چگونه از سرماخوردگی جلوگیری کنیم؟


انتشار: 7 اکتبر 1400

جلوگیری از سرماخوردگی

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی مسری است که می تواند از طریق تماس مستقیم با فرد حامل ویروس ، استنشاق هوای حاوی ویروس یا لمس تجهیزات آلوده به ترشحات ویروسی به فرد سالم منتقل شود. ویروس های سرماخوردگی همچنین می توانند برای مدتی در مجاری تنفسی خفته بمانند و هنگامی که فرد در اثر عوامل مانند سرماخوردگی ، استرس و خستگی ضعیف می شود ، باعث بیماری شوند. بنابراین ، برای خنک شدن ، لزوماً به دنبال حامل در اطراف خود نباشید. با توجه به شیوع بیشتر این بیماری در فصول سرد ، در مجله پزشکی اپل ، ما به روشهای ساده و کاربردی برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه اشاره می کنیم.

جلوگیری از سرماخوردگی

برای جلوگیری از سرماخوردگی ، باید بهداشت را رعایت کنید و برخی از موارد را در شیوه زندگی خود اعمال کنید. رعایت آنها می تواند از سرماخوردگی به ویژه در هوای سرد جلوگیری کند.

از پیشرفت سرماخوردگی خودداری کنید

همچنین بخوانید: از سرماخوردگی گرفته تا کرونا

برای جلوگیری از سرماخوردگی بهداشت را رعایت کنید

به طور کلی بهداشت شامل موارد زیادی است که می تواند به شما کمک کند. در اینجا چند توصیه بهداشتی برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه وجود دارد:

دست هایتان را بشویید

همیشه دستان خود را بشویید. اولین و حتی بهترین راه پیشگیری از سرماخوردگی شستن مرتب دستان شماست. افرادی که ویروس را منتقل می کنند ، با عطسه یا سرفه ویروس را به اجسام منتقل می کنند ، که می تواند روزها تا هفته ها در آنها بماند و پس از انتقال به بدن ما باعث بیماری شود. شستشوی منظم با آب و صابون این ویروس ها را از دست ها پاک می کند. وسایلی مانند تلفن های همراه و صفحه کلیدهای رایانه که معمولاً شسته نمی شوند بسیار کثیف هستند و بهتر است بعد از لمس دستان خود را بشویید. همچنین ، هنگام سرماخوردگی از سرماخوردگی و سرخجه خودداری کنید تا دیگران را آلوده نکنید و به سادگی توضیح دهید که چرا نباید آنها را لمس کنید. مالیدن و تکان دادن خطر سرد شدن را کاهش می دهد.

جلوگیری از سرماخوردگی

s

بهداشت دست

با دستان کثیف صورت خود را لمس نکنید. چشم ها ، دهان و بینی مهم ترین راه های ورود ویروس ها به بدن هستند. این یکی از مهمترین نکات برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه است ، بنابراین با دست های آلوده صورت خود را لمس نکنید. لمس یا بوسیدن صورت کودکان یکی از مهمترین راههای سرماخوردگی یا برعکس سرماخوردگی به والدین است. هنگام عطسه و سرفه صورت خود را با دستان خود نپوشانید. تمیز نگه داشتن دست ها می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند.

شیوه زندگی مناسب

به اندازه کافی بخوابید و از استرس دوری کنید. خستگی ، استرس و نخوابیدن می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و احتمال بیماری را افزایش دهد. کاهش استرس و خواب کافی می تواند نقش مهمی در جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی داشته باشد.

در فضای باز

بسیاری از مردم در پاییز سرماخوردگی می گیرند. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز ، بیرون رفتن است. در صورت امکان از آن استفاده کنید. بسیاری از مردم برای جلوگیری از سرما ، جریان هوای بیرون را به خانه ها و محل کار خود در فصول سرد مسدود می کنند. استنشاق تعداد ویروس ها را در هوا افزایش می دهد و احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد. تا آنجا که ممکن است از تنفس در هوای آزاد در کنار فرد مبتلا به سرماخوردگی خودداری کنید و اگر نمی توانید از آن اجتناب کنید ، حداقل تهویه کافی را انجام دهید.

در مراحل اولیه از سرماخوردگی جلوگیری کنید

سیگار

سیگار نکش. رطوبت مخاط بینی و مجاری تنفسی ، همراه با حرکت موها در مجاری تنفسی (راه های هوایی) به خارج ، مهمترین عامل در به دام انداختن ویروس ها و باکتری ها و جلوگیری از انتشار آنها به مجاری تنفسی تحتانی و ریه ها است. اگر این سیستم به درستی کار نکند ، احتمال سرماخوردگی کاهش می یابد. استعمال دخانیات باعث خشک شدن مجاری تنفسی و فلج موقت مژه ها می شود و در نتیجه عبور ویروس ها از سیستم ایمنی و ایجاد بیماری آسان تر می شود. سیگار کشیدن مژه ها را بیش از نیم ساعت فلج می کند و می تواند در درازمدت باعث آسیب دائمی به مژه ها شود.

ورزش

ورزش را فراموش نکنید ورزش منظم هفتگی ، به ویژه ورزش های هوازی ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، تهویه ریه را افزایش می دهد و احتمال وجود و تکثیر ویروس ها در ریه ها را کاهش می دهد. ورزش همچنین با افزایش جریان خون در عروق و کلیه ها از پیشرفت سرماخوردگی جلوگیری می کند. با کمک ورزش می توانید از سرماخوردگی در مراحل اولیه جلوگیری کنید.

تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرماخوردگی پاییزی

مایعات بنوشید. نوشیدن مقدار مناسب مایعات میکروب های بدن را از بین می برد. چای سبز یا چای ساده با آب ساده بهترین انتخاب برای فصول سرد است. آب لیمو شیرین و پرتقال طبیعی دارای مقدار زیادی ویتامین C هستند که برای جلوگیری از سرماخوردگی بسیار مفید است. اگر آب میوه طبیعی وجود ندارد ، می توانید پودرها و قرص های جوشان ویتامین C را جایگزین کنید.

همچنین بخوانید: سرماخوردگی به ویروس تاج

رژیم غذایی سالم

تغذیه مناسب به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. در فصول سرد سال ، بدن نیاز به کالری بیشتری برای تولید گرما دارد. شروع رژیم های غذایی شدید ، مانند نوشیدن آب به تنهایی یا کاهو ، می تواند سیستم ایمنی بدن شما را در این زمان تضعیف کرده و احتمال سرماخوردگی را افزایش دهد.

مصرف مایعات و مرکبات

میوه و سبزیجات را فراموش نکنید. میوه هایی مانند توت فرنگی ، کیوی و همه مرکبات سرشار از ویتامین C هستند. سبزیجاتی مانند فلفل با رنگ های مختلف و گوجه فرنگی دارای ویتامین C. ماست و باکتری های مفید آن به ضد عفونی سیستم گوارش و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. این میوه ها و سبزیجات از بروز سرماخوردگی جلوگیری می کنند.

منابع:

وب سایت رسمی Healthline
وب سایت webmd

دیدگاهتان را بنویسید