مطالعه نشان می‌دهد پیوند مدفوع برای درمان عفونت‌های روده مکرر و تهدیدکننده زندگی مؤثرتر از آنتی‌بیوتیک‌ها است.


روده

تصویری از باکتری در روده انسان اعتبار: داریل لجا، موسسه ملی تحقیقات ژنوم انسانی، موسسه ملی بهداشت

یک مطالعه جدید، منتشر شده در پایگاه داده های بررسی های سیستماتیک کاکرین و به سرپرستی یک استاد دانشگاه پزشکی Upstate، دریافته است که در مقایسه با درمان استاندارد آنتی بیوتیکی، پیوند مدفوع می‌تواند تعداد افرادی را که از عفونت Clostridioides difficile (C. diff) بهبود می‌یابند، افزایش دهد، وضعیتی که باعث اسهال بالقوه تهدید کننده زندگی می‌شود. در این مطالعه، 77 درصد از افرادی که پیوند مدفوع دریافت کردند، در طی هشت هفته عفونت مجدد را تجربه نکردند، در مقایسه با 40 درصد از افرادی که به تنهایی آنتی بیوتیک دریافت کردند.

C. diff یک باکتری است که می تواند باعث بیماری اسهال تهدید کننده زندگی در افراد دارای مخلوط ناسالم از باکتری های روده شود که به نام دیس بیوزیس شناخته می شود. شایع‌ترین علت دیسبیوز درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها است و در حالی که آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند در برابر عفونت‌های باکتریایی بسیار مؤثر باشند، می‌توانند به باکتری‌های مفید مستعمره‌کننده روده، معروف به میکروبیوم روده، آسیب بزنند. معمولاً این اکوسیستم باکتری‌های «خوب» به سرعت بهبود می‌یابد، اما گاهی اوقات گونه‌های «بد» مانند C. diff کنترل می‌شوند و باعث اسهال جدی می‌شوند.

درمان استاندارد عفونت C. diff شامل آنتی بیوتیک ها است که ممکن است دیس بیوز را تشدید کند. این می تواند منجر به یک چرخه معیوب از اثر درمانی کوتاه و به دنبال آن یک عفونت مکرر شود. این در نزدیک به یک سوم افراد آلوده اتفاق می افتد. بر اساس CDC، هر سال حدود یک چهارم میلیون عفونت C. diff تنها در ایالات متحده وجود دارد که باعث مرگ حدود 12000 نفر می شود.

پیوند مدفوع اهداکننده سالم به روده مبتلا به دیس بیوزیس برای متعادل کردن میکروب های روده و ایجاد مجدد یک میکروبیوم سالم است، بنابراین به طور قابل توجهی خطر عود C. diff را کاهش می دهد. اهدای مدفوع تقریباً مانند اهدای خون عمل می کند. اهداکنندگان قبل از اینکه بتوانند مدفوع خود را اهدا کنند از نظر بیماری ها و عفونت ها غربالگری می شوند. مدفوع را می توان از طریق کولونوسکوپی، لوله بینی معده یا نازودئودنال، تنقیه یا از طریق کپسول پیوند زد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده اخیراً یک محصول پیوند مدفوع را برای جلوگیری از عود C. diff تأیید کرده است که می تواند به عنوان تنقیه تجویز شود.

بررسی جدید Cochrane، به رهبری متخصص گوارش کودکان، Aamer Imdad، MBBS، داده های شش کارآزمایی بالینی را با مجموع 320 بزرگسال بررسی کرد که کارایی و ایمنی پیوند مدفوع را برای درمان عفونت مکرر C. diff ارزیابی کردند. دو مطالعه در دانمارک و یک مطالعه در هلند، ایتالیا، کانادا و ایالات متحده انجام شد. بیشتر مطالعات وارد شده، پیوند مدفوع را با یک درمان استاندارد آنتی بیوتیکی با استفاده از وانکومایسین، که معمولاً برای این نوع عفونت استفاده می شود، مقایسه کردند.

این بررسی نشان داد که پیوند مدفوع منجر به افزایش بیشتر در رفع عفونت‌های مکرر C. diff نسبت به سایر درمان‌های مورد مطالعه، و همچنین کاهش عوارض جانبی در مقایسه با درمان استاندارد با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود.

امداد گفت: پس از اینکه یک فرد مبتلا به عفونت C. diff تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار گرفت، تقریباً 25 درصد احتمال دارد که در 8 هفته آینده یک دوره دیگر از عفونت C. diff را تجربه کند. خطر عود با اپیزود دوم تا حدود 40 درصد و با اپیزود سوم به نزدیک به 60 درصد افزایش می‌یابد. بنابراین، هنگامی که در این چرخه قرار می‌گیرید، خروج از آن دشوارتر می‌شود. پیوند مدفوع می‌تواند این چرخه را معکوس کند. دیس بیوزیس و در نتیجه خطر عود بیماری را کاهش می دهد.

دومین مرور کاکرین، همچنین به رهبری دکتر امداد، به استفاده از پیوند مدفوع برای درمان بیماری التهابی روده (IBD) می پردازد، اصطلاحی که عمدتاً برای توصیف دو بیماری استفاده می شود: کولیت اولسراتیو و بیماری کرون. بررسی نتایج امیدوارکننده ای را برای کولیت اولسراتیو نشان می دهد. با این حال، داده ها هنوز قطعی نیست. نتایج برای بیماری کرون حتی کمتر قطعی است. قبل از اینکه بتوان پیوند مدفوع را برای درمان IBD در نظر گرفت، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

اطلاعات بیشتر:
پیوند میکروبیوتای مدفوع برای درمان کلستریدیودیدفیسیل راجعه (کلستریدیوم دیفیسیل)، پایگاه داده های بررسی های سیستماتیک کاکرین (2023). DOI: 10.1002/14651858.CD013871.pub2

ارائه شده توسط Cochrane Reviews

نقل قول: مطالعه نشان می‌دهد پیوند مدفوع برای درمان عفونت‌های روده مکرر و تهدیدکننده زندگی مؤثرتر از آنتی‌بیوتیک‌ها است (2023، 24 آوریل) در 24 آوریل 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-04-stool-transplants-effective-antibiotics بازیابی شده است. -recurring.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.