آفات و بیماری های ذرت و مبارزه با آن ها


یکی از انواع محصولات کشاورزی که به جهات مختلفی دارای اهمیت زیادی بوده ذرت می باشد که به طور معمول در زمین های وسیع کاشته می شود و همانند دیگر گیاهان احتیاج به رسیدگی و مراقبت های لازم در طول دوران رشد دارد. این گیاه امکان دارد همچون سایر محصولات کشاورزی در زمان پرورش با مشکلات و تنش های زیادی رو به رو شود که آگاهی از این موارد و چگونگی مقابله با آن ها از موضوعات مهمی بوده که کشاورزان باید نسبت به آن اطلاع داشته باشند. در همین زمینه تصمیم داریم در این مطلب به جهت راهنمایی و آگاهی شما عزیزان به بررسی بیماری ها و آفات ذرت بپردازیم.

آشنایی با آفات ذرت

آشنایی با مهمترین آفات ذرت

ذرت در واقع نوعی محصول زراعی مهم و ضروری در صنایع گوناگون به شمار آمده که حفظ و نگه داری از کشت های آن اهمیت بسیاری دارد. چرا که این گیاه در حالت کشت به شکل علوفه قسمت وسیعی از احتیاجات علوفه ای دام را در جهان تامین کرده و همچنین باید گفت دانه های این گیاه در صنایع روغن کشی و دیگر صنایع غذایی همچون تهیه نشاسته، آلبومین، گلوتن و دیگر ترکیبات این چنینی کارایی دارد از این رو باید نسبت به بیماری ها و آفات ذرت آگاهی داشته تا در زمان بروز بتوان با آن ها مقابله نمود.

بیماری ها و آفت های زیادی وجود داشته که این محصول کشاورزی را تهدید کرده که اگر به موقع پیشگیری نشود و با آن مبارزه نگردد ممکن است بر روی عملکرد کیفی و کمی محصول تاثیر بگذارد و بدین گونه تمام زحمت های کشاورز هدر برود و با تولید ذرت های صدمه دیده وضعیت سلامت دام و طیور دچار مشکل شده و صدمات غیرقابل جبرانی به زمین کشاورزی وارد گردد.

انواع بیماری های گیاه ذرت

بیماری های مختلفی امکان دارد در طول دوره رشد گیاه ذرت را درگیر کند که در ادامه به معرفی و شرح آن ها پرداخته ایم.

بیماری سیاهک معمولی

این نوع بیماری کل قسمت های گیاه را آلوده کرده و با ایجاد سم آسیب های زیادی به گیاه می زند. این بیماری به وسیله قارچ ها ایجاد شده و نشانه های آن گال هایی با سایز و اشکال مختلف بر روی ساقه و برگ ها و اندام های نر و ماده ذرت به وجود می آید. گال ها پوسته سفید رنگ و درخشانی داشته و پس از رسیده شدن پوسته باز می شوند و تعداد بسیاری اسپور های قارچ رها می شوند. گال های ساقه موجب شده که ساقه خمیده شود و محصول زراعی کاهش یابد. گال های ایجاد شده بر روی برگ نیز موجب شده برگ ها به حالت پیچیده در آیند.

به منظور کنترل این بیماری باید یک سری اقدامات از جمله بکارگیری رقم های مقاوم شدن و زیر خاک قرار دادن باقی مانده محصولات سال پیش، حذف علف های هرز و نابودی گال ها از روی گیاه پیش از پارگی پوسته را انجام داد.

معرفی انواع آفت های ذرت

بیماری لکه قهوه ای

لکه ها دارای رنگ قهوه ای مایل به خاکستری بوده که بر روی برگ ها ظهور پیدا می کنند. این لکه ها در سایز های گوناگون و به شکل موازی کنار یکدیگر قرار گرفته و می توانند سبب سوختگی و نابودی کل برگ ها شوند. نحوه کنترل آن بدین صورت بوده که باقی مانده محصولات سال پیش را زیر خاک قرار داده و از قارچ کش در زمانی که یک الی دو لکه بر روی برگ ها وجود داشته استفاده می شود.

ویروس کوتولگی زبر ذرت

حالت کوتاهی که آلوده شدن کوتوله نامیده می شود و ساقه ها ضخامت پیدا کرده، برگ های بوته به یکدیگر نزدیک شده و برگ های قسمت انتهایی کوچک می شوند و به حالت صاف می ایستند. این بیماری موجب ایجاد یک سری برجستگی در قسمت پشت برگ و روی سطح رگبرگ ها می شود. این نشانه ها را می توانید با چشم غیر مسلح نیز تماشا کنید. از جمله علل اصلی ماندگاری این بیماری ویروس زنجره ناقل بوده که دارای رابطه تکثیری می باشد.

برای کنترل آن باید علف های هرز و آفاتی همچون زنجره و شته را نابود کنید و به ضدعفونی کردن بذر ها بپردازید.

انواع آفت های اصلی گیاه ذرت

پوسیده شدن خوشه ذرت

این بیماری به وسیله قارچ فوزاریوم ایجاد شده که یک پوشش گیاهی صورتی بر روی خوشه ایجاد می شود. زمانی که بیماری گسترش پیدا کند این پوشش به صورت پنبه ای یا پودری در می آید. برای کنترل این بیماری باید برداشت آن زودرس باشد و میزان رطوبت خوشه کمتر از ۱۸ درصد و مقدار رطوبت علوفه کمتر از ۱۵ درصد باشد.

موزاییک ایرانی ذرت

نشانه های این بیماری به شکل خطوط و نوار های زرد رنگ در طول برگ ها به شکل موازی ظهور پیدا کرده و همینطور در قسمت غلاف برگ ها و بلال ها نیز وجود دارند. این بیماری به وسیله زنجره ها انتقال پیدا می کند. برای کنترل این بیماری باید با زنجره های ناقل باسم های سیستمیک مقابله نمود و تاریخ کشت را تنظیم نموده که به هر اندازه دیرتر کاشته شود آلودگی کاهش پیدا می کند.

انواع آفات ذرت و نحوه کنترل آن ها

انواع آفت های ذرت

محصول زراعی ذرت ممکن است با یک سری آفات رو به رو شود که در ادامه به معرفی و بیان آن ها پرداخته ایم.

ساقه خوار اروپایی

این نوع آفت اصلی ترین آفات ذرت کاری در مناطق شمالی کشور به حساب آمده که از قسمت برگ ها آغاز کرده و وارد ساقه خود بلال می شوند. ساقه بوته آلوده با کوچکترین اثر باد شکسته می شود. برای کنترل آن باید به شخم زنی عمیق پرداخته و علف های هرز را از بین ببرید.

انواع آفت های گیاه ذرت

کرم طوقه بر یا شب پره زمستانی

این کرم ها دارای رنگ خاکستری و قهوه ای بوده که با مصرف طوقه گیاه موجب قطع شدن ساقه و آوند ها می شوند. برای کنترل این آفت باید از سم مخصوص استفاده نمایید و یک لوله پلاستیکی دور طوقه قرار دهید و مقداری لوله داخل خاک فرو کنید.

انواع آفت های ذرت

کرم برگ خوار

این نوع آفت از برگ ها استفاده می کند و برگ ها را به صورت توری در آورده و رنگ آن ها را به سفید تغییر می دهد. برای کنترل آن باید به انجام زخم عمیق و نابودی باقی مانده ذرت با کمک سم های مخصوص پرداخته و از سلاح های شیمیایی ناپایدار استفاده نمایید.

انواع بیماری های ذرت و نحوه کنترل آن ها

زنجرک

زنجرک های ذرت حشره های کوچکی با میزان طول سه میلی متر بوده که رنگی سفید داشته و در طی دوران رشد رنگ آن عوض شده و به حالت خاکستری در می آید. زنجرک ها یک خار بر روی ساق پای عقب خود دارند. این موجودات کل بیماری های ویروسی را انتقال می دهند. برای کنترل این آفت باید به ضدعفونی کردن، نابودی علف های دور مزرعه و استفاده از رقم های ذرت آلوده به ویروس بپردازید.

نحوه کنترل آفت های ذرت

پروانه گاما

این پروانه به صورت ترکیبی با دیگر پروانه ها بر روی ذرت زندگی کرده و از کل بخش های برگ استفاده می کند. برای کنترل آن باید از سموم فسفره و از سمومی که برای مقابله با برگ خوار چغندر قند استفاده می شود بهره مند شد.

کرم بلال

این حشره اغلب به ذرت و گوجه فرنگی حمله کرده و از پرچم گل آذین نر و دیگر بافت ها تغذیه خود را انجام می دهد. در نخستین مراحل رشد گیاه سوراخ های حدودا دایره ای بر روی سطح برگ های جوان به وجود می آورند. برای کنترل این نوع آفت باید به شخم زنی عمیق پاییزه و یخ آب زمستانه و همچنین مصرف حشره کش های مخصوص بپردازید.

انواع آفت های ذرت و کنترل آن ها

شته

شته از شیره گیاهی استفاده کرده و موجب منتقل شدن ویروس ها می گردد از نشانه های وجود شته می توان به عوض شدن رنگ، ایجاد لکه در برگ ها، قرمز و زرد شدن و پیچیدگی برگ ها می توان اشاره کرد. برای کنترل این نوع از آفات ذرت باید به نابودی علف های هرز پرداخته و از دشمن های طبیعی همچون زنبور های پارازیت کننده آفیدوس استفاده کرده و باقی مانده های کاه و کلش از مزرعه حذف شود و از سموم مخصوص استفاده گردد.

 بیماری ها و آفت های ذرت

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم، ضمن این که می توانید برای بازدید از مطالبی همچون پرورش فیکوس جنگلی و بیماری ها و آفات کلزا به لینک های داده شده مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

منبع :

برچسب :



Source link