آلودگی ازن با افزایش بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری های قلبی عروقی مرتبط است


ازن

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

اولین شواهد مبنی بر اینکه بیش از حد مجاز ازن سازمان بهداشت جهانی (WHO) با افزایش قابل توجه پذیرش در بیمارستان برای حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی مرتبط است، امروز در منتشر شده است. مجله قلب اروپا. حتی سطوح ازن زیر حداکثر WHO با بدتر شدن سلامت مرتبط بود.

پروفسور Shaowei Wu از دانشگاه Xi’an Jiaotong چین، نویسنده این مطالعه گفت: در طول این مطالعه سه ساله، ازن مسئول بخش فزاینده ای از پذیرش بیماری های قلبی عروقی با گذشت زمان بود.

اعتقاد بر این است که تغییرات اقلیمی، با ایجاد شرایط جوی به نفع تشکیل ازن، به افزایش غلظت در بسیاری از نقاط جهان ادامه خواهد داد. با تغییرات آب و هوایی و پیری سریع جمعیت جهان ممکن است خطرات بیشتری برای بیماری های قلبی عروقی در آینده ایجاد کند.

ازن گاز و آلاینده اصلی هوا در مه دود فتوشیمیایی است. آلودگی ازن با لایه ازن که بیشتر اشعه ماوراء بنفش خورشید را جذب می کند متفاوت است. آلودگی ازن زمانی ایجاد می شود که سایر آلاینده ها در حضور نور خورشید واکنش نشان دهند. این آلاینده‌های دیگر ترکیبات آلی فرار و اکسیدهای نیتروژن هستند که از وسایل نقلیه موتوری، نیروگاه‌ها، دیگ‌های صنعتی، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های شیمیایی و تأسیسات سوزاندن زیست‌توده و سوخت‌های فسیلی ساطع می‌شوند. مطالعات قبلی نشان داده اند که آلودگی ازن به قلب و عروق خونی آسیب می رساند، اما شواهد محدود و غیرقطعی در مورد تأثیر آن بر خطر بیماری های قلبی عروقی وجود دارد.

این مطالعه ارتباط بین آلودگی ازن محیط و بستری شدن در بیمارستان برای بیماری های قلبی عروقی را بررسی کرد. داده‌های مربوط به پذیرش روزانه در بیمارستان برای بیماری‌های قلبی عروقی طی سال‌های 2015 تا 2017 در 70 شهر چین از دو سیستم اصلی بیمه سلامت ملی جمع‌آوری شد.

در طول دوره مطالعه، دو پایگاه داده تقریباً 258 میلیون نفر را در 70 شهر تحت پوشش قرار دادند که معادل بیش از 18٪ از جمعیت چین است. انواع بیماری های قلبی عروقی شامل بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی و نارسایی قلبی، به علاوه انواع فرعی مانند آنژین، انفارکتوس حاد میوکارد، سندرم حاد کرونری، سکته مغزی ایسکمیک و سکته هموراژیک بود.

حداکثر میانگین غلظت روزانه هشت ساعته ازن، ذرات ریز (PM2.5)، ذرات قابل استنشاق (PM10)، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن و مونوکسید کربن برای هر شهر از پلت فرم انتشار بیدرنگ کیفیت هوای شهری ملی چین به دست آمد. .

در طول دوره مطالعه، 6،444،441 بستری برای بیماری های قلبی عروقی در 70 شهر وجود داشت و میانگین حداکثر غلظت ازن روزانه 8 ساعته 79.2 میکروگرم بر متر بود.3. قرار گرفتن در معرض ازن محیط با افزایش بستری شدن در بیمارستان برای تمام بیماری های قلبی عروقی مورد مطالعه به جز سکته هموراژیک، مستقل از سایر آلاینده های هوا همراه بود. به عنوان مثال، هر 10 میکروگرم در متر3 افزایش میانگین حداکثر غلظت ازن هشت ساعته دو روزه با افزایش 0.40 درصدی پذیرش در بیمارستان برای سکته مغزی و 0.75 درصد برای انفارکتوس حاد میوکارد همراه بود.

پروفسور وو گفت: “اگرچه این افزایش ها کم به نظر می رسند، اما باید توجه داشت که سطح ازن ممکن است به بالاتر از 200 میکروگرم بر متر برسد.3 در تابستان، و این افزایش در بستری شدن در بیمارستان بیش از 20 برابر به بیش از 8٪ برای سکته مغزی و 15٪ برای انفارکتوس حاد میوکارد افزایش می یابد.

محققان همچنین خطر پذیرش بیش از حد برای بیماری های قلبی عروقی مرتبط با غلظت ازن را در دستورالعمل کیفیت هوای WHO (100 میکروگرم بر متر) یا بالاتر از آن تخمین زدند.3) در مقایسه با سطوح زیر 70 میکروگرم بر متر3. سطح ازن زیر 70 میکروگرم بر متر3 بیشتر به طور طبیعی رخ می دهند و به دلیل فعالیت های انسانی نیستند.

در مقایسه با میانگین حداکثر غلظت هشت ساعته دو روزه زیر 70 میکروگرم بر متر3سطوح 100 میکروگرم بر متر3 یا بالاتر با افزایش قابل توجهی در بستری شدن در بیمارستان برای بیماری های قلبی عروقی همراه بود که از 3.38٪ برای سکته مغزی تا 6.52٪ برای انفارکتوس حاد میوکارد متغیر بود. با این وجود، غلظت‌های کمتر از 70 تا 99 میکروگرم در متر مربع3 (در مقابل کمتر از 70 میکروگرم در متر3) همچنین با افزایش پذیرش در بیمارستان، از 2.26٪ برای نارسایی قلبی تا 3.21٪ برای بیماری عروق کرونر مرتبط بود.

طی سال های 2015 تا 2017، به ترتیب 3.42، 3.74 و 3.02 درصد از بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری عروق کرونر قلب، نارسایی قلبی و سکته مغزی به آلودگی ازن نسبت داده شده است. وقتی هر سال به طور جداگانه تجزیه و تحلیل شد، نسبت ها با گذشت زمان افزایش یافت. برای بیماری عروق کرونر قلب، ازن مسئول 109400 مورد از 3194577 پذیرش طی سه سال بوده است.

پروفسور وو گفت: “این نشان می دهد که اگر غلظت ازن 0 میکروگرم بر متر بود، از 109400 پذیرش بیماری عروق کرونر قلب جلوگیری می شد.3. با توجه به وجود اوزون از منابع طبیعی ممکن است دستیابی به این امر غیرممکن باشد. با این حال، می‌توان نتیجه گرفت که اگر سطوح زیر 100 میکروگرم در متر باشد، می‌توان از تعداد قابل توجهی از بستری شدن در بیمارستان برای بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کرد.3، با کاهش بیشتر در غلظت های پایین تر.”

در سرمقاله همراه، پروفسور توماس مونزل و همکارانش گفتند: «پیش‌بینی‌ها برای اروپا نشان می‌دهد که ازن نقش غالب‌تری را به‌عنوان یک عامل خطر سلامت در آینده به دلیل تغییرات آب‌وهوایی با افزایش دما و بر این اساس، افزایش تشکیل فتوشیمیایی ایفا خواهد کرد. ازن: ارتباط قوی بین تغییرات آب و هوا و کیفیت هوا به این معنی است که کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در دراز مدت برای مقابله با گرمایش جهانی نقش کلیدی در کاهش آلودگی ازن و بهبود هوایی که تنفس می کنیم ایفا خواهد کرد.

اطلاعات بیشتر:
Shaowei Wu و همکاران، آلودگی ازن و پذیرش در بیمارستان برای رویدادهای قلبی عروقی، مجله قلب اروپا (2023). DOI: 10.1093/eurheartj/ehad091

ارائه شده توسط انجمن قلب و عروق اروپا

نقل قول: آلودگی ازن با افزایش بستری شدن در بیمارستان برای بیماری های قلبی عروقی مرتبط است (2023، 9 مارس) بازیابی شده در 9 مارس 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-03-ozone-pollution-linked-hospitalizations-cardiovascular.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.