دلمه روی پوست سر چیست؟ علائم و درمان خانگی دلمه روی پوست سر


علل دلمه روی پوست سر چیست؟ علائم و درمان خانگی دلمه روی پوست سر

آیا بر روی پوست سر خود برآمدگی های خاردار، خارش دار و پوسته دار دارید که به نظر نمی رسد از خاراندن آن ها دست بردارید؟ آیا به دنبال راه هایی برای درمان دلمه های پوست سر هستید؟ و آیا خارش دارند و ناراحت کننده هستند؟ اما درک علت شکل گیری آنها و نحوه درمان آنها می تواند کمک کننده باشد. این مقاله از فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی سلامتی و زیبایی با موضوع علل دلمه روی پوست سر چیست؟ علائم و درمان خانگی دلمه روی پوست سر همه چیزهایی را که باید در مورد علائم دلمه روی پوست سر و نحوه مراقبت از پوست سر خود بیاموزید را مورد بحث قرار می دهد.

زمانی که پوست سر شما آسیب می بیند، منجر به تشکیل دلمه می شود. این پوسته ها می توانند به دلیل چربی پوست سر یا شرایط پزشکی مانند اگزما، برداشتن پوست یا آکنه پوست سر ایجاد شوند. در حالی که دلمه ها خود به خود برطرف می شوند، در برخی موارد ممکن است لازم باشد از برخی درمان های خانگی برای تسریع روند بهبودی استفاده کنید. شما می توانید پوست سر را با استفاده از مواد طبیعی مانند آلوئه ورا، آب لیمو، روغن نارگیل، بلغور جو دوسر، برگ چریش و روغن ماهی درمان کنید. با پیروی از روش های ذکر شده در این مقاله، متوجه بهبود پوسته ها و کاهش خارش پوست سر خود خواهید شد. با این حال، توصیه می کنیم قبل از استفاده از این داروها با پزشک مشورت کنید.

دلمه های روی پوست سر چیست؟

علل دلمه روی پوست سر چیست؟ علائم و درمان خانگی  دلمه روی پوست سر
علل دلمه روی پوست سر چیست؟ علائم و درمان خانگی دلمه روی پوست سر

زمانی که سر خود را مدام میخارانید پوست بیرونی پوست سر شما آسیب می بیند. پوست آسیب‌دیده با پلاکت‌هایی که به هم می‌چسبند لخته‌هایی را تشکیل می‌دهند که به پوسته‌ها تبدیل می‌شوند. این دلمه ها مایل به زرد، قرمز، قهوه ای یا سیاه هستند و به شدت خارش دارند. خاراندن بیش از حد آنها می تواند باعث خونریزی شود.

ما اکنون می دانیم که آنها چیست، اما در بخش بعدی، اجازه دهید بفهمیم که چرا آنها خارش دارند.

چرا دلمه ها خارش می کنند؟

دلمه ها خارش دارند زیرا مغز سیگنال هایی را از اعصاب زیر پوست در طول فرآیند بهبود دریافت می کند که نشان دهنده تحریک است. این سیگنال ها به عنوان خارش درک می شوند. مواد شیمیایی مانند هیستامین که در پاسخ به یک آسیب توسط بدن آزاد می شود نیز می تواند به احساس خارش کمک کند. رشد پوست جدید و انبساط کلاژن، که منجر به تشکیل دلمه می‌شود، زمانی که دلمه خشک و پوسته‌دار می‌شود، می‌تواند باعث خارش شود. مهم است که در برابر میل به خاراندن دلمه مقاومت کنید زیرا انجام این کار می تواند به سلول های جدید پوست آسیب برساند که به بهبودی کمک می کنند و روند بهبودی را به تعویق می اندازند.

علل دلمه روی پوست سر چیست؟ علائم و درمان خانگی دلمه روی پوست سر

محلول ضد ریزش مو شوک بایوفل انتخاب بسیار مناسب برای شماست .

تونیک ضد ریزش مو شوک بایوفول کانادا
تونیک ضد ریزش مو شوک بایوفول کانادا

تونیک ضد ریزش مو بایوفل علاوه بر درمان ریزش مو ، باعث رشد مجدد مو و همچنین افزایش ضخامت ساقه مو در انواع موها می باشد .

ترکیبات این تونیک ضد ریزش مو گیاهی کاملا ارگانیک بوده و از هیچ عنصر شیمیایی و ماینوکسیدیل در ساختار خود استفاده نکرده است و این باعث می شود که شما با یک دوره استفاده به نتیجه دلخواه خود برسید و نیازی به استفاده همیشگی نخواهد داشت.

درمان انواع الگوهای ریزش مو در زنان و مردان ، حتی ریزش سکه ای ریش در آقایان از مزایای مهم  بهترین محلول ضد ریزش مو می باشد .

با خرید محلول ضد ریزش مو ارمغانی از زیبایی را برای موهای خود رقم بزنید.

دلایل مختلفی برای ایجاد دلمه در پوست سر وجود دارد. ممکن است به دلیل چربی پوست سر یا نشانه ای از یک بیماری جدی پزشکی مانند اگزما یا پسوریازیس باشد .  کلید درمان دلمه ها دانستن علت دقیق آن است. در اینجا چند علت احتمالی وجود دارد.

چه چیزی باعث ایجاد دلمه در پوست سر می شود؟

  • پوست سر چرب: افرادی که پوست سرشان چرب است مستعد شوره سر هستند که می تواند باعث خارش و خاراندن سر شود. این به نوبه خود باعث ایجاد دلمه می شود.
  • درماتیت سبورئیک (شوره سر): درماتیت سبورئیک وضعیتی است که با لکه های پوسته پوسته و شوره سر سخت مشخص می شود. علائم این وضعیت شامل خارش و پوسته پوسته شدن بدون التهاب قابل مشاهده است . اما مسری نیست و به راحتی با داروهای بدون نسخه یا داروهای تجویزی (در موارد شدید) قابل درمان است.
  • پسوریازیس پوست سر: پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی است که زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بیش از حد فعال باشد. باعث ایجاد لکه های ضخیم و قرمز رنگ می شود که با فلس های نقره ای و خاکستری پوشیده شده و در قسمت های خاصی از بدن ایجاد می شود. هنگامی که لکه های پسوریازیس روی پوست سر شما ظاهر می شود، می توانند پوسته ایجاد کنند.
  • لیکن پلانوپیلاریس: اگر متوجه برآمدگی های قرمز یا بنفش روی پوست سر خود شدید که باعث ایجاد دلمه می شود، ممکن است به لیکن پلانوپیلاریس مبتلا شوید. این یک وضعیت التهابی است که باعث پوسته پوسته شدن و قرمزی اطراف فولیکول های مو می شود و منجر به آلوپسی (ریزش مو) زخمی می شود. برجستگی های قرمز و بنفش که از علائم این بیماری هستند می توانند دلمه ایجاد کنند.

بر اساس یک مطالعه مقطعی که توسط برنامه تحقیقاتی All Of Us در سال ۲۰۲۲ انجام شد، شیوع لیکن پلانوپیلاریس در گروه سنی ۶۵ تا ۷۴ سال و پس از آن در گروه سنی ۵۵ تا ۶۴ سال بیشترین میزان شیوع را داشت. از مجموع ۳۲۷۶۵۴ شرکت کننده، ۱۴۲ نفر این عارضه را داشتند. شیوع این بیماری در زنان بیشتر بود (۹۱٫۶%).

  • کرم حلقوی: اصطلاح کرم حلقوی در اینجا کاملاً گمراه کننده است زیرا یک کرم حلقوی واقعی نیست بلکه یک عفونت قارچی است . این عفونت (همچنین به عنوان Tine a capitis شناخته می شود) روی پوست سر و ساقه های مو تأثیر می گذارد و علائم دایره ای از خارش و پوسته پوسته شدن پوست ایجاد می کند. این علائم معمولاً دارای مراکز صاف و لبه های برجسته هستند که می توانند پوسته های خارش دار را روی پوست سر ایجاد کنند.
  • گال: در اثر کنه گال می توان دلمه ایجاد کرد. گال توسط کنه Sarcoptes scabiei ایجاد می شود که به میزبان نفوذ می کند. باعث خارش و پوسته پوسته شدن شدید لایه های پوست می شود. اغلب در کودکان دیده می شود، اما مردان و زنان در هر سنی را نیز مبتلا می کند. این بیماری اغلب گردن، پوست سر، صورت، پلک ها و پوست زیر ناخن را درگیر می کند.
  • شپش سر: شپش سر بدترین حالتی است که بسیار مسری است. آنها علاوه بر مکیدن خون، باعث خارش شدید نیز می شوند. خاراندن مداوم سر می تواند باعث ایجاد زخم شود که منجر به تشکیل دلمه می شود.
  • زونا: این یک تصور غلط رایج است که آبله مرغان فقط یک بار در انسان اتفاق می افتد. ویروس مسئول آبله مرغان می تواند در بدن شما نهفته بماند و دوباره فعال شود و باعث ایجاد زونا شود . تاول‌های کوچک و زرد رنگ ناشی از زونا نیز می‌توانند روی پوست سر و پوسته شما ظاهر شوند و پوسته‌ها را تشکیل دهند.
  • فولیکولیت ائوزینوفیلیک: این یک بیماری جدی است که افراد مبتلا به HIV/AIDS را تحت تاثیر قرار می دهد. فولیکولیت ائوزینوفیلیک با ضایعات خارش دار و پر از چرک روی پوست و پوست سر شما مشخص می شود که در هنگام بهبودی می توانند دلمه ایجاد کنند.

التهاب پوست: خارش پوست (به نام خارش) از علائم شایع التهاب پوست است. این خارش شدید می تواند باعث سوختگی و پوسته پوسته شدن پوست سر شود.

  • درماتیت تماسی: درماتیت تماسی یک اختلال پوستی است که به دلیل واکنش های آلرژیک یا تحریک کننده ایجاد می شود. باعث خارش، قرمزی و زخم شدن پوست می شود .
  • زرد زخم: زرد زخم یک عفونت باکتریایی شایع در کودکان بین سنین دو تا پنج سال است . با پوسته های عسلی رنگ روی پوست و در برخی موارد حتی پوست سر مشخص می شود.
  • آکنه پوست سر: آکنه ولگاریس یک التهاب مزمن پوستی است که باعث ایجاد برجستگی های کوچک، قرمزی و ضایعات روی پوست می شود. می تواند به دلیل تولید بیش از حد سبوم ایجاد شود و در صورت، گردن و پشت ظاهر شود. همچنین گاهی اوقات می تواند پوست سر را تحت تاثیر قرار دهد.
  • فولیکولیت پوست سر: این یکی دیگر از بیماری های التهابی مزمن است که مستقیماً فولیکول های مو را تحت تأثیر قرار می دهد. با پوسته های زرد مایل به سفید روی پوست سر مشخص می شود.
  • برداشتن پوست: برداشتن پوست یک اختلال روانی است که در آن افراد پوست خود را بارها و بارها می چینند و باعث آسیب بافتی می شوند. می تواند منجر به ایجاد دلمه شود که به دلیل کشیدن مداوم پوست بدتر می شود.

سایر علائمی که باید مراقب آنها باشید

علل دلمه روی پوست سر چیست؟ علائم و درمان خانگی  دلمه روی پوست سر
علل دلمه روی پوست سر چیست؟ علائم و درمان خانگی دلمه روی پوست سر
  • دلمه‌های سفید/زرد: استفاده بیش از حد از نرم‌کننده‌های غلیظ، پمادها، لوسیون‌ها یا کرم مو می‌تواند باعث گیر افتادن رطوبت در پوسته دلمه و ایجاد چرک شود و سفید به نظر برسد. از سوی دیگر، دلمه‌های زرد نشانه‌ای از چرک عفونی است که قبلاً در دلمه ایجاد شده و می‌تواند به زخم تبدیل شود.
  • ریزش مو: اگر در نقاطی از پوست سر خود شروع به ریزش کردید که برجستگی ها و جای زخم های قرمز و بنفش را مشاهده می کنید، به دنبال ارزیابی باشید، زیرا ممکن است به دلیل ریزش موی زخمی مانند لوپوس یا لیکن پلانوپیلاریس باشد.
  • ایجاد دلمه در همان نقطه: پوسته های عود کننده روی پوست سر در همان نقطه می تواند نشانه ملانوم باشد و باید فورا درمان شود.
  • چرک سبز: اگر چرک سبز از دلمه پوست سر شما خارج شود، جای نگرانی وجود دارد، زیرا نشانه عفونت است.

توجه: لطفاً در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا قبل از امتحان کردن درمان های طبیعی زیر با پزشک مشورت کنید. برای اطمینان از عدم بروز عوارض جانبی، پچ تست را انجام دهید.

نحوه درمان دلمه روی پوست سر به روش طبیعی

از آنجایی که دلمه ها نشانه بهبود پوست شما هستند، معمولاً خود به خود می ریزند و ناپدید می شوند. با این حال، اگر آنها آزاردهنده هستند، می توانید از چند درمان خانگی برای تسریع روند بهبود و خلاص شدن از شر پوسته ها استفاده کنید. این درمان های پوست سر را می توان با موادی که در انبار شما وجود دارد انجام داد.

۱٫ کمپرس گرم

اگر پوسته های پوست سر شما بهبود نمی یابند و خارش بیشتری دارند، کمپرس گرم بهترین گزینه است. یک کمپرس گرم دلمه های شما را نرم می کند و باعث می شود به سرعت از بین بروند.

آنچه شما نیاز دارید

  • حوله
  • آب گرم
  • شانه

چه باید کرد

  1. حوله را در آب داغ خیس کنید.
  2. آب اضافی را بگیرید، موهایتان را جمع کنید و حوله را دور سرتان بپیچید.
  3. بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه بماند.
  4. حوله را بردارید و پوسته های مو را به آرامی شانه کنید.
  5. این کار را یک بار در روز به مدت چند روز انجام دهید.

۲٫ ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا یک عامل تسکین دهنده عالی است. مطالعات نشان می دهد که آلوئه ورا می تواند به تسکین بسیاری از علل ایجاد دلمه، مانند درماتیت سبورئیک، شوره سر، اگزما، و پسوریازیس کمک کند . این به کاهش درد و خارش در داخل و اطراف پوسته های سر کمک می کند و از عفونت آنها جلوگیری می کند.

آنچه شما نیاز دارید

  • برگ آلوئه ورا
  • ۲ عدد کپسول ویتامین E

چه باید کرد

  1. ژل را از برگ آلوئه ورا جدا کنید.
  2. روغن کپسول های ویتامین E را بگیرید و با ژل آلوئه ورا مخلوط کنید.
  3. این مخلوط را با انگشتان خود به پوسته پوست سر بمالید.
  4. بگذارید یک ساعت بماند.
  5. مخلوط را با یک شامپو رشد مو بشویید.
  6. این کار را دو یا سه بار در هفته تکرار کنید.

۳٫ آب لیمو

آب لیمو خشکی و خارش پوست سر را کاهش می دهد. فعالیت ضد قارچی آن می تواند به درمان شوره سر و کرم حلقوی که از علل اصلی ایجاد دلمه در پوست سر هستند کمک کند. از آنجایی که یک ماده خشن است، آن را با یک روغن حامل ملایم مخلوط کنید.

آنچه شما نیاز دارید

  • ½ قاشق چایخوری آب لیمو
  • ۱ قاشق غذا خوری روغن زیتون

چه باید کرد

  1. روغن زیتون را برای چند ثانیه در مایکروویو گرم کنید.
  2. آب لیمو و روغن زیتون گرم را با هم مخلوط کنید.
  3. مخلوط را روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  4. بگذارید مخلوط به مدت نیم ساعت روی پوست بماند.
  5. آن را با یک شامپو ضد ریزش مو بشویید.
  6. این کار را سه بار در هفته انجام دهید.

علل دلمه روی پوست سر چیست؟ علائم و درمان خانگی دلمه روی پوست سر

۴٫ برگ چریش

برگ‌های چریش (یاس بنفش هندی) می‌توانند به تسکین خارش پوست کمک کنند. خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی آنها به خلاص شدن از شر پوسته ها و جلوگیری از عفونی شدن پوست سر کمک می کند.

آنچه شما نیاز دارید

  • ۱۰-۱۵ برگ چریش
  • ۲ لیوان آب

چه باید کرد

  1. برگ چریش را در دو فنجان آب بجوشانید.
  2. آب را صاف کنید و بگذارید خنک شود.
  3. هر روز موهای خود را با این آب چریش بشویید.

۵٫ سرکه سیب

سرکه سیب به عنوان یک درمان خانگی برای بسیاری از مشکلات پوست و مو بسیار محبوب است. دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. همچنین به متعادل کردن PH پوست سر برای کاهش خشکی و خارش کمک می کند. یک مطالعه فلسطینی نشان داد که سرکه سیب به جلوگیری از شوره سر همراه با سایر مشکلات مو کمک می کند. همچنین به عنوان یک پاک کننده مو عمل می کند و پوست سر را تمیز نگه می دارد.

علل دلمه روی پوست سر چیست؟ علائم و درمان خانگی  دلمه روی پوست سر
علل دلمه روی پوست سر چیست؟ علائم و درمان خانگی دلمه روی پوست سر

آنچه شما نیاز دارید

  • ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب
  • ۱ فنجان آب گرم

چه باید کرد

  1. سرکه سیب را با آب مخلوط کنید.
  2. مخلوط را روی پوست سر خود بریزید.
  3. برای چند دقیقه پوست سر خود را ماساژ دهید.
  4. موهای خود را با شامپو ضد ریزش بشویید.
  5. این روال را دو بار در هفته دنبال کنید.

۶٫ بلغور جو دوسر

این غذای صبحانه مطمئن (البته ملایم) برای پوست شما معجزه می کند و پوست سرتان را درمان می کند. این پوست تحریک شده را تسکین می دهد و به شدت مرطوب کننده است. تحقیقات نشان می دهد که جو دوسر می تواند به تسکین و تسکین خارش، سوزش، پوسته پوسته شدن و سایر ناراحتی های پوست سر و پوست کمک کند.

آنچه شما نیاز دارید

  • ۲ قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر نپخته
  • اب

چه باید کرد

  1. به اندازه کافی آب را با بلغور جو دوسر مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید.
  2. خمیر جو دوسر را روی پوست سر خود بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند.
  3. آن را با یک شامپو رشد مو گیاهی بشویید.
  4. این را یک بار در روز دنبال کنید.

۷٫ روغن جوجوبا

روغن جوجوبا به عنوان معجزه گر در مراقبت از پوست شناخته می شود. التهاب، سوزش، برآمدگی ها و خارش را تسکین می دهد و به بهبود زخم کمک می کند . می تواند به تسکین اگزما و پسوریازیس کمک کند. روغن جوجوبا از خشک شدن پوست سر جلوگیری می کند و رشد مو را تحریک می کند. خواص ضد قارچی آن می تواند به محافظت از پوست سر در برابر عفونت هایی که منجر به ایجاد دلمه می شود، کمک کند. تعادل روغن های طبیعی پوست سر شما را تنظیم می کند و در نتیجه باعث کاهش دلمه می شود.

آنچه شما نیاز دارید

روغن جوجوبا

چه باید کرد

  1. قبل از خواب کمی روغن جوجوبا را روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  2. بگذارید یک شب روی آن بماند.
  3. صبح روز بعد آن را با بهترین شامپو ضد ریزش مو بشویید.
  4. این روال را دو بار در هفته دنبال کنید.

علل دلمه روی پوست سر چیست؟ علائم و درمان خانگی دلمه روی پوست سر

۸٫ روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی، ضد عفونی کننده و ضد التهابی است . در کاهش شوره سر و ضایعات پوست سر موثر است . همچنین از سایر اختلالات پوست سر و پوست جلوگیری می کند و خارش را برطرف می کند .

آنچه شما نیاز دارید

  • ۱ قاشق چایخوری روغن درخت چای
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن بادام

چه باید کرد

  1. روغن درخت چای و بادام را مخلوط کنید.
  2. مخلوط را روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  3. بگذارید ۳۰ دقیقه روی آن بماند.
  4. با یک شامپو گیاهی بشویید.
  5. این روال را سه بار در هفته دنبال کنید.

درخشش ، جوانی و زندگی دوباره موهای شما تنها با ماسک کراتینه مو بایوفل

ماسک  مو کراتینه اولتراشاین ماسکی کاملا درمانی بوده و خشکی ، شکنندگی ، وزی و کدری موها را برطرف می کند

همچنین باعث توقف ریزش و رویش مجدد مو نیز می گردد.

اگر به هر دلیل دچار موخوره و بی حالتی مو شده اید ، ماسک ضد موخوره بایوفل پایان نگرانی شماست .

ترکیباتی از دل طبیعت بدون درصدی مواد شیمایی و اثر بخشی خیلی سریع وماندگار از مهم ترین ویژگی های بهترین ماسک کراتینه مو  اولترا شاین می باشد.

با خرید بهترین ماسک کراتینه مو اولتراشاین زیبایی و شادابی را برای موهای خود به ارمغان بیاورید.

۹٫ روغن زیتون

در حالی که پوست سر خود را با روغن زیتون درمان می کنید پوست سر خود را نوازش کنید. اسکوالن آبرسان موجود در آن نه تنها پوست سر شما را مرطوب می کند و به شل شدن پوسته ها کمک می کند، بلکه موهای شما را تغذیه کرده و آن را فوق العاده نرم می کند. روغن زیتون اغلب برای درمان بسیاری از مشکلات پوست و پوست سر مانند شوره سر، درماتیت، اگزما، پسوریازیس و روزاسه  استفاده می شود که باعث پوسته پوسته شدن و خارش می شود.

آنچه شما نیاز دارید

روغن زیتون ۴ قاشق غذاخوری

چه باید کرد

  1. روغن زیتون را برای چند ثانیه در مایکروویو گرم کنید.
  2. روغن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. همچنین می توانید آن را روی تمام موهای خود بمالید.
  3. بگذارید یک شب روی آن بماند.
  4. صبح روز بعد موهای خود را با یک شامپو بشویید.
  5. این کار را سه بار در هفته تکرار کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه از روغن زیتون برای برنزه شدن پوست استفاده کنیم؟

۱۰٫ روغن نارگیل

روغن نارگیل یک مرطوب کننده شناخته شده مو و پوست سر است. به کاهش خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر کمک می کند . همچنین مشکلات پوست سر مانند شوره سر، اگزما و درماتیت را درمان می کند و از ایجاد سر در سر جلوگیری می کند. شما همچنین می توانید فندق جادوگر را به آن اضافه کنید. شواهد حکایتی نشان می دهد که ممکن است به کنترل تولید روغن اضافی کمک کند.

آنچه شما نیاز دارید

  • روغن نارگیل
  • حوله

چه باید کرد

  • روغن نارگیل را روی تمام پوست سر خود بمالید.
  • یک حوله را با قرار دادن آن در زیر آب داغ گرم کنید و آب اضافی آن را خارج کنید.
  • حوله را دور سرتان بپیچید و بگذارید یک ساعت بماند.
  • روغن را با یک شامپو گیاهی بشویید.
  • این روال را سه بار در هفته دنبال کنید.

برای کاهش خشکی و تغذیه موهای خود از روغن نارگیل فوق بکر یا تصفیه نشده استفاده کنید.

۱۱٫ روغن ماهی یا مکمل های امگا ۳

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب است و می تواند به درمان مشکلات پوستی مانند درماتیت و آلرژی کمک کند. حاوی اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۳ (PUFA)، دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)   و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) است که به محافظت از پوست کمک می کند. شواهد حکایتی از استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت پوست سر حمایت می کند. همچنین حاوی آلفا لینولنیک اسید (ALA) و اسید لینولئیک (LA) است که برای پوست بسیار مفید هستند. همچنین برای مو مفید است زیرا رشد مو را تحریک می کند و پوست سر را تمیز نگه می دارد.   

علاوه بر این درمان‌های خانگی برای مشکلات پوست سر، برخی مراقبت‌های پیشگیرانه نیز می‌تواند به تسکین این مشکل کمک کند.

علل دلمه روی پوست سر چیست؟ علائم و درمان خانگی  دلمه روی پوست سر
علل دلمه روی پوست سر چیست؟ علائم و درمان خانگی دلمه روی پوست سر
  • این پوسته ها از تحریک پوست سر منشاء می گیرند و بنابراین اجتناب از محرک های پوست سر می تواند از آنها جلوگیری کند.
  • محصولات مناسب با نوع پوست و موی خود را انتخاب کنید. برای به حداقل رساندن خطر عوارض جانبی، محصولات مراقبت از مو را برای پوست سر حساس انتخاب کنید.
  • با اسکراب های لایه بردار پوست سر یا سم زدایی خوب مو و پوست سر از شر آلودگی ها و تجمع محصولاتی که ممکن است باعث تحریک پوست شما شود خلاص شوید.
  • با درمان‌های آبرسان پوست سر، درمان‌های غنی از ویتامین مو و پوست سر، یا پیروی از درمان‌های خشکی پوست سر همراه با ماساژ پوست سر برای جریان خون برای بهبود گردش خون، توزیع مواد مغذی و کنترل بهینه سبوم برای سلامت پوست سر، آبرسانی کنید.
  • خارش این دلمه ها منجر به تشکیل تاول در پوست سر می شود که ممکن است منجر به زخم شدن پوست سر شود. برای کاهش این مشکل روی درمان های ضد خارش پوست سر یا درمان های شوره سر سرمایه گذاری کنید.
  • درمان های ضد باکتریایی پوست سر یا درمان های ضد قارچی پوست سر می تواند به مقابله با عفونت های رایج پوست سر کمک کند.
  • در صورت مواجهه با عفونت شدید یا مشکل پوستی، با یک متخصص تریکولوژیست مشورت کنید و از شامپوهای دارویی برای مشکلات پوست سر استفاده کنید. کرم‌های کورتیکواستروئیدی موضعی یا رتینوئیدهای موضعی برای سلامت پوست سر نیز ممکن است کمک کنند.
  • رژیم غذایی و سلامت پوست سر دست به دست هم می دهند. از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید تا پوست سر خود را مرطوب کرده و رشد مو را تقویت کنید. با جستجوی پروبیوتیک ها برای سلامت پوست سر شروع کنید.
پاسخ به سوالات متداول

چقدر طول می کشد تا یک دلمه به خودی خود بیفتد؟

دلمه های کوچک در عرض ۳ تا ۷ روز می ریزند، در حالی که زخم های بزرگ ممکن است تا ۲ هفته طول بکشد تا بهبود یابند.

آیا برداشتن دلمه اشکالی ندارد؟

نه، شما نباید دلمه ها را بچینید (آنهایی که روی پوست سرتان هستند و غیره) زیرا پوست زیر آنها کاملاً التیام نیافته است و می توانید سلول های ظریف پوست جدید را در معرض عفونت قرار دهید.

وقتی دلمه سیاه است به چه معناست؟

اگر پوسته پوست سرتان سیاه است جای نگرانی نیست. یعنی قبل از اینکه زخم لخته شود و دلمه شود، مقداری بیشتر از حد معمول خون از آن خارج شده است.

آیا وازلین برای دلمه خوب است؟

بله، وازلین به مرطوب نگه داشتن دلمه ها کمک می کند و از هرگونه احتمال عفونت یا خشکی پوست جلوگیری می کند.

آیا پراکسید به پوسته پوسته شدن کمک می کند؟

خیر. استفاده از پراکسید روند بهبودی را به تاخیر می اندازد و باید از آن اجتناب شود.

سخن پایانی
  • پوست سر چرب، آکنه پوست سر، اگزما یا اختلال در برداشتن پوست از علائم پوسته سر هستند.
  • آب لیمو، روغن نارگیل، برگ چریش، بلغور جو دوسر، آلوئه ورا و روغن ماهی ممکن است به درمان دلمه های پوست سر کمک کند.
  • روغن جوجوبا ممکن است به تسکین التهاب، خارش و کمک به بهبود زخم کمک کند.
  • روغن زیتون ممکن است پوست سر را مرطوب کرده و به شل شدن پوسته ها کمک کند.

منبع



Source link