مطالعه جدید نشان می دهد که ابزار هوش مصنوعی در شناسایی سکته مغزی از کنترل کننده تماس های اضطراری انسانی بهتر عمل می کند


سکته

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

تیمی از محققان دانمارکی چارچوب هوش مصنوعی (AI) جدیدی را برای رسیدگی به تعداد سکته‌هایی که توسط مسئولین تماس اضطراری انسانی تشخیص داده نمی‌شوند، توسعه داده‌اند. این چارچوب در تشخیص سکته مغزی برای هر دو جنس و در تمام گروه‌های سنی مورد مطالعه، از مسئولین تماس اضطراری بهتر عمل کرد، که نشان‌دهنده پتانسیل آن به عنوان یک ابزار تکمیلی برای شناسایی زودهنگام و دقیق سکته مغزی در آینده است.

این مطالعه گذشته نگر که امروز در کنفرانس سازمان سکته مغزی اروپا (ESOC) 2023 ارائه شد، از ثبت سکته مغزی دانمارکی و مجموعه داده ای از بیش از 1.5 میلیون تماس برقرار شده با خدمات پزشکی اورژانس کپنهاگ بین سال های 2015 تا 2020 استخراج شده است که شامل بیش از 7000 مورد سکته مغزی است. تماس می گیرد. محققان از این داده ها برای آموزش یک چارچوب هوش مصنوعی استفاده کردند تا ابتدا صدای تماس را رونویسی کند و سپس خطر سکته مغزی را بر اساس متن رونویسی شده پیش بینی کند.

نتایج، که در تماس‌های سال 2021 مورد ارزیابی قرار گرفت، نشان داد که چارچوب هوش مصنوعی در شناسایی موارد سکته مغزی مؤثرتر از کنترل‌کننده‌های تماس اضطراری عمل می‌کند. چارچوب هوش مصنوعی به فراخوان (حساسیت) 63.0 درصد و دقت (مقدار پیش بینی مثبت) 24.9 درصد دست یافت که منجر به امتیاز F1 35.7 شد. در مقابل، کنترل‌کننده‌های تماس اضطراری فراخوانی 52.7 درصد و دقت 17.1 درصد داشتند که منجر به امتیاز F1 25.8 شد.

دکتر جاناتان ونستراپ، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه از بیمارستان دانشگاه کپنهاگ، اظهار داشت: “به عنوان یکی از اولین نقاط تماس برای بیمارانی که به دنبال کمک پزشکی هستند، گردانندگان تماس اورژانس نقش مهمی در تسهیل تشخیص زودهنگام و دقیق سکته مغزی دارند. بسیاری از موارد سکته مغزی می توانند در این مرحله شناسایی نشده باشند و منجر به تاخیر در درمان شود که می تواند عواقب بالقوه تهدید کننده زندگی برای بیماران داشته باشد.

در سراسر اروپا، سکته مغزی دومین علت مرگ و میر و یکی از علل اصلی ناتوانی بزرگسالان است که سالانه بیش از 1 میلیون نفر را مبتلا می کند. با ادامه رشد و افزایش سن جمعیت، پیش‌بینی می‌شود که تعداد افراد مبتلا به سکته مغزی بین سال‌های 2017 تا 2047 در اتحادیه اروپا (EU) 27 درصد افزایش یابد. با وجود این، می توان از بسیاری از سکته های مغزی پیشگیری کرد و در صورت درمان زودهنگام، احتمال یک نتیجه مثبت تا حد زیادی بهبود می یابد.

دکتر Wenstrup افزود: “با اجرای این ابزار جدید و مقرون به صرفه حمایتی، ما می توانیم شناسایی سکته مغزی را توسط مسئولین تماس افزایش دهیم و اطمینان حاصل کنیم که بیماران بیشتری مراقبت مناسب و به موقع دریافت می کنند و در نهایت نتایج بیمار را بهبود می بخشیم.”

مانند هر ابزار جدید، تحقیق و توسعه بیشتر برای بهبود دقت چارچوب و گسترش قابلیت‌های آن ضروری است. در آینده، ممکن است بتوان فریم‌ورک را مستقیماً از صدای تماس آموزش داد و مرحله رونویسی را دور زد و همچنین با آن ترکیب کرد. صدای غیرکلمه ای – مانند صدای نامفهوم – به داده های آموزشی وارد می شود. با این حال، با توجه به نتایج امیدوارکننده این مطالعه، از قبل مشخص شده است که فناوری هایی مانند این قابلیت تغییر کامل تشخیص و مراقبت سکته را دارند.”

ارائه شده توسط کنفرانس سازمان سکته مغزی اروپا

نقل قول: مطالعه جدید نشان می‌دهد که ابزار هوش مصنوعی در شناسایی سکته مغزی از مسئولین تماس اضطراری انسانی بهتر عمل می‌کند (2023، 23 مه) که در 23 مه 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-05-ai-tool-outperforms-human-emergency بازیابی شده است. html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.