زمستان چیزی بیش از ژاکت های زشت را به ارمغان می آورد – در اینجا نحوه تأثیر فصل بر ذهن و رفتار شما آمده است


زمستان

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

وقتی به زمستان فکر می کنید چه چیزی به ذهنتان می رسد؟ دانه های برف؟ دستکش؟ گوزن شمالی؟ در بیشتر نیمکره شمالی، زمستان به معنای دمای سردتر، روزهای کوتاه تر و تعطیلات آخر سال است.

همراه با این تغییرات، تحقیقات فزاینده ای در روانشناسی و زمینه های مرتبط نشان می دهد که زمستان نیز تغییرات عمیقی در نحوه تفکر، احساس و رفتار افراد به همراه دارد.

در حالی که شناسایی گرایش های فصلی در جمعیت یک چیز است، اما تلاش برای کشف علت وجود آنها بسیار دشوارتر است. برخی از اثرات زمستان به هنجارها و شیوه های فرهنگی گره خورده است، در حالی که برخی دیگر احتمالاً منعکس کننده واکنش های بیولوژیکی ذاتی بدن ما به تغییر شرایط جوی و اکولوژیکی است. تغییرات طبیعی و فرهنگی که با زمستان به وجود می آیند اغلب به طور همزمان رخ می دهند و تشخیص علل این نوسانات فصلی را دشوار می کند.

با همکارانمان الکساندرا ورملی و مارک شالر، اخیراً بررسی گسترده ای از این یافته ها انجام دادیم.

بلوز زمستانی و یک چرت طولانی زمستانی

آیا در ماه های زمستان احساس ناراحتی می کنید؟ تو تنها نیستی. با کوتاه‌تر شدن روزها، انجمن روان‌پزشکی آمریکا تخمین می‌زند که حدود 5 درصد از آمریکایی‌ها نوعی افسردگی به نام اختلال عاطفی فصلی یا SAD را تجربه خواهند کرد.

افرادی که SAD را تجربه می‌کنند، معمولاً دارای احساس ناامیدی، کاهش انگیزه برای شرکت در فعالیت‌هایی هستند که عموماً از آن لذت می‌برند و بی‌حالی. حتی کسانی که آستانه بالینی برای این اختلال را برآورده نمی کنند، ممکن است شاهد افزایش علائم اضطراب و افسردگی باشند. در واقع، برخی برآوردها نشان می دهد که بیش از 40 درصد از آمریکایی ها این علائم را تا حدی در ماه های زمستان تجربه می کنند.

دانشمندان SAD و افزایش عمومی‌تر افسردگی در زمستان را با کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید مرتبط می‌دانند که منجر به کاهش سطوح انتقال‌دهنده عصبی سروتونین می‌شود. مطابق با این ایده که نور خورشید نقش کلیدی ایفا می کند، SAD در مناطق شمالی تر جهان، مانند اسکاندیناوی و آلاسکا، که روزها کوتاه ترین و زمستان ها طولانی ترین هستند، رایج تر است.

انسان‌ها، هر چند ما خاص باشیم، در نشان دادن برخی از این تغییرات مرتبط فصلی منحصربه‌فرد نیستند. به عنوان مثال، از خویشاوندان نخستی ما، ماکاک رزوس، کاهش فصلی خلق و خو را نشان می دهد.

برخی از دانشمندان اشاره کرده‌اند که SAD شباهت‌های زیادی با خواب زمستانی نشان می‌دهد – چرت طولانی که در طی آن خرس‌های قهوه‌ای، سنجاب‌های زمینی و بسیاری از گونه‌های دیگر متابولیسم خود را کاهش می‌دهند و بدترین زمستان را از دست می‌دهند. اختلال عاطفی فصلی ممکن است ریشه در سازگاری‌هایی داشته باشد که انرژی را در زمانی از سال که غذا معمولاً کمیاب بود و دمای پایین‌تر نیازهای انرژی بیشتری را برای بدن ایجاد می‌کند، حفظ می‌کند.

زمستان به عنوان زمانی از سال شناخته می شود که بسیاری از مردم چند پوند اضافه وزن اضافه می کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی در بدترین حالت خود و دور کمر در بزرگترین حالت خود در طول زمستان قرار دارند. در واقع، بررسی اخیر مطالعات در مورد این موضوع نشان داد که میانگین افزایش وزن در فصل تعطیلات حدود 1 تا 3 پوند (0.5 تا 1.3 کیلوگرم) است، اگرچه افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند تمایل بیشتری به افزایش وزن دارند.

احتمالاً افزایش وزن در پایان سال بیشتر از افراط در خوردن غذاهای فراوان تعطیلات است. در گذشته اجدادی ما، در بسیاری از جاها، زمستان به این معنی بود که غذا کمیاب تر می شد. کاهش ورزش در فصل زمستان و افزایش میزان و آنچه مردم می خورند ممکن است یک سازگاری تکاملی با این کمبود بوده باشد. اگر اجدادی که این واکنش‌ها را نسبت به محیط‌های سردتر و زمستانی داشتند از مزیت برخوردار بودند، فرآیندهای تکاملی اطمینان حاصل می‌کردند که سازگاری‌ها به نوادگانشان منتقل می‌شد و در ژن‌های ما کدگذاری می‌شد.

سکس، سخاوت و تمرکز

فراتر از این تغییرات مربوط به زمستان در خلق و خو و دور کمر، این فصل تغییرات دیگری را در نحوه تفکر و تعامل مردم با دیگران به همراه دارد.

یکی از تأثیرات فصلی که کمتر مورد بحث قرار گرفته این است که به نظر می رسد مردم در ماه های زمستان سردتر می شوند. محققان این را از تجزیه و تحلیل فروش کاندوم، نرخ بیماری‌های مقاربتی و جستجوهای اینترنتی برای هرزه‌نگاری و فحشا می‌دانند، که همگی چرخه‌های دوسالانه را نشان می‌دهند که در اواخر تابستان و سپس در ماه‌های زمستان به اوج خود می‌رسد. داده های مربوط به میزان زاد و ولد همچنین نشان می دهد که در ایالات متحده و سایر کشورهای نیمکره شمالی، احتمال بچه دار شدن در ماه های زمستان بیشتر از سایر زمان های سال است.

اگرچه این پدیده به طور گسترده مشاهده می شود، اما دلیل وجود آن نامشخص است. محققان توضیحات زیادی را ارائه کرده‌اند، از جمله مزایای سلامتی برای نوزادانی که در اواخر تابستان متولد می‌شوند، زمانی که غذا ممکن است از نظر تاریخی فراوان‌تر بوده باشد، تغییرات در هورمون‌های جنسی که میل جنسی را تغییر می‌دهد، تمایل به صمیمیت با انگیزه فصل تعطیلات، و به سادگی افزایش فرصت‌ها برای برقراری رابطه جنسی. با این حال، تغییرات در فرصت‌های جنسی احتمالاً تمام ماجرا نیست، زیرا زمستان نه تنها رفتارهای جنسی را افزایش می‌دهد، بلکه میل و علاقه بیشتری به رابطه جنسی را نیز به همراه دارد.

زمستان بیشتر از میل جنسی بیشتر می شود. مطالعات نشان می‌دهد که در این زمان از سال، توجه افراد در مدرسه یا محل کار راحت‌تر است. دانشمندان علوم اعصاب در بلژیک دریافتند که عملکرد در وظایف اندازه گیری توجه پایدار در طول زمستان بهترین است. تحقیقات نشان می دهد که تغییرات فصلی در سطح سروتونین و دوپامین ناشی از قرار گرفتن کمتر در معرض نور روز ممکن است به توضیح تغییرات در عملکرد شناختی در طول زمستان کمک کند. باز هم، شباهت هایی با حیوانات دیگر وجود دارد – به عنوان مثال، موش های راه راه آفریقایی در طول زمستان بهتر در پیچ و خم ها حرکت می کنند.

و همچنین ممکن است هسته ای از حقیقت در ایده روح سخاوتمندانه کریسمس وجود داشته باشد. در کشورهایی که این تعطیلات به طور گسترده جشن گرفته می شود، نرخ کمک های خیریه در این زمان از سال افزایش قابل توجهی را نشان می دهد. و مردم سخاوتمند تری تخلیه می شوند و در طول فصل تعطیلات حدود 4 درصد بیشتر را برای کارکنان منتظر باقی می گذارند. این تمایل احتمالاً به خاطر محیط برفی یا روزهای تاریک تر نیست، بلکه در عوض پاسخی به ارزش های نوع دوستانه مرتبط با تعطیلات زمستانی است که رفتارهایی مانند سخاوت را تشویق می کند.

آدم ها با فصول تغییر می کنند

مانند بسیاری از حیوانات دیگر، ما نیز موجودات فصلی هستیم. در زمستان، مردم بیشتر غذا می خورند، کمتر حرکت می کنند و بیشتر جفت می شوند. ممکن است کمی احساس بی حوصلگی بیشتری داشته باشید و در عین حال با دیگران مهربان تر باشید و توجه راحت تری داشته باشید. همانطور که روانشناسان و دانشمندان دیگر در مورد این نوع اثرات فصلی تحقیق می کنند، ممکن است معلوم شود که آنهایی که تاکنون در مورد آنها می دانیم فقط نوک کوه یخ هستند.

ارائه شده توسط The Conversation

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.گفتگو

نقل قول: زمستان چیزی بیش از ژاکت‌های زشت را به ارمغان می‌آورد—در اینجا آمده است که چگونه فصل می‌تواند بر ذهن و رفتار شما تأثیر بگذارد (2023، 17 دسامبر) بازیابی شده در 17 دسامبر 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-12-winter-ugly-sweatershere- season-affect.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.