نگاهی به گیاه خواری در فرهنگ ایران


جهان در پیچ و تاب تغییرات دائمی در حرکت می باشد و انسان ها نیز در این تغییرات سهیم می شوند، یکی از تغییراتی که مدت ها است، در میان مردم رواج یافته و بسیاری از آن پیروی می کنند، نوع تغذیه و سبک غذا خوردن می باشد، چرا که سلامت انسان و بهبود کیفیت زندگی تا میزان قابل توجهی به نوع تغذیه انسان بستگی دارد. می توان ادعا کرد امروزه گیاه خواری به یک سبک زندگی بدل گشته است، که افراد بسیاری برای ارتقا سلامتی و حفظ محیط زیست از آن پیروی می کنند، در ادامه به بررسی گیاه خواری در فرهنگ ایران پرداخته می شود و نکاتی در این خصوص بیان خواهد شد.

این سبک زندگی و تجربه تغذیه از گیاهان و فرآورده های گیاهی در کشور ما نیز دنبال می شود و یا افرادی هستند، که تمایل دارند، از این روش پیروی کنند.

بررسی تاثیر سنت ها در ایجاد فرهنگ گیاه خواری

گیاه خواری در فرهنگ ایران

با نگاهی به آیین ها و رسومات ایرانیان در دیر باز در می یابیم، ایرانیان در سال های دور کمتر از غذا های گوشتی استفاده می کردند و در بیشتر جشن ها از غذاهایی با منشا گیاهی استفاده می کردند و کشتن حیوانات و ساخت غذا از گوشت حیوانات، خیلی برای ایرانیان خوشایند نبوده است.

به نگاهی به داستان ضحاک در شاهنامه فردوسی به این امر می توان پی برد، که گیاهخواری چه اهمیتی برای مردم داشته است. در این داستان که احتمالا همه از آن آگاه هستند، کشتن حیوانات و درست کردن خورشت از آن ها یک عمل اهریمنی می باشد، که موجب برانگیختن خوی اهریمنی ضحاک مار بر دوش می شود.

توجه به داستان و نکات گنجانده شده در آن عیان می دارد، که ریختن خون حیوان و خوردن گوشت آن ها از آن زمان شروع شده است و پیش از آن ایرانیان به خوردن گوشت و خورشت عادت نداشتند. حتی بر اساس تعالیم زرتشت این عمل عادتی نادرست و نمادی از تاریکی و مرگ بوده است.

نکات بیان شده، در داستان ضحاک مار بر دوش دانستنی های جالبی از عادات غذایی ایرانیان فاش می کند و این نکته بسیار جالب است، که فردوسی اشاره مستقیمی پیرامون ارزشمند بودن عمل کاشتن و رویاندن در برابر کشتن و خوردن دارد، می توان اینطور برداشت کرد، که گیاه خواری در فرهنگ ایرانیان دارای اهمیت بوده است.

رژیم گیاه خواری

رژیم گیاه خواری فراتر از رژیم غذایی می باشد و به نوعی می توان گفت یک سبک زندگی است، که یک زندگی و رژیم غذایی عاری از گوشت و محصولات مشتق شده یا آزمایش شده روی حیوانات را ترویج می کند. گیاه خواری به چند دسته مختلف تقسیم می شود و افراد با توجه با علاقه خود با پیروی از اصول و برنامه غذایی به تدریج وارد زندگی گیاه خواری می شوند. گیاه خواری به دسته لاکتو وجترین، اوو وجترین و وگن تقسیم می شود. البته پیش از اقدام برای انتخاب این نوع از سبک زندگی ابتدا باید با فواید و با مضرات گیاه خواری آشنا شوید.

افرادی که گیاه خواری را انتخاب می کنند، پروتئین مورد نیاز خود را با منابع گیاهی دارای پروتئین چون دانه های خوردنی، آجیل، حبوبات، لوبیا، سبزیجات و میوه ها تامین می کند. در دسته لاکتو وجترین افراد تنها گوشت و تخم مرغ را از برنامه غذایی خود حذف می کنند و از محصولات لبنی استفاده می نمایند، معمولا این افراد تخم مرغ را به دلایل مذهبی مصرف نمی کنند. افراد اوو وجترین گوشت و محصولات لبنی مصرف نمی کنند، اما از تخم مرغ استفاده می کنند.

و اما وگن ها، افرادی که این نوع از رژیم غذایی را انتخاب می کنند، گوشت، فرآورده های گوشتی، مرغ و گوشت سایر پرندگان، ماهی، محصولات لبنی و تخم مرغ را از برنامه غذایی خود حذف می کنند، برخی از وگن ها از خوردن عسل نیز اجتناب می کنند.

بررسی آگاهی مردم ایران نسبت به فرهنگ گیاه خواری

گیاه خواری در نگاه ایرانیان

لازمه ورود به دنیای گیاه خواری داشتن اطلاعات دقیق نسبت به آن می باشد و قطعا هیچ فردی بدون اطلاعات کافی دست به هیچ اقدامی نمی زند. نکته ای که می توان نسبت به گیاه خواری در فرهنگ ایران بیان کرد، این است که بسیاری از افراد اطلاع دقیقی در این باره ندارند.

در یک تحقیق انجام گرفته از مردم سوال شد، که گیاه خواری با کدام جمله بهتر توصیف می شود و در پاسخ پنجاه و پنج درصد از شرکت کنندگان اظهار بی اطلاعی کرده بودند، بیست و نه درصد از شرکت کنندگان نیز معتقد بودند، گیاه خواری یک برنامه غذایی می باشد، که با برخورداری از محدودیت در استفاده از مواد گوشتی و فرآورده های تهیه شده از حیوانات به حفاظت از محیط زیست و حقوق حیوانات کمک می کند.

به وضوح مشخص است، موضوع گیاه خواری در میان مردم هنوز اولویت نمی باشد و فعالان این حوزه به نتایج قابل توجهی در معرفی این سبک زندگی دست نیافته اند.

پنجاه و شش درصد از شرکت کنندگان در این تحقیق علمی اظهار داشتند، گیاه خواران برای حفاظت از محیط زیست و حقوق حیوانات سبک زندگی خود را متحول کرده اند و سی و چهار درصد نیز معتقد بودند، این افراد با هدف بهبود سلامتی و عملکرد بهتر اعضای بدن، سلامت قلب و عروق و کمک به افزایش طول عمر به این سبک زندگی روی آورده اند.

نکته ای که در این میان حائز اهمیت می باشد، این است که در پاسخ به دلیل گیاه خوار بودن برخی افراد بیشتر شرکت کنندگان پاسخ داده اند و تنها عده بسیار کمی اظهار بی اطلاعی کرده اند و این امر نشان دهنده این است، که تبلیغات نسبت به این سبک تغذیه بر نظر عامه مردم بی تاثیر نبوده است و این ذهنیت که گیاه خواران حامی محیط زیست می باشند، در جامعه ایجاد شده است.

لازم به ذکر است، که در پاسخ به سوال دیگری که از شرکت کنندگان پرسیده شده بود، بیشتر از نصف افراد پاسخ داده بودند، در این سوال از شرکت کنندگان پرسیده شده بود، که آیا از نظر آن ها گیاه خواری تاثیری در حفظ و نگهداری محیط زیست دارد، یا خیر؟ شصت و هفت درصد از حاضران پاسخ مثبت داده بودند و این امر بسیار خوشحال کننده می باشد.

گیاه خواری و گوشت خواری

عضو فرهنگستان علوم دارویی ایران در رابطه با گیاه خواری در فرهنگ ایران بیان کرده است، که کمتر از ده درصد از مردم ایران به زندگی گیاهی و تغذیه از مواد طبیعی روی آورده اند، که این امر نشان می دهد، نیاز است، فرهنگ سازی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

بررسی پیشینه گیاه خواری در فرهنگ ایران

عضو گروه طب اسلامی و سنتی کشور بیان کردند، که نگرش گیاه خواری و زندگی گیاهی را با مسئولان طب سنتی مطرح خواهند کرد، و همچنین بیان کردند، که هیچگاه به کسی توصیه نمی کنند، که زندگی صد رد صد گیاهی یا حیوانی را برای خود انتخاب کند، و زندگی متعادل که هفتاد درصد گیاهی و سی درصد حیوانی باشد را بهتر می دانند.

و در پاسخ به این سوال که اگر فردی بخواهد زندگی گیاهی را در پیش بگیرد، نمی داند، مواد غذایی مورد نیاز خود را از کجا تهیه کند و یا در صورت تهیه از عطاری چگونه از اصل بودن آن اطمینان حاصل کند؟ تصریح کردند:« در صورتی که این نگاه در سطح ایران گسترده شود، نیاز به ایجاد مراکز فروش گیاه استاندارد و رستوران ها و مراکز غذایی قابل اطمینان برای مشتریان گیاه خوار می باشد، که هنوز هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.»

برای ورود به دنیای گیاه خواری لازم است ابتدا اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید و پس از آن با پیروی از اصول خاصی و به تدریج برنامه غذای خود را تغییر دهید، داشتن یک برنامه غذایی غنی و کامل کمک می کند، تا از مشکلات احتمالی پیشگیری شود، در همین رابطه پیشنهاد می شود، اطلاعات کافی درباره این امر که رابطه بین گیاه خواری با ریزش مو چیست؟ داشته باشید، چرا که علی رغم افراد کمی که به این سبک از زندگی روی آورده اند، باید گیاه خواری در فرهنگ ایران را یک جزء جدایی ناپذیر از زندگی ایرانیان دانست.

منبع :

برچسب :



Source link