راهنمای کامل رژیم کتوژنیک + لیست مواد غذایی رژیم کتو – Exirsalamati

مضرات کتوژنیک چیست همانطور که گفته شد رژیم کتوژنیک یک رژیم هفت کاربرد پودر تارتار در رژیم کتوژنیک 1402 کم کربوهیدرات است. از گوجه فرنگی هیچگاه به عنوان میوه استفاده نشده است و از نظر عموم نوعی از سبزیجات می باشد، اما این تفکر اشتباه است، چون حتی از نظر گیاه شناسان نیز گوجه فرنگی میوه به حساب می آید. مانند سایر انواع لبنیات پرچرب، کره و سر شیر بر خلاف باور عموم برای سلامت انسان مضر نیستند. اما این نوع از رژیم غذایی برای هر بدنسازی خوشایند نخواهد بود. ویژگی این رژیم آن است که شما کمتر گرسنه میشوید، اما اگر بیشتر اوقات نیاز به میان وعده در رژیم کتوژنیک دارید بهتر است در نوع غذاهای رژیم کتو، به پروتئین و چربیهایی که انتخاب میکنید دقت نمایید. در رژیم کتوژنیک اتفاقی که میافتد این است که منبع انرژی کل بدن به جای کربوهیدرات به کتون تبدیل میشود. در این حالت بدن نیاز به استفاده از پروتئین ندارد و تخریب عضلات کمتر اتفاق میافتد. بعد از وارد شدن به فاز کتوز، میزان چربی کاهش یافته و از طرف دیگر میزان پروتئین افزایش خواهد یافت.

اما برای ورزشکاران حرفهای، کسانی که قصد عضله سازی در بدن خود دارند و یا به دنبال افزایش وزن هستند، رژیم مناسبی نیست. اما نکته مهم اینجاست، چه برای بدنسازان و چه برای افرادی که به دنبال لاغری هستند، داشتن یک برنامه غذایی کتوژنیک اصولی و یک برنامه مکملی مناسب قطعا ضروری است. مغز عضوی دائماً گرسنه است که هر روز انرژی زیادی مصرف میکند؛ اما نمیتواند به طور مستقیم از چربی به عنوان سوخت استفاده کند. در نتیجه، بدن برای تأمین انرژی مورد نیاز خود به طور 24 ساعته در حال چربیسوزی و تولید کتون خواهد بود. تا هر وقت به فروشگاه برای خرید مواد غذایی مراجعه میکنید، راه خود را پیدا کنید. هنگامی که کربوهیدرات بسیار کمی مصرف میکنید، کبد شما از چربی «کتون» تولید میکند. بدون تجمع گلوکز در بدن ، اکنون مجبور به چربی سوزی و تولید کتون می شود. از لحاظ علمی، کاهش مصرف کربوهیدرات بدن را در وضعیت متابولیکی خاصی به نام کتوز یا کتوزیس قرار میدهد؛ وضعیتی که چربی موجود در رژیم غذایی و بافتهای بدن به جای کربوهیدرات برای تأمین انرژی سوزانده میشود. این رژِیم نه تنها باعث کاهش وزن میشود بلکه متابولیسم را نیز تحتتاثیر قرار میدهد. به گفته دانشمندان، قند نه تنها سلول های سرطانی را بیدار و تحریک می کند، بلکه آنها را بسیار تهاجمیتر می سازد.

کتوژنیک یعنی چه

مغز تنها میتواند گلوکز (کربوهیدرات تجزیهشده) یا کتون را برای تأمین انرژی مورد نیاز خود بسوزاند. از آنجا که داشتن ظاهری زیبا به علاوه داشتن قدی بلند و متناسب باعث جذابیت ظاهری بیشتری می شود، بسیاری از افراد تلاش می کنند با روش های مختلف قد خود را بلند کنند. در اینجا ما لیستی از مواد غذایی مختص رژیم غذایی کتو را برای شما آماده کرده ایم. توی بخش قبلی دیدین که بیشتر مواد غذایی که ما ایرانی ها به اونها علاقه داریم، توی رژیم کتو مجاز هستن. این خوردن آب بدان معنا نیست که وقتی راه می رویم صدای مشک از بدن ما به گوش برسد. هر چقدر کلسیم بیشتری مصرف کنید، کاهش وزن بیشتر و بدن قوی تری خواهید داشت. گرفتگی عضلهها، بیشتر گرفتگی عضلههای پا، یکی از عوارض رژیم لاغری کتوژنیک است. نکته جالب دیگری که باید بدانید که این است که تنها روزه گرفتن میتواند بدن را به حالت کتوز در بیاورد. در حالیکه مطالعات عکس این موضوع را ثابت کرده و اعلام داشتند که مصرف متعادل لبنیات پرچرب، احتمالاً حتی به کاهش خطر حمله قلبی و سکته نیز کمک خواهد کرد. زمانی که از مصرف نشاسته و قند دست میکشید قند خونتان متعادل میشود و مقدار هورمون انسولین چربی ذخیره شده افت میکند.

رژیم های غذایی دیگری نیز وجود دارد که بسیار سخت تر از این رژیم است و منجر به کاهش وزن بیشتری میشود. تخم پرندگان: انواع تخم پرندگان در این رژیم غذایی قرار میگیرند و بهتر است در صورت امکان از محصوالت ارگانیک استفاده کنید. بادام، گردو، پسته، تخمه آفتابگردان، تخم کدو، شاه بلوط و غیره. تن ماهی پخته شده را داخل یک کاسه بریزید سپس زیره ، تخم مرغ، پیاز رنده شده، سیر رنده شده ، جعفری و نمک و فلفل را اضافه کنید.تخم کتان را قاشق قاشق به این مخلوط اضافه کنید و هم بزنید، آنقدر بریزید که مانند مایه کتلت شود و بتوان به آن شکل داد. درست است که نوشابههای رژیمی در برخی موارد بهتر از نوشابهها هستند، اما یک چیز قطعی است و آن اینکه اگر مصرف آنها را قطع و یا بسیار کم کرد باعث افزایش سلامت و حفظ سایز کمر در شما میشود. همچنین افزایش مصرف پروتئین در این رژیم فواید بسیاری برای بدن دارد. 3) یکی دیگر از فواید رژیم کتوژنیک در رابطه با سطح انسولین در خون است. همچنین وقتی سطح انسولین پایین است، هورمون های مفیدی مانند هورمون رشد و سایر هورمون های مرتبط با قدرت بدنی بیشتر ترشح میشوند. همچنین از خوردن محصولات لبنی طعم دار، شکردار یا کم چرب در این رژیم غذایی خوداری کنید.

پنیر موزارلا: یکی از رایج ترین پنیرهای دنیا که بافت نرم و چرب داشته و در تهیه ی پیتزا، لازانیا و سایر غذاها استفاده می شود. انسولین به نوعی مسدود کننده لیپولیز است که از استفاده اسیدهای چرب به عنوان انرژی جلوگیری میکند. افرادی که از رژیم کتو پیروی میکنند، ممکن است درمعرض خطر بیشتری برای ابتلابه کمبود منیزیم باشند. این نوشیدنی ها، حاوی کافئین هستند که متابولیسم شما را افزایش می دهند و ممکن است به بهبود عملکرد فیزیکی، هوشیاری و خلق و خوی شما کمک کنند. اضطراب معرفی کردهایم که ممکن است به شما کمک کند. این یک خطر جدی برای افراد دیابتی است. گل کلم یک محصول خوب جایگزین سیب زمینی های شیرین است زیرا اغلب به عنوان جایگزینی برای سایر غذاهای نشاسته ای نیز استفاده می شود (می توانید آن ها را با روغن زیتون و سیر پوره کنید). شاید این رژیم فقط برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند طراحی شده است.

انواع صبحانه کتوژنیک

در نتیجه بدن از چربی ها برای تامین انرژی سوخت و ساز استفاده کرده و شما وارد فاز چربیسوزی میشوید و کاهش وزن به دنبال آن اتفاق خواهد افتاد. اما قطعا پس از مدت کوتاهی از رعایت آن خسته خواهید شد. قطعا بدنسازانی را خواهید یافت که از رعایت رژیم کتوژنیک خاطره خوبی ندارند. اکثر ورزشکاران با رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پرچربی به راحتی کنار میآیند و سال ها آن را ادامه میدهند. چون اسکلت بدن نیز تا یک جایی می تواند وزن بدن را تحمل کند و اگر به آن فشار بیش از حد وارد شود به مرور زمان ترک برمی دارد و به یک باره می شکند که اصلا صورت برای بیماران ندارد و بسیار دردناک است. گفتنی است که میوه شاتوت حاوی پتاسیم می باشد و هر ½ پیمانه از آن، 117 میلی گرم پتاسیم دارد. در هر نصف پیمانه از آن، 2.4 گرم قند طبیعی و تنها 16 واحد کالری دریافت می شود. توت فرنگی: هشت تا توت فرنگی متوسط حدود 6 گرم کربوهیدرات دارد. گفته می شود انجام فعالیت هایی که بین 30 الی 120 ثانیه طول می کشد در ابتدای رژیم کتوژنیک دچار افت کیفی می شود و این شامل تمرینات وزنه می شود چون که هر ست تمرینی با هدف عضله سازی معمولا بیش از 30 ثانیه طول می کشد و گفته می شود که طی هفته اول رژیم کتوژنیک بهتر است که هر ست کمتر از 10 ثانیه طول بکشد و این می شود حدود 3 تکرار برای هر ست تمرین.

نحوه خارج شدن از رژیم کتوژنیک

اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. اما مواد غذایی مجاز در رژیم کتوژنیک چه چیزهایی هستند؟ در این مرحله پنیر چدار را اضافه کنید و همه مواد را در یک ظرف تخت بریزید. شما همچنین میتوانید میوه هایی از خانواده بریها مثل تمشک، توت فرنگی و بلوبری را در لیست خوراکیهای خود داشته باشید. همچنین افرادی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند علاوه بر رژیم میزان زیادی از تمرینات هوازی را انجام میدهند و این موضوع نیز ریزش عضلانی را به دنبال خواهد داشت. چون افراد چاق پیوسته از ظاهر اندام خود شکایت می کنند و ناراضی هستند؛ به همین علت به دنبال راه حل های مختلفی از جمله رژیم های غذایی مانند کتوژنیک و جراحی های چاقی می روند تا از شر چربی های اضافه خود خلاص شوند و اعتماد بنفس از دست رفته خود را بار به دست بیاورند. البته افرادی که BMI یا شاخص توده بدنی آن ها از حد نرمال بسیار بیشتر باشد می توانند به جای رژیم غذایی از جراحی های چاقی استفاده کنند. به نظر میرسد فواید رژیم کتوژنیک از معایب آن بیشتر باشد. درباره فواید و مزایای رژیم غذایی کتوژنیک در بخشهای بعدی به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

 C​on​tent has  been g ener ated ​by G SA  Content G​enerat or D emov ersion !

معایب و مزایای رژیم کتوژنیک

تیامین، فولات،کلسیم،آهن،پتاسیم و منیزیم به طور معمول در رژیم های کم کربوهیدرات ناکافی هستند. به طور کلی رژیم غذایی لاغری سریع خوراکیهایی که مانع کم خونی و فقرآهن در کودکان میشوند میتوانند به افزایش تمرکز کودکان کمک کنند. به طور کلی، سبزیجات دوستدار کتو آنهایی هستند که پهن برگ هستند، مثل کاهو، اسفناج و سایر سبزیجات. از مصرف سبزیجات رژیم کتوژنیک در ماه رمضان ، فستینگ یا روزه در رژیم لاغری کتو سبز برگ نترسید. در حالت دچار افت قند خون خواهید شد و دوست دارید که شیرینی مصرف کنید و اشتهای شما زیاد خواهد شد. پس حتما باید بدن خود را کاملا پر آب نگه دارید. برای جلوگیری از فقر ویتامین در هنگام رعایت رژیم کتوژنیک، حتما یک مولتی ویتامین با کیفیت مصرف کنید. همچنین این نوع سبزیجات در ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها منبع بسیار غنی به شمار می آیند. اینگونه از دریافت صددرصدی ویتامین های مورد نیاز روزانه بدن اطمینان حاصل کنید.

انواع رژیم غذایی کتوژنیک

آیا بین وعده های اصلی غذا گرسنه می شوید؟ اغلب مواد غذایی که کتو نیستند را میتوانید به عنوان دسر یا هر عنوان دیگر بعد از غذا بخورید. چربیهای طبیعی مصرف کره و خامه در آشپزی طعم غذا را دلچسب تر میکند و احساس سیری شما را بیشتر می کند. چای یا قهوه: در چای یا قهوه که روزانه می نوشید خامه بریزید. نوع دیگر از 50٪ خامه و 50٪ شیر کامل تشکیل شده است. در طول روز 60 تا 70 درصد کالری دریافتی شما باید از چربی ها، 20 تا 30 درصد از پروتئین و مابقی از کربوهیدرات ها باشد که مقدارش از 50 گرم در روز کمتر است. در حالی که در رژیم غذایی کتوژنیک کربوهیدرات بسیار کمتری خورده میشود، مصرف پروتئین در حد متوسط ادامه مییابد. در یک ماهیتابه کره را آب کرده کوفته ها را با حرارت متوسط سرخ کنید. تحقیقاتی نشان میدهد که رعایت رژیم کتوژنیک میتواند علائم ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. صرع: تحقیقات نشان داده است که رژیم کتو میتواند باعث کاهش قابل توجه تشنج در کودکان صرعی شود.