در جنگل های مکزیک، دانشمندان برای همه گیری های آینده آماده می شوند


محقق عمر گارسیا در حین تحقیق در مورد بیماری های حیوان به انسان در جنگل یوکاتان مکزیک با یک خفاش کار می کند.

محقق عمر گارسیا در حین تحقیق در مورد بیماری های حیوانی به انسان در جنگل یوکاتان مکزیک با یک خفاش کار می کند.

با فرا رسیدن شب در جنگل یوکاتان مکزیک، دامپزشک عمر گارسیا به عنوان بخشی از تحقیقات با هدف جلوگیری از همه گیری احتمالی بعدی، خون و مایعات را از یک خفاش استخراج کرد.

هدف این پروژه فرانسوی-مکزیکی شناسایی بیماری‌هایی است که به نام زئونوز شناخته می‌شوند که از حیوانات به انسان در آب و هوای گرمسیری منتقل می‌شوند.

خفاش ها به عنوان منبع احتمالی انتقال ویروس کرونا تحت نظارت جامعه علمی بین المللی هستند.

این پستاندار بالدار در حالی که دندان های نیش خود را حمل می کرد، بی حرکت باقی ماند و سپس توسط گارسیا، متخصص بیماری های منتقله از طریق ناقل رها شد.

دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی توسعه فرانسه (IRD) و دانشگاه ملی خودمختار مکزیک (UNAM) از سال 2017 با استفاده از یک آزمایشگاه مدرن در مریدا، پایتخت ایالت یوکاتان، در این مطالعه همکاری می کنند.

آدری آرنال، متخصص بیماری های عفونی در IRD، گفت: هدف این است که کشف کنیم چگونه ویروس های مختلفی که بین حیواناتی مانند پستانداران، پرندگان و جوندگان در گردش هستند، می توانند به طور بالقوه به انسان منتقل شوند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: “این بیماری مشترک انسان و دام است… درک پیامدهای تماس انسان با حیات وحش و سپس درک اینکه اپیدمی بعدی که می تواند از طبیعت خارج شود چیست.”

دانشمندان نمونه هایی از انواع حیوانات را از اکوسیستم غنی جنگل های بارانی استوایی می گیرند و در آنجا 61 گونه پشه را شناسایی کرده اند.

محققان مکزیکی به عنوان بخشی از تلاش های خود برای جلوگیری از همه گیری احتمالی بعدی، از یک گاو خون می گیرند

محققان مکزیکی به عنوان بخشی از تلاش های خود برای جلوگیری از همه گیری احتمالی بعدی، از یک گاو خون می گیرند.

ماریا خوزه تولسا، زیست شناس UNAM، که پس از یک دهه تحقیق در نهایت احساس می کند که اهمیت کارش به رسمیت شناخته شده است، گفت: «ما سؤالات زیادی برای تلاش برای «تکمیل تاریخ چرخه انتقال» ویروس ها داریم.

او گفت: “یک بیماری همه گیر عواقب جدی برای سلامت و اقتصاد دارد.”

منطقه پرخطر

بنجامین روش، متخصص بوم‌شناسی و زیست‌شناسی تکاملی در IRD، گفت: این منطقه برای این تحقیق انتخاب شد زیرا جنگل‌زدایی سریع آن را به یک منطقه بسیار نمادین از نظر خطرات اضطراری بیماری مشترک انسان و دام تبدیل کرده است.

وی افزود: تخمین زده می شود که بین 500000 تا 800000 ویروس می تواند انسان را تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته محققان، خطرات با گسترش کشاورزی و گردشگری، که تماس بین حیوانات و انسان ها را افزایش می دهد، افزایش می یابد.

هزاران درخت در شبه جزیره یوکاتان برای ساخت پروژه ریلی توریستی شاخص رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، قطار مایا، که قرار است در دسامبر شروع به کار کند، قطع شده است.

دولت می گوید که با یک برنامه درختکاری و ایجاد دومین ذخیره گاه بزرگ جنگل های بارانی استوایی در جهان پس از آمازون، این ضرر را جبران می کند.

هدف از این پروژه شناسایی بیماری های منتقل شده از حیوانات به انسان در آب و هوای گرمسیری است

هدف از این پروژه شناسایی بیماری های منتقل شده از حیوانات به انسان در آب و هوای گرمسیری است.

آرنال گفت که کلید رسیدن به تعادل بین انسان و طبیعت است.

او افزود: “جمعیت باید زندگی کنند، بخورند و اقتصاد خود را توسعه دهند.”

این تحقیق در 12 جامعه در سه ایالت که شبه جزیره یوکاتان را تشکیل می دهند انجام می شود.

رزا النا سارمینتو، از آزمایشگاه ویروس شناسی دانشکده دامپزشکی UNAM، گفت: “در پرندگان گونه هایی را پیدا کرده ایم که به عنوان مخزن ویروس نیل غربی یا آنفولانزا شناسایی شده اند.”

“آشکارگر بزرگ”

کار صحرایی در سپیده دم با قرار دادن یک دوجین تور خوب برای به دام انداختن پرندگان آغاز می شود. هنگام غروب نوبت به خفاش ها و حتی جغدها می رسد.

پس از صید، نمونه‌های خون، مایع و انگل‌های خارجی – در صورتی که حامل آنها باشند – گرفته می‌شود.

دانشمندان حیوان را شناسایی می کنند، آن را اندازه گیری می کنند، داده ها را ثبت می کنند و قبل از رهاسازی، وضعیت آن را بررسی می کنند.

بعداً مواد در آزمایشگاه آنالیز می شوند.

کارشناسان می گویند کشاورزی و جنگل زدایی خطر تماس بین حیات وحش، حیوانات اهلی و انسان را افزایش می دهد.

کارشناسان می گویند کشاورزی و جنگل زدایی خطر تماس بین حیات وحش، حیوانات اهلی و انسان را افزایش می دهد.

آرنال گفت: “DNA یک افشاگر بزرگ است.”

وی افزود: با خون پشه می توانیم مشخص کنیم که کدام گونه یا کدام حیوان گزیده شده است.

همچنین از ساکنان محلی نمونه خون گرفته خواهد شد تا مشخص شود که آیا آنها حامل ویروسی هستند که از حیوانی منشأ گرفته است یا خیر.

این پروژه همچنین شامل مشاوره با جوامع برای آگاهی از مشکلات زیست محیطی و اجتماعی آنها و تشویق اشکال همزیستی با طبیعت است.

اریکا مارس سانتوس، یکی از اعضای انجمن طب حفاظتی مکزیکی که با ساکنان در ارتباط است، گفت: “باید یک گفتگوی دانش با جوامع وجود داشته باشد.”

آزمایشگاه مریدا در چارچوب طرحی به نام پیشگیری از ظهور بیماری زئونوز با سایر آزمایشگاه‌ها در آفریقا، آسیای جنوبی و سایر کشورهای آمریکای لاتین مرتبط است.

در سال 2022 توسط فرانسه راه اندازی شد و 22 کشور و 200 سازمان را گرد هم می آورد.

روشه گفت: «چیزی که ما در یوکاتان به دنبال آن هستیم این است که یک استراتژی پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام را طراحی کنیم که می‌تواند به عنوان نمونه ای برای کل جهان باشد.

© 2023 AFP

نقل قول: در جنگل مکزیک، دانشمندان برای همه‌گیری‌های آینده آماده می‌شوند (2023، 7 آوریل) در 7 آوریل 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-04-mexican-jungle-scientists-future-pandemics.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.