مطالعه رژیم های غذایی محبوب بیش از چهار برابر تفاوت را در ردپای کربن پیدا می کند


رژیم گیاهی

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

برای کسانی که رژیم های کتو یا پالئو دارند، بلعیدن آن ممکن است سخت باشد.

یک مطالعه جدید از دانشگاه تولان که رژیم‌های غذایی رایج را هم از نظر کیفیت تغذیه‌ای و هم از نظر اثرات زیست‌محیطی مقایسه کرد، نشان داد که رژیم‌های کتو و پالئو، همانطور که توسط بزرگسالان آمریکایی مصرف می‌شود، در کیفیت کلی تغذیه در میان پایین‌ترین امتیازها و در انتشار کربن از بالاترین امتیازها هستند.

تخمین زده شد که رژیم کتو، که مقادیر زیاد چربی و مقادیر کم کربوهیدرات را در اولویت قرار می دهد، تقریباً 3 کیلوگرم دی اکسید کربن به ازای هر 1000 کالری مصرفی تولید می کند. رژیم پالئو که از غلات و حبوبات به نفع گوشت، آجیل و سبزیجات پرهیز می کند، کمترین امتیاز کیفی رژیم غذایی را دریافت کرد و همچنین دارای ردپای کربن بالایی بود، یعنی 2.6 کیلوگرم دی اکسید کربن در هر 1000 کالری.

این مطالعه، منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، نمرات کیفیت رژیم غذایی را با استفاده از داده های بیش از 16000 رژیم غذایی بزرگسال جمع آوری شده توسط بررسی ملی سلامت و تغذیه CDC جمع آوری کرد. به رژیم‌های غذایی فردی بر اساس شاخص تغذیه سالم فدرال امتیاز داده شد و میانگین نمرات برای افرادی که هر نوع رژیم را می‌خورند محاسبه شد.

نویسنده ارشد این مطالعه، دیگو رز، استاد و مدیر برنامه تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی گرمسیری دانشگاه تولان، گفت که در حالی که محققان تأثیر تغذیه ای رژیم های کتو و پالئو را بررسی کرده اند، این اولین مطالعه ای است که ردپای کربن هر کدام را اندازه گیری می کند. رژیم غذایی، همانطور که توسط بزرگسالان آمریکایی مصرف می شود، و آنها را با سایر رژیم های غذایی رایج مقایسه کنید.

رز گفت: “ما به تأثیرات منفی آب و هوا مشکوک بودیم زیرا آنها گوشت محور هستند، اما هیچ کس واقعاً همه این رژیم ها را – که توسط افراد انتخاب می شود، به جای تجویز متخصصان) با یکدیگر با استفاده از یک چارچوب مشترک مقایسه نکرده بود.

از سوی دیگر، رژیم غذایی وگان کمترین تأثیر را بر آب و هوا دارد و به ازای هر 1000 کالری مصرفی 0.7 کیلوگرم دی اکسید کربن تولید می کند که کمتر از یک چهارم تأثیر رژیم کتو است. رژیم گیاهخواری با رژیم های گیاهخواری و آفت خواری در افزایش تاثیر دنبال شد.

رژیم غذایی آفت خوار بالاترین امتیاز را در کیفیت تغذیه رژیم های مورد تجزیه و تحلیل به دست آورد و رژیم های گیاهخواری و گیاهخواری پس از آن قرار گرفتند.

رژیم همه چیزخوار – رایج ترین رژیم غذایی، که توسط 86 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی ارائه می شود – دقیقاً در وسط بسته کیفیت و پایداری قرار داشت. بر اساس یافته‌ها، اگر یک سوم از کسانی که رژیم غذایی همه‌چیزخواران را دنبال می‌کنند، به طور متوسط ​​برای هر روز، رژیم گیاهخواری را شروع کنند، معادل حذف 340 میلیون مایل وسیله نقلیه مسافربری خواهد بود.

با این حال، قابل‌توجه است که وقتی کسانی که رژیم‌های همه‌چیز خوار داشتند، نسخه‌های رژیم غذایی مدیترانه‌ای یا DASH محدودکننده گوشت چرب را انتخاب کردند، هم ردپای کربن و هم نمرات کیفیت تغذیه بهبود یافت.

رز می گوید: «تغییر آب و هوا مسلماً یکی از مبرم ترین مشکلات زمان ما است و بسیاری از مردم علاقه مند هستند که به سمت رژیم غذایی گیاهی بروند. “بر اساس نتایج ما، این امر باعث کاهش رد پای شما می شود و به طور کلی سالم می شود. تحقیقات ما همچنین نشان می دهد راهی برای بهبود سلامت و رد پای شما بدون ترک کامل گوشت وجود دارد.”

یک مطالعه با حمایت سازمان ملل در سال 2021 نشان داد که 34 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای از سیستم غذایی ناشی می شود. سهم عمده این انتشارات ناشی از تولید مواد غذایی است، به طوری که گوشت گاو مسئول انتشار 8 تا 10 برابر بیشتر از تولید مرغ و بیش از 20 برابر بیشتر از تولید آجیل و حبوبات است.

در حالی که اثرات زیست محیطی غذاهای خاص به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است، رز گفت این مطالعه مهم است زیرا “در نظر می گیرد که چگونه افراد رژیم های غذایی محبوبی را انتخاب می کنند که از طیف گسترده ای از غذاها تشکیل شده است.”

در ادامه، رز هنوز در مورد چگونگی تشویق عادات غذایی که برای مردم و کره زمین بهتر است، سوال دارد.

“من فکر می کنم سوال بعدی این است که چگونه سیاست های مختلف بر نتایج تاثیر می گذارند و چگونه می توانند ما را به سمت رژیم های غذایی سالم تر و سازگار با محیط زیست سوق دهند؟” رز گفت.

اطلاعات بیشتر:
رژیم های غذایی محبوب که توسط بزرگسالان ایالات متحده انتخاب شده اند، تنوع گسترده ای در ردپای کربن و کیفیت رژیم غذایی دارند. مجله آمریکایی تغذیه بالینی (2023). DOI: 10.1016/j.ajcnut.2023.01.009

ارائه شده توسط دانشگاه تولان

نقل قول: کتو در مقابل وگان: مطالعه رژیم‌های غذایی محبوب بیش از چهار برابر تفاوت در ردپای کربن را نشان می‌دهد (2023، 28 فوریه) بازیابی شده در 28 فوریه 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-02-keto-vegan-popular-diets- fourfold.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.