وزن کمتر هنگام تولد، افزایش وزن بیشتر با قرار گرفتن در معرض کووید-19 رحمی مشاهده می شود


وزن کمتر هنگام تولد، افزایش وزن بیشتر با قرار گرفتن در معرض کووید-19 رحمی مشاهده می شود

بر اساس مطالعه ای که در 29 مارس به صورت آنلاین منتشر شد، نوزادانی که در معرض کووید-19 داخل رحمی قرار دارند، وزن کمتری در هنگام تولد و افزایش وزن در سال اول زندگی دارند. مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی.

Mollie W. Ockene، از بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، و همکارانش یک مطالعه کوهورت طولی شامل 149 نوزاد در معرض کووید-19 داخل رحمی و 127 فرد کنترل نشده انجام دادند. در سنین 0، 2، 6 و 12 ماهگی، وزن، قد و شاخص توده بدنی (BMI) از پرونده سلامت انتزاع شد.

محققان مسیرهای متفاوتی از وزن و BMI، اما نه طول، z-score را در طول سال اول زندگی برای نوزادان مبتلا به کووید-19 درون رحمی در مقایسه با گروه کنترل پیدا کردند. برای نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به کووید-19 قبل از تولد (اندازه اثر، به ترتیب 0.35- و 0.53) امتیاز z BMI کمتر در هنگام تولد و افزایش بیشتر در BMI z-score از تولد تا 12 ماهگی مشاهده شد. بخش قابل‌توجهی از رابطه بین قرار گرفتن در معرض COVID-19 و رشد پس از زایمان توسط z-score وزن هنگام تولد واسطه شد.

نویسندگان می نویسند: «مسیر رشد شتابان که توسط نوزادانی که جنین در معرض COVID-19 قرار دارند نشان داده می شود، ممکن است پیشگویی برای پیامدهای قلبی متابولیک نامطلوب، از جمله چاقی و بیماری قلبی، در آینده باشد. اکنون مطالعات فیزیولوژیکی دقیق برای تعیین بیشتر خطر بیماری قلبی متابولیک در میان کودکان متولد شده از مادران مبتلا به کووید-19 پیش از تولد به عنوان گامی کلیدی در جهت بهینه‌سازی سلامت و طول عمر این جمعیت جهانی در حال گسترش مورد نیاز است.

چندین نویسنده روابط مالی با صنعت داروسازی را افشا کردند.

اطلاعات بیشتر:
Mollie W Ockene و همکاران، افزایش وزن طولی تسریع شده در میان نوزادان مبتلا به کووید-19 در رحم، مجله بالینی غدد درون ریز و متابولیسم (2023). DOI: 10.1210/clinem/dgad130

حق چاپ © 2023 HealthDay. تمامی حقوق محفوظ است.

نقل قول: وزن کمتر هنگام تولد، افزایش وزن بیشتر با قرار گرفتن در معرض کووید-19 در رحم رحم (2023، 7 آوریل) بازیابی شده در 8 آوریل 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-04-birth-weight-gain-utero-covid -.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.