بررسی هیوندای کرتا؛ شاسی بلند کره ای ها برای بازارهای در حال توسعه


هیوندا یکی از پر طرفدارترین برندهای خودرو در ایران است که از دهه ۸۰ توانسته حضور چشمگیری در ایران داشته باشد. این برند کره ای سهم زیادی از خودروهای وارداتی را به خود اختصاص داده است که یکی از آن ها کراساوور کرتا است. ورود هیوندای کرتا بازار خودوی ایران را تا به امروز حفظ کرده و مشتریان خود را راضی نگه داشته است. بررسی هیوندای کرتا نشان داده است که این خودو به کیا سلتوس شباهت دارد. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم به بررسی هیوندای کرتا بپردازیم.

بررسی هیوندای کرتا

بررسی هیوندای کرتا از نظر مشخصات ظاهری

همان طور که اشاره کردیم هیوندای کرتا از لحاظ ظاهری شبیه کیا سلتوس است، با این تفاوت که تقریبا ۲۰۰ کیلوگرم سبک تر از آن است. طول کرتا ۳۱۵/۴، عرض آن ۷۹۰/۱ و ارتفاع آن ۶۳۰/۱ است. هیوندای کرتا از لحاظ ابعاد به ایکس ۵۵ پرو نیز شباهت دارد.

بررسی نمای جلوی هیوندای کرتا

برخی از کارشناسان معتقدند طراحی فعلی هیوندای کرتا غیر متعارف است. اما برخی از طراحان این خودرو را به دلیل تفکر خارج از چارچوب و رو به جلوی اش می ستایند. طراحی چشم نواز، نه تنها ظاهر کراس اوور را زیبا کرده است، بلکه کاملا جسورانه و از هنجارها دور است. در نمای جلو، چراغ های دی لایت با یک گریل جلو پنجره جدید ترکیب می شوند که هیوندای به آن لقب جواهر پارامتریک داده است. طراحی چراغ هایت دی لایت به بخش های جلو پنجره شباهت دارد و به همین خاطر هنگامی که خودرو خاموش است، به نظر می رسد که هیچ گونه لایتی وجود ندارد. ما پیش از این شاهد استفاده از طراحی گریل و چراغ های دیت لایت در توسان بودیم و این الگو در حال حاضر به کرتا رسیده است.

بررسی امکانات هیوندای کرتا

بررسی نمای عقب هیوندای کرتا

برندهای مختلف برای طراحی خودروی خود از چراغ های به هم پیوسته استفاده کرده اند، اما هیوندای از یک رویکرد دیگر استفاده می کند و چراغ های خطر دو قسمتی با الگوی بومرنگ را برای کرتا طراحی کرده است. ظاهر آن زیبا است اما مدت زیادی طول می کشد تا ما به ظاهر غیر طبیعی آن عادت کنیم. اگر کمی دقت داشته باشید می بینید که این چراغ ها چگونه با خطوط حجم پردازی های نمای عقب هماهنگ شده اند. در نتیجه، زیر سپر ماشین هم دیفیوزرها قرار دارند و اگزوزها پنهان شده اند. شاید بهتر بود مانند سلتوس، حداقل خروجی های فیک در این بخش مشاهده می شدند. در مجموع می توان گفت هیوندای کرتا با ظاهر متفاوتی که دارد، زیباست.

در حقیقت هیوندای این خودرو را برای نسل جوان طراحی کرده است، به همین خاطر باید متفاوت باشد. احتمال دارد برخی از افراد این طراحی را عجیب و غریب بدانند، به همین خاطر مدل سلتوس عرضه شده است تا با یک پلتفرم، دو قشر متفاوت مورد هدف قرار بگیرند.

بررسی آپشن های هیوندای کرتا

بررسی نمای جانبی هیوندای کرتا

در نمای جانبی هیوندای کرتا نخستین چیزی که توجه مخاطب را به خود جلب می کند، بخش بالایی پنجره ها است که به بخش عقب و پایین کشیده می شوند و در ستون C گسترش پیدا می کند تا چشم ها را به سمت عقب هدایت کند. جایی که حجم پردازی ها و فرو رفتگی ها به حداکثر می رسند. چرخ ها ۱۷ اینچی هستند و از نمای جانبی فوق العاده و زیبا به نظر می رسند. فاصله کرتا از سطح زمین برای شرایط جاده ای ایران مناسب است و نسبت به خودروهای این دسته بندی، ارتفاع خوبی دارد.

بررسی امکانات ایمنی هیوندای کرتا

بررسی ویژگی های هیوندای کرتا و مشخصات آن

هیوندای کرتا از یک موتور ۵/۱ لیتری ۴ سیلندر استفاده می کند که از نوع تنفس طبیعی است و با یک گیربکس IVT جفت می شود تا با استفاده از چرخ های جلو، کرتا را به حرکت درآورد. ممکن است برای نخستین بار باشد که نام گیربکس IVT را می شنوید. خوب است بدانید IVT در واقع گیربکس CVT است که توسط هیوندای کیا کمی تغییر داده شده است تا با موتور خودرو هماهنگ شود.

در بررسی هیوندای کرتا آورده شده است که این خودرو دارای ۵/۱ لیتری تنفس طبیعی است با حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر است. گیربکس CVT نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند. کرتا برای استفاده در شهر و جاده طراحی شده و قابلیت حرکت کردن در بیرون از جاده را ندارد. وزن خالص آن تقریبا ۲/۱ تن است و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن ۱۲ ثانیه و حداکثر سرعتش ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی کرتا ۹/۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که برای خودرویی در این گروه کاملا مناسب است. به همین خاطر هیوندای کرتا یک خودروی سبک و اقتصادی برای استفاده در شهر و جاده است و  نباید انتظار عملکرد بالا از این خودرو را داشت.

بررسی همه جانبه هیوندای کرتا

امکانات رفاهی و ایمنی هیوندای کرتا

از لحاظ امکانات می توان گفت، هیوندای کرتا در سطح مطلوبی قرار می گیرد و در مقایسه با خودروی کیا سلتوس وارداتی، دارای آپشن های بیشتری است. طبق کاتولوگ منتشر شده از سوی کرمان موتور، کرتا با آپشن هایی مثل فرمان برقی، استارت دکمه ای، دوربین و سنسور عقب، ترمز پارک برقی، شارژر وایرلس، مانیتور ۸ اینچی، سقف پانوراما، کلاستر دیجیتال ۲۵/۱۰ اینچی به بازار وارد می شود. متأسفانه امکاناتی مثل سردکن و گرمکن صندلی، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل و دوربین ۳۶۰ درجه در کاتولگ این خودرو مشاهده نمی شود. از لحاظ ایمنی هم هیوندای کرتا از ۶ ایربگ در نسخه های فوق آپشن و ۲ ایربگ در مدل های پایین تر بهره می برد که به نظر می رسد مدل وارداتی ۲ ایربگ داشته باشد. ترمز ABS، ترمز EBD و سیستم کنترل پایداری از دیگر امکاتات سیستم ایمنی کرتا هستند که به ترمزهای دیسکی هم کمک می کنند.

بررسی امکانات رفاهی هیوندای کرتا

امکانات کابین و طراحی داخلی آن

نمای بیرونی هیوندای کرتا زیبایی و جذابیت خاص خود را دارد، اما فضای درونی آن مانند کیا سونت وارداتی است. کابین چه در تریم مشکی و چه در تریم دو رنگ، مینیمال و زیبا است و زرق و برق های اضافی در آن دیده نمی شود. نوبت به بررسی مواد سازنده که می رسد، می توان گفت که این خودرو کاملا اقتصادی است. شما چرم یا مواد سازنده نرم را در طراحی کابین مشاهده نمی کنید. زیرا فضای کابین هیوندای کرتا با پلاستیک های سخت پر شده است. به همین دلیل خبری از صفحه نمایش دیجیتال و قاب کلاستر نیست و همین مورد باعث زیباتر شدن کابین می شود. دسترسی راننده به تمام امکانات داخلی آسان بوده و صندلی های راحت هم تجربه رانندگی را بهبود می بخشند.

 فرمان روکش چرمی دارد و بهتر است بدانید به جای فرمان دی کات، هیوندای تصمیم گرفته است از تزئینات کروم و نقره ای استفاده کند. ما با توجه به طراحی بیرونی خودرو، فرمان دی کات را برای کرتا مناسب تر می دانیم. زیرا حس اسپرت فضای خارجی را به درون خودرو منتقل کرده است. کرتا به یک سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی مجهز شده است که از Android Auto و Apple CarPlay پشتیبانی می کند. از لحاظ فضای درونی، هیوندای کرتا از چیژی که انتظارش را دارید، جلوتر است. با وجود اینکه طول خودرو زیاد نیست، اما فضا چه در ردیف عقب و چه در صندلی های جلو برای ۴ نفر با قد نسبتا بلند مناسب است، اما احتمال دارد در مسافت های طولانی برای ۵ نفر مناسب نباشد.

بررسی ویژگی های هیوندای کرتا

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات بررسی هیوندای ورنا، بررسی هیوندای کونا و بررسی هیوندای وراکروز را نیز مطالعه فرمایید.

منبع :



Source link