آفات توت فرنگی و نحوه مبارزه با آن ها


یکی از انواع محصولات کشاورزی که در اغلب نقاط دنیا کشت می شود توت فرنگی بوده که میوه ای خوشمزه و محبوب می باشد. توت فرنگی دارای ویژگی ها و خواص زیادی بوده و همچنین از ویتامین ها، ترکیبات غذایی و عطر و طعم بسیار خوبی برخوردار می باشد. به منظور داشتن بوته های سالم و پربار بایستی در رابطه با بیماری ها و آفت های این گیاه اطلاعات کامل داشته باشید و رسیدگی و مراقبت های لازم را از آن به صورت اصولی انجام دهید. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان به معرفی و بررسی انواع آفات توت فرنگی بپردازیم.

راه های مقابله با آفت های توت فرنگی

آشنایی با انواع آفات توت فرنگی

توت فرنگی گیاهی علفی و چند ساله بوده که قابلیت تازه خوری دارد و در ساخت انواع سس، مربا، شربت، مارمالاد و … مصرف می شود. همچون دیگر محصولات کشاورزی این گیاه نیز امکان دارد تحت تاثیر عوامل و شرایط مختلف قرار بگیرد و کیفیت آن کاهش پیدا کرده و دچار خسارات و بیماری های زیادی شود از این رو آشنایی با انواع آفات توت فرنگی می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده و مفید باشد تا قبل از بروز حادثه بتوانید با راهکارهای کاربردی از مشکلات پیش رو جلوگیری نمایید.

انواع بیماری های توت فرنگی و مهار آن ها

توت فرنگی در مقابل حمله حشرات و بروز بیماری های مختلف آسیب پذیر می باشد. مواردی همچون مکان و شرایط آب و هوایی در ایجاد مشکلاتی که توت فرنگی با آن رو به رو می شود نقشی تاثیرگذار دارند. در صورت وجود انواع مقاوم به بیماری ها انتخاب مناسبی برای نگه داری و مواظبت راحت می باشد. به طور معمول با نگه داری اصولی همچون آبیاری، سمپاشی، هرس، علف های هرز و پاکسازی می توان در مقابله با بیماری ها و آفت های گوناگون موفق عمل نمود. در ادامه به معرفی و شرح موارد رایجی از انواع آفت های توت فرنگی پرداخته ایم.

مهمترین آفات توت فرنگی

شته توت فرنگی

این آفت از جمله گونه های شته بوده که در باغات توت فرنگی دیده می شود. کپک دوره ای که بر روی عسلک تولید شده به وسیله شته ها به وجود می آید. برخی اوقات موجب صدمه به برگ ها و میوه ها می شود. موضوع مهم تر این بوده که شته ها می توانند ویروس ها را از یک گیاه توت فرنگی به گیاه دیگری انتقال دهند. شته توت فرنگی ناقل اصلی بیماری های ویروسی محسوب می شود.

این نوع از آفات توت فرنگی را می توان با کمک کرک های کوچکی که با دنباله چنگال دار در کل بدنشان وجود داشته از بین دیگر انواع شته مورد شناسایی قرار داد. رنگ آن ها سبز کم رنگ تا زرد بوده و سایز آن ها بین ۰.۸-۱.۱ میلی متر برای پوره ها تا ۱.۳-۱.۵ میلی متر برای بالغ ها می باشد. بالغ ها از شاخک بلند، هم اندازه و یا بلندتر از بدن خود برخوردار می باشند. آن ها سعی می کنند از بخش زیری برگ ها غذای خود را تهیه نمایند. این نوع شته می تواند دارای بال و یا بدون بال باشد.

مهمترین آفت ها و بیماری های توت فرنگی

سوسک توت فرنگی

گونه های مختلفی از سوسک ها وجود داشته که به توت فرنگی آسیب وارد می کنند. این نوع سوسک ها از آفت های تغذیه کننده این محصول به حساب آمده که می توانند به میوه های در حال رشد صدمه برسانند. برای کنترل و مقابله با آن روش های مختلفی وجود داشته که از جمله آن ها می توان به از بین بردن بوته های پیر و باقی مانده گیاهی در پاییز برای پاکسازی زمین کشت، بکار بردن حشرات بدون ضرر و دشمنان طبیعی همچون زنبور های پارازیت به خاطر بیولوژیکی آفت، جمع کردن و از بین بردن میوه های در حال پوسیده شدن و استفاده از سموم مناسب در خاک به جهت از بین بردن لارو های آفت اشاره کرد.

نحوه کنترل آفت ها و بیماری های توت فرنگی

سن لیگوس

پوره سن لیگوس از شیره غذایی استفاده می کند و موجب تغییر یافتن ظاهر میوه و به وجود آمدن سوراخ هایی در سطح آن ها می گردد. این نوع از آفات توت فرنگی می تواند موجب آسیب زیادی به محصول شود و کاملا آن را غیر قابل استفاده نماید. به منظور کنترل و رفع این آفت راهکارهای مختلفی وجود داشته که از انواع آن می توان به کنترل علف های هرز محیط به جهت کم کردن میزان آسیب، کنترل نمودن شیمیایی و بکار بردن سم مناسب پس از تعیین تعداد پوره ها مطابق با نظر متخصص و بکارگیری حشرات شکارگر سن به جهت کنترل بیولوژیکی آفت اشاره نمود.

انواع آفت های اصلی توت فرنگی

سرخورطومی جوانه

این آفت مهم از جمله حشراتی بوده که همزمان با شروع گل دهی محصول پدیدار می شود. سرخورطومی با سوراخ نمودن جوانه گل از گرده های نارس استفاده می کند. آن ها داخل جوانه ها تخم گذاری کرده و بعد لارو ها با استفاده از جوانه ها موجب آسیب می شوند. جوانه های آلوده به این نوع آفت به صورت آویزان قرار گرفته و یا بر روی زمین می افتند.

برای کنترل و مقابله با این نوع آفت باید به اقدامات مختلفی از جمله کاشتن ارقام زودهنگام، کنترل نمودن و بازدید از بوته ها به شکل مرتب، شخم زدن عمقی زمین پس از برداشت، بکارگیری سموم شیمیایی مناسب مطابق با نظر متخصص، رعایت متناوب زراعی و بکار بردن ارقام دارای مادگی به خاطر استحکام بیشتر در مقایسه با آسیب حشره اشاره نمود.

نحوه کنترل و مبارزه با آفت های توت فرنگی

برگ خوار

این نوع آفت به گونه ای از بیدها تعلق دارد. برگ خوار بر روی سطح برگ تار بافته و سبب افزایش و تا خوردن آن ها می گردد. همینطور لارو های آفت با استفاده از اپیدرم برگ موجب ضعیف شدن و آسیب زنی به بوته می شوند. برای کنترل این آفت بکار بردن دشمنان طبیعی همچون پارازیتوئیده برای مقابله بیولوژیکی و کم شدن تعداد آفت راهکاری مناسب می باشد.

روش های مبارزه با آفت ها و بیماری های توت فرنگی

روش های مقابله با آفت های این محصول

به منظور مبارزه با آفات توت فرنگی راهکارهای گوناگونی استفاده می گردد که در ادامه به معرفی و بیان آن ها پرداخته ایم.

کنترل و مهار بیولوژیکی

مجموعه ای از هفت نوع از انگل های اولیه از شته های آلوده به این محصول رشد داده می شود. شکارچیان عمومی سیرفید یا لارو های توری سبز رنگ به طور معمول سطح وسیع تری از کنترل را انجام می دهند. می توان به جهت کمک کردن به مهار، شته ها را خرید کرده و آزاد ساخت ولی پژوهش هایی در رابطه با تاثیرگذاری منتشر ساختن افزایشی بر علیه شته ها موجود نمی باشد. کنترل های بیولوژیکی طبیعی می توانند میزان شته ها را کمتر از سطوح آسیب زننده اقتصادی نگه دارند.

کنترل نمودن کشت

به منظور سهولت و آسانی فعالیت انگل و شکارچی گرد و خاک را مهار نمایید. از کود نیتروژن اضافی پرهیز نموده چرا که تعداد شته ها به خصوص در محصولاتی که نیتروژن بیش از اندازه دریافت می کنند بالا می باشد. بعضی از پوشش های ردیف تعداد شته ها را به زیر سطح اقتصادی پایین آورده ولی هزینه ها می تواند عاملی محدود کننده برای کشت های مختلف باشد.

کنترل و مهار ارگانیک

معمولا از کنترل های کشت بیولوژیکی و اسپری های صابون حشره کش، روغن چریش، آزادیراکتین و پیرترین بر روی توت فرنگی استفاده می شود.

آشنایی با آفات توت فرنگی

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاسگزاریم، ضمن این که می توانید برای بازدید از مطالبی همچون آشنایی با بیماری ها و آفات کلزا و کاشت توتون به لینک های موردنظر مراجعه کرده و از این مطالب بازدید نمایید.

منبع :

برچسب :



Source link