نحوه شستشوی حیوانات خانگی و نکات مهمی که نباید فراموش کنید


این روزها حیوانات خانگی به جزئی جدانشدنی از هر خانه ای تبدیل شده که حسابی طرفدار پیدا کرده اند، قطعا وقتی این حیوانات اعم از سگ، گربه، خرگوش و همستر و … به منزل راه یافته اند, نیاز است که بهداشت و نظافت آن ها رعایت گردد. از جمله رسیدگی هایی که در این زمینه باید صورت گیرد؛ شستشوی حیوانات خانگی است.

علاوه بر اینکه مکانی را برای زندگی حیوانات خانگی در نظر می گیرید و به نظافت آن اهمیت می دهید، لازم است که به بهداشت و نظافت خودش نیز دقت داشته باشید. شستن از جمله اقداماتی می باشد که به منظور حفظ سلامتی و نیز آسایش بیشتر خودتان و نیز حیوان خود انجام می دهید. چگونگی شستشوی هر یک از حیوانات خانگی با یکدیگر متفاوت است.

شستشوی حیوان های خانگی و نکات لازم

برای شستشوی حیوانات خانگی به چه وسایلی نیاز است؟

اگر قصد شستن حیوان خانگی خود را دارید، به یکسری وسیله احتیاج دارید کهه بعضی از آنها الزامی می باشند و سایر وسایل متناسب با حیوان خانگی شما به کار گرفته می شود.

شستشوی حیوان های خانگی و نکات لازم

وان حمام : یک وان مخصوص باید برای این منظور ببرید، که وان های مختلفی برای هر یک از حیوانات خانگی (گربه، سگ) وجود دارد. البته می توانید در هزینه تان صرفه جویی و از یک تشت مناسب که با جثه حیوان خانگی تان سازگاری داشته باشد، بهره ببرید.

برس مو مخصوص : پیش از اینکه حیوان خانگی خود را بشویید، موهای سر و بدن آن را شانه زده و برای این منظور از یک برس مخصوص بهره ببرید.

شامپو : با توجه به اینکه اغلب حیوان ها به شامپوی انسان دارای حساسیت هستند، باید برای شستن حیوانتان از شامپویی مخصوص بهره ببرید.

قطره شستشوی گوش : از جمله اقدامات مفید در حین شستشوی حیوانات خانگی، بهره بردن از قطره مخصوص شستشوی گوش، گوش حیوان را بشویید.

محلول شستن دهان : برای شستشوی دهان حیوان خانگی از محلول های مخصوص دهان بهره ببرید.

حوله : بعد از شستن حیوان خانگی به طور کامل و پیش از اینکه از حمام خارج نمایید، با حوله ای مخصوص آن را خشک نمایید.

اسپری پس از استحمام : پس از حمام کردن باید از اسپری های ضد کک و ضد کنه و نیز ضدعفونی کننده ها بهره ببرید تا مشکلات پوستی را از حیوان خود دور نمایید.

نحوه شستشوی حیوانات خانگی

شستشوی حیوان خانگی سگ

پس از اینکه وسایل لازمی که در بالاتر نام بردیم را تهیه نمودید، حالا شروع به شستن کنید. و اولین اقدام تنظیم دمای آب است؛ سگ از آب داغ بیزار و همچنین در صورت سرد بودن آب ممکن است سگ شما سرمابخورد و مریض گردد. پس وان را تا حد زانوهای سگتان پر از آب نیمه گرم نمایید.

آشنایی با روش شستن حیوانات خانگی

خیس کردن بدن حیوان

در این مرحله جهت خیساندن و شستشوی سگ و به طور کلی حیوانات خانگی حواستان باشد، سرش خیس نشود زیرا امکان دارد بی اختیار آب و کف درون چشم، بینی و گوشهای حیوان برود. چنانچه با سطل می شویید، آب را از گردن به پایین بر روی تن حیوانتان ریخته و اطمینان حاصل نمایید که تن سگ به طور کامل خیس شده و آب به آن رسیده است. در صورتی که ضخامت موهای سگ بیشتر باشد باید به همان نسبت آب زیادتری بریزید. همچنین در صورتی که برای شستن حیوان از شلنگ و یا دوش سیار بهره می برید، حواستان به فشار آن باشد که خیلی پرفشار نباشد.

استفاده از شامپو

در این مرحله که باید بدن حیوان را شامپو بزنید، برای این کار از اسفنج و لیف بهره نبرید. به راحتی می توانید شامپو را با دست بر روی تن او بمالید و نکته دیگر اینکه به هیچ وجه صورت حیوان را به خصوص با شامپو نشویید. تمامی قسمت های بدن سگ (شکم، پنجه ها، کشاله ران ها، دم، زیر بغل ها) را شامپو بزنید.

شستشوی بدن حیوان

حالا نوبت به آبکشی بدن حیوان می رسد، باید تمامی قسمت هایی را که شامپو مالی کرده اید را با آب کاملا شستشو دهید. اگر از شامپوی ضد کک بهره می برید نیاز است که برای مدت زمانی بر روی بدن حیوان باقی بماند تا رفع کک نماید.

تاکید می کنیم که شامپو را خوب و کامل از بدن حیوان شسته و جدا کنید تا التهابات پوستی به وجود نیاورد.

شستشوی حیوانات خانگی در چند مرحله ساده

خشک نمودن بدن سگ

بعد از اینکه بدن حیوان خانگی خود را به خوبی شستشو دادید، نوبت به خشک کردن آن می رسد که لازم است به خوبی انجام گردد. وسیله ای که برای این منظور نیاز است، یک حوله مناسب و مخصوص می باشد.

در صورتی که مطمئن هستید سگتان از سشوار وحشت نمی کند و آشنایی قبلی دارد، می توانید از سشوار نیز بهره ببرید.

نحوه شستشوی حیوانات خانگی

نحوه شستشوی گربه خانگی

اگر یک حیوان خانگی گربه دارید، باید به شما تبریک بگوییم چون این حیوانات تمیز هستند و با لیس زدن خودشان را تمیز نگه می دارند، بنابراین شستشوی آنها زیاد الزام ندارد تنها در مواقعی که گربه در بیرون از خانه بوده و یا بیمار بوده است. با توجه به اینکه شستشوی بسیار گربه ها پوست آن ها را خشک کرده و چربی های بدنش را از بین برده و برخی مواقع باعث ریزش مو و ابتلا به عفونت قارچی می گردد؛ از شستشوی مداوم این حیوان صرفنظر نمایید. اگر قصد شستن گربه خود را دارید در ادامه نحوه آن را آموزش می دهیم:

درون ظرفی مقداری آب نیمه گرم ریخته و حیوان را آرام در آن بگذارید، ترس گربه از خیس گردیدن و شستن را مدنظر قرار دهید، بنابراین ممکن است موقع شستشو عصبانی شده و چنگ بیندازد؛ پس دستکش بپوشید.

از شامپوی مخصوص گربه برای شستن او استفاده نمایید، شامپو را آهسته از سر گربه تا انتهای بدن حیوان با دست بمالید.

سپس نوبت به شستشو و آبکشی گربه می رسد، این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا باید شامپو به خوبی از بدن گربه خارج شده و آب بدون کف و زلال جدا شود.

در نهایت حوله را آماده کنید و گربه خود را بلافاصله پس از شستن با حوله ای نرم خشک نمایید. دقت کنید که درون گوش های گربه هم به منظور پیشگیری از عفونت خشک گردند. توجه داشته باشید به هیچ وجه از سشوار جهت خشک نمودن این حیوان بهره نبرید زیرا مانند سگ نیست و از سشوار می ترسد.

شستشوی حیوان های خانگی و نکات لازم

نحوه شستشوی خرگوش

خرگوش در مقایسه با سگ و گربه کمتر نیاز به شستشو دارد، و البته شستشوی آن با دشواری هایی همراه است. دقت کنید اگر تصمیم دارید خرگوش خانگی خود را بشویید، ملزم به رعایت یکسری اصول هستید که در صورت رعایت نکردن امکان دارد در آن شوک و هیپوترمی به وجود بیاید.

جهت شستشوی خرگوش ابتدا داخل وان دو – پنج سانتیمتر آب نیمه گرم ریخته و خرگوش را در آغوش بگیرید تا آرامشش را از دست ندهد، بعد هم خرگوش را آرام در وان بگذارید.

حالا کمی با دست کمی آب را به روی تن او بکشید و وقتی خوب خیس شد، نوبت به شامپو مالیدن می رسد. شامپوی معمولی را به آرامی بر روی تمامی بخش های بدن خرگوش غیر از صورت او بمالید، توجه داشته باشید که نباید شامپو و یا آب درون چشم و گوش هایش برود.

سپس نوبت به آبکشی و شستشوی بدن و جدا کردن شامپوها می رسد. دمای آب باید نیمه گرم و فشار آن باید کم باشد. خوب خرگوش را آبکشی کنید تا هیچ شامپویی در بدنش نماند.

سپس خرگوش را داخل حوله ای نرم و مخصوص پیچانده و او را خشک نمایید.

آموزش شستن سگف گربه و خرگوش

چه نکاتی موجب نتیجه بهتر در شستشوی حیوان خانگی می گردد:

هنگام شستشوی حیوان خانگی می توانید با اسباب بازی آنها را سرگرم نمایید، همچنین باید دمای آب ولرم و مناسب حیوانات باشد، زیرا گربه و سگ به گرم و سرد بودن دمای آب بسیار حساس می باشند. با انداختن قطعه ای حصیر از لغزیدن حیوان در کف حمام و یا کف وان جلوگیری نمایید. برای مانع شدن از ایجاد نفرت از شستشو در حیوان مشوق وی باشید.

و در انتها برای آشنایی با مطالب مرتبط با «چنگ انداختن گربه و گاز گرفتن» و نیز «نحوه عقیم سازی گربه»، «علت خرخر گربه»، «دلایل پارس کردن شبانه سگ» کلیک کردن بر روی لینک ها برگزینید.

منبع :

برچسب :



Source link