قرار داشتند.

با وجود این، تقریبا نیمی (49٪) حاوی E. coli مقاوم به چند دارو و / یا بالقوه بیماریزا بودند. از این تعداد، 82 ایزوله E. coli بازیافت و مشخص شد. علاوه بر این، 12 جدایه K. pneumoniae از 10 مورد از 100 فرآورده گوشتی (7 مرغ، 2 بوقلمون و 1 گوشت خوک) بدست آمد.

40 مورد از 100 فرآورده گوشتی حاوی E. coli مقاوم به چند دارو بودند (56 مورد از 82 E. coli مشخص شده بودند). اینها شامل E. coli بود که بتالاکتامازهای با طیف گسترده (ESBLs) تولید می کرد، آنزیم هایی که به اکثر آنتی بیوتیک های بتالاکتام، از جمله پنی سیلین، سفالوسپورین ها و آزترئونام مونوباکتام مقاومت می کنند.

درصد نمونه های مثبت برای حمل E. coli تولید کننده ESBL در هر نوع گوشت: 68 درصد بوقلمون، 56 درصد مرغ، 16 درصد گوشت گاو و 12 درصد گوشت خوک بود. این حضور بیشتر سویه های E. coli تولید کننده ESBL در طیور در مقایسه با سایر انواع گوشت احتمالاً به دلیل تفاوت در تولید و کشتار است.

بیست و هفت درصد از محصولات گوشتی حاوی E. coli خارج روده ای بالقوه بیماری زا (ExPEC) بودند. ExPEC دارای ژن هایی است که به آنها امکان ایجاد بیماری در خارج از دستگاه گوارش را می دهد. ExPEC باعث اکثریت قریب به اتفاق عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) می شود، علت اصلی باکتریمی بزرگسالان (سپسیس) است و دومین علت شایع مننژیت نوزادی است.

شش درصد از فرآورده های گوشتی حاوی اشریشیا کولای اوروپاتوژنیک (UPEC) – UPEC بخشی از گروه ExPEC است. اینها دارای صفات حدت خاصی هستند که به آنها اجازه می دهد UTI ایجاد کنند.

یک درصد از محصولات گوشتی حاوی E. coli حاوی ژن mcr-1 بودند. این ژن به کولیستین، یک آنتی بیوتیک آخرین راه که برای درمان عفونت های ناشی از باکتری های مقاوم به سایر آنتی بیوتیک ها استفاده می شود، مقاومت می کند.

نویسندگان این مطالعه، که در مطالعه قبلی سطوح بالایی از باکتری‌ها را گزارش کردند که به طور بالقوه قادر به ایجاد عفونت‌های شدید انسانی و/یا مقاوم به چند دارو در مرغ و بوقلمون هستند، می‌گویند که آخرین تحقیقات آنها نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان ممکن است از طریق گوشت گاو نیز در معرض این باکتری‌ها قرار بگیرند. و گوشت خوک

آنها خواستار ارزیابی منظم سطوح باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک از جمله ExPEC E. coli در محصولات گوشتی هستند.

دکتر مورا می افزاید: “مداخلات مزرعه به چنگال باید در اولویت برای محافظت از مصرف کننده باشد. به عنوان مثال، اجرای روش های آزمایشگاهی نظارتی برای امکان مطالعه بیشتر باکتری های پرخطر (در حیوانات مزرعه و گوشت) و تکامل آنها به دلیل آخرین برنامه های محدودیت اتحادیه اروپا در استفاده از آنتی بیوتیک در دامپزشکی.”

استراتژی‌هایی در سطح مزرعه، مانند واکسن‌ها، برای کاهش حضور باکتری‌های خاص مقاوم به چند دارو و بیماری‌زا در حیوانات تولیدکننده غذا، که می‌تواند خطر حمل گوشت و مصرف‌کننده را کاهش دهد.»

“مصرف کننده از طریق جابجایی مناسب غذا نقش کلیدی در ایمنی مواد غذایی ایفا می کند. توصیه هایی به مصرف کنندگان شامل عدم شکستن زنجیره سرد از سوپرمارکت تا خانه، پختن کامل گوشت، نگهداری صحیح آن در یخچال و ضدعفونی کردن چاقوها، تخته های خرد کن و سایر ظروف پخت و پز است. برای جلوگیری از آلودگی متقاطع برای تهیه گوشت خام به طور مناسب استفاده می شود. با این اقدامات، خوردن گوشت به یک لذت تبدیل می شود و خطر آن صفر می شود.

اطلاعات بیشتر:
کنفرانس: www.eccmid.org/

ارائه شده توسط انجمن میکروبیولوژی بالینی و بیماری های عفونی اروپا

نقل قول: باکتری های مقاوم به چند دارو که در 40 درصد از نمونه های گوشت سوپرمارکت ها (2023، 14 آوریل) یافت شده است، در 14 آوریل 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-04-multidrug-resistant-bacteria-supermarket-meat-samples بازیابی شده اند. html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.