پزشکان عمومی می توانند نقش کلیدی در تشخیص لیکن اسکلروزوس ولو داشته باشند


خانم دکتر

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه بریستول نشان می دهد که متخصصان مراقبت های اولیه باید فراتر از برفک دهان و علائم دستگاه تناسلی یائسگی (GSM) فکر کنند، زمانی که زنان با علائم ولو مواجه می شوند و تشخیص لیکن اسکلروزوس ولو (VLS) را در نظر می گیرند.

این اثر در نشریه منتشر شده است مجله پزشکی عمومی بریتانیا.

VLS یک بیماری التهابی مزمن پوستی است و از هر 70 زنی که به کلینیک عمومی زنان مراجعه می کنند، یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت دردناک است و می تواند زندگی روزمره مانند رفتن به توالت، نشستن، ورزش، فعالیت جنسی و معاشرت را محدود کند و در صورت عدم درمان می تواند سرطانی شود. شیوع در جمعیت همچنان نامشخص است زیرا این وضعیت کمتر گزارش شده و تشخیص داده نشده است.

مطالعه دانشگاه‌های بریستول و وارویک نشان داد که زنان مبتلا به VLS اغلب در موارد متعدد به دنبال کمک هستند و اغلب برای طیف وسیعی از بیماری‌ها، مانند برفک دهان و GSM، تشخیص‌ها و درمان‌های نادرست به آنها داده می‌شود.

محققان پیشنهاد می‌کنند هنگام بررسی زنان با علائم ولو، که می‌تواند غیراختصاصی باشد، اگر بیمار به سؤالات زیر پاسخ مثبت داد، پزشکان عمومی باید VLS را در نظر بگیرند:

  • آیا زن قبلاً این علائم را داشته است؟
  • آیا سواب برای کاندیدیازیس منفی بوده است؟
  • آیا برای این زن داروهای کاندیدیازیس یا GSM تجویز شده یا خود درمان شده است؟
  • آیا خانم لکه های سفید یا تغییر شکل پوست فرج خود را گزارش می کند؟





https://www.youtube.com/watch?v=3ioDkJw0awA

مشکلات دستگاه تناسلی برای زنان ناراحت کننده است، صحبت در مورد آن دشوار است و تشخیص زودهنگام و مداخله VLS برای کاهش تأثیر آن بر زندگی یک زن بسیار مهم است.

تیم تحقیقاتی معتقد است که علائم فرج را نباید به عنوان بخشی طبیعی از پیری یا زن بودن پذیرفت. معاینه حضوری، و نه مشاوره مجازی، کلیدی است، به طور ایده آل توسط فردی که به سلامت زنان علاقه دارد.

دکتر سوفی ریس، دانشیار ارشد تحقیقات کیفی در دانشکده پزشکی بریستول: علوم بهداشتی جمعیت (PHS) و نویسنده اصلی، گفت: “تشخیص و درمان زودهنگام برای کاهش تاثیر بر زندگی زنان و جلوگیری از علائم پایدار گلسنگ فرج کلیدی است. اسکلروزوس که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به عوارض شود. پزشکان عمومی می‌توانند نقش کلیدی در تشخیص و درمان سریع داشته باشند، اما زنان اغلب با وجود درخواست‌های مکرر کمک، تاخیر طولانی در تشخیص را گزارش می‌کنند.

دکتر سارا هیلمن، مدرس بالینی NIHR و دانشیار مراقبت‌های اولیه دانشگاه وارویک، افزود: “کار دکتر ریس تأثیر عظیم بیماری ولو (در این مورد لیکن اسکلروزوس) بر زنان را برجسته کرده است. نکاتی که برای متخصصان مراقبت های بهداشتی ارائه شده است. فوق‌العاده مهم هستند و می‌توانند منجر به تشخیص‌های از دست رفته کمتری شوند.”

اطلاعات بیشتر:
سوفی ریس و همکاران، لیکن اسکلروزوس وولوال در مراقبت های اولیه: تفکر فراتر از برفک و علائم تناسلی ادراری یائسگی، مجله پزشکی عمومی بریتانیا (2023). DOI: 10.3399/bjgp23X732861

ارائه شده توسط دانشگاه بریستول

نقل قول: پزشکان عمومی می‌توانند نقش کلیدی در تشخیص لیکن اسکلروزوس وولو داشته باشند (2023، 26 ژوئن) بازیابی شده در 26 ژوئن 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-06-gps-play-key-role-vulval.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.