مطالعه نشان می دهد که هیچ رادیوتراپی گزینه ای برای بیماران مسن سرطان سینه نیست


زنان مسن تر

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

تحقیقات جدید نشان می دهد که رادیوتراپی میزان بقای بیماران مسن مبتلا به سرطان پستان اولیه را بهبود نمی بخشد.

محققان می گویند افزودن رادیوتراپی در کنار جراحی حفظ پستان و هورمون درمانی – درمان استاندارد فعلی – هیچ تفاوتی در میزان مرگ و میر بیماران 65 سال یا بالاتر نداشت.

همچنین مشخص شد که رادیوتراپی بر خطر تومورهای ثانویه، معروف به متاستاز تأثیر نمی گذارد. با این حال، خطر عود سرطان را اندکی کاهش داد، اما این خطر هنوز در محدوده قابل قبول بالینی است.

به گفته متخصصان، این مطالعه 10 ساله، یکی از اولین آزمایش‌های بالینی طولانی‌مدت در بیماران مسن‌تر مبتلا به سرطان پستان، نشان می‌دهد که رادیوتراپی را می‌توان در درمان سرطان سینه بالای 65 سال با خیال راحت کنار گذاشت.

صرف نظر از سن، درمان استاندارد برای سرطان پستان اولیه، جراحی حفظ پستان است – که گاهی اوقات لامپکتومی نامیده می‌شود – و به دنبال آن رادیوتراپی و درمان هورمونی برای کاهش خطر عود در پستان انجام می‌شود.

بیماران 65 سال و بالاتر حداقل 50 درصد از بیماران مبتلا به این بیماری را تشکیل می دهند. علیرغم اینکه رادیوتراپی بار اضافی را به بیماران مسن با عوارض جانبی مرتبط با مشکلات قلبی و سرطان دوم اضافه می کند، آزمایشات بالینی بسیار کمی در این گروه سنی انجام شده است.

محققان دانشگاه ادینبورگ و بیمارستان عمومی غربی ادینبورگ یک کارآزمایی بالینی تصادفی – به نام PRIME II – را با 1326 بیمار انجام دادند تا بررسی کنند که آیا رادیوتراپی همراه با لامپکتومی و هورمون درمانی ضروری است یا خیر.

بیماران 65 سال یا بیشتر با سرطان سینه به اصطلاح «کم خطر» بودند، به این معنی که توموری بیش از 3 سانتی‌متر اندازه ندارد و غدد لنفاوی زیر بغل را درگیر نمی‌کند و احتمالاً به درمان هورمونی پاسخ می‌دهد.

برای همه شرکت‌کنندگان، عمل جراحی حفظ پستان و حداقل پنج سال هورمون درمانی تجویز شد. نیمی از گروه به‌طور تصادفی انتخاب شدند تا سه تا پنج هفته بعد از عمل رادیوتراپی نیز داشته باشند.

بیماران در بازدیدهای سالانه کلینیک و با اسکن پستان مورد ارزیابی قرار گرفتند.

تیم تحقیقاتی دریافتند که در بیمارانی که بدون رادیوتراپی تحت درمان قرار گرفتند، خطر عود سرطان در پستان تحت درمان پس از 10 سال 9.5 درصد بود، در حالی که انجام رادیوتراپی این خطر را به 0.9 درصد کاهش داد. با وجود این تفاوت در میزان، هر دو در محدوده قابل قبول عود طبق دستورالعمل های بالینی فعلی هستند.

تفاوتی در بقای کلی بین هر دو گروه وجود نداشت و بیشتر مرگ‌ها به دلایلی غیر از سرطان سینه بود.

یافته ها در نشریه منتشر شده است مجله پزشکی نیوانگلند.

پروفسور یان کونکلر، پروفسور انکولوژی بالینی در دانشگاه ادینبورگ، گفت: “رادیوتراپی می تواند بار سنگینی بر بیماران، به ویژه افراد مسن تر وارد کند. یافته های ما به پزشکان کمک می کند تا بیماران مسن تر را راهنمایی کنند که آیا این جنبه خاص از درمان زودهنگام سرطان پستان می تواند مفید باشد یا خیر. در یک فرآیند تصمیم‌گیری مشترک، که تمام خطرات و منافع را می‌سنجید، حذف شده است.»

اطلاعات بیشتر:
مجله پزشکی نیوانگلند (2023). DOI: 10.1056/NEJMoa2207586

ارائه شده توسط دانشگاه ادینبورگ

نقل قول: مطالعه نشان می‌دهد که رادیوتراپی برای بیماران مسن‌تر سرطان پستان گزینه‌ای نیست (2023، 15 فوریه) که در 15 فوریه 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-02-radiotherapy-option-older-breast-cancer.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.