علل لکه سفید روی دندان انواع لکه روی دندان و روش های درمان


علل لکه های سفید روی دندان، انواع لکه روی دندان و روش های درمان و پیشگیری از لکه سفید روی دندان

اگر تا به حال هنگام بررسی دندان های خود در آینه متوجه لکه های سفید روی دندان های خود شده اید، تنها نیستید. این یک عارضه رایج است و شما به راحتی می توانید با رعایت نکات بهداشتی ساده از شر این نقاط سفید دندان خلاص شوید. مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض بیش از حد فلوراید می تواند باعث ایجاد لکه های سفید روی دندان ها شود. با توجه به انجمن دندانپزشکی آمریکا، شما می توانید با مسواک زدن دو بار در روز از لکه های سفید جلوگیری کنید. به خواندن این مقاله از فروشگاه لوازم آرایشی سلامتی و زیبایی با موضوع علل لکه های سفید روی دندان، انواع لکه روی دندان و روش های درمان و پیشگیری از لکه سفید روی دندان ادامه دهید تا در مورد لکه های روی دندان و نحوه درمان لکه سفید روی دندان بیشتر بدانید.

اگر متوجه لکه های سفید روی دندان های خود شدید، ممکن است نشان دهنده قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید یا زیاده روی در غذاهای بسیار اسیدی باشد. این لکه های سفید بسته به جایی که پیدا می شوند می توانند دو نوع باشند و در اثر عوامل مختلفی ایجاد شوند. این وضعیت دندانی را می توان با مداخله پزشکی اصلاح کرد. با دندانپزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید چه روشی ممکن است برای مروارید شما مناسب ترین باشد. شما می توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان، کاهش قرار گرفتن در معرض فلوراید یا استفاده از روکش های دندان از بروز این لکه ها جلوگیری کنید. لکه های سفید ممکن است نشان دهنده کمبود ویتامین D یا کلسیم باشد.

اگر به دنبال داشتن آرایشی جذاب بر روی لب ها با ماندگاریه طولانی هستید توصیه ما به شما، رژ لب میبلین آمریکا می باشد.

خرید بهترین رژ لب اصل برای داشتن رژ لب با ماندگاریه طولانی
رژ لب میبلین

رژلب اصل میبلین آمریکا با ترکیباتی، خاص و منحصر به فرد، علاوه بر سلامت لب ها، با ساختاری سبک و لطیف رطوبت فوق العاده ای را به لب ها می دهد و از ایجاد خشکی و پوسته پوسته شدن لب ها جلوگیری می کند و آرایش لب را بسیار جذاب میکند.

رژ لب بدون سرب میبیلین، فاقد هر گونه مواد شیمیایی می باشد.

رژ لب ویتامینه میبلین، غنی شدن با انواع ویتامین ها می باشد.

این رژ لب مات میبلین، دارای بافتی نرم و لطیف است، به‌خوبی روی لب می‌نشیند و سراسر لب‌ها را پوشش می‌دهد.

چرا لکه های سفید روی دندان هایم دارم؟

علل لکه های سفید روی دندان، انواع لکه روی دندان و روش های درمان و پیشگیری از لکه سفید روی دندان
علل لکه های سفید روی دندان، انواع لکه روی دندان و روش های درمان و پیشگیری از لکه سفید روی دندان

لکه های سفید، که به عنوان ضایعات لکه سفید نیز شناخته می شوند، به دلیل از بین رفتن مواد معدنی روی مینای دندان ایجاد می شوند که منجر به تغییر رنگ دندان ها و به هم ریختگی زیبایی شناسی ما می شود. داشتن این لکه های سفید باعث می شود هنگام صحبت یا لبخند احساس خوبی نداشته باشید. با این حال، نگران نباشید زیرا دندانپزشکان و ارتودنتیست ها روش های مختلفی دارند که به از بین بردن این لکه های سفید کمک می کند. اما قبل از اینکه به سراغ گزینه های درمانی برویم، اجازه دهید ابتدا بفهمیم که چه چیزی باعث ایجاد لکه های سفید روی دندان می شود. موارد زیر عواملی هستند که به ایجاد لکه های سفید روی دندان شما کمک می کنند.

فلوروز دندان

فلوئوروزیس دندان زمانی اتفاق می افتد که به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض فلوراید بیش از حد در یک دوره زمانی طولانی، لکه های سفید روی دندان های خود ایجاد می کنید. این وضعیتی است که فقط در کودکان ایجاد می شود و در بزرگسالان یافت نمی شود. با بررسی رگه های سفید روی دندان ها می توانید تشخیص دهید که آیا کودکان شما فلوئوروزیس دندانی دارند یا خیر. مطالعه ای به منظور بررسی شیوع فلوئوروزیس دندانی در بین نوجوانان از سال ۱۹۸۶-۱۹۸۷ و ۱۹۹۹-۲۰۰۴ انجام شد. این مطالعه نشان داد که نوجوانانی که بین سال‌های ۱۹۹۹-۲۰۰۴ بین ۱۲ تا ۱۵ سال سن داشتند، نسبت به نوجوانان بین همان گروه سنی در بررسی ۱۹۸۶-۱۹۸۷، ۴۱ درصد شیوع بالاتری داشتند.

هیپوپلازی مینای دندان

هیپوپلازی مینای دندان نقصی در مینای دندان است که در طول تشکیل مینا ایجاد می‌شود و منجر به ایجاد مینای نازک می‌شود. این وضعیتی است که در دوران کودکی و زمانی که دندان ها در حال شکل گیری هستند ایجاد می شود و می تواند منجر به ایجاد لکه های سفید روی دندان ها شود. این لکه ها را می توان با گذاشتن روکش های دندانی روی دندان های آسیب دیده از بین برد.

وجود باکتری و سایر میکروب ها

آیا می دانستید که دهان شما محل مناسبی برای رشد باکتری ها است؟ محققان لکه های سفید را بررسی کردند و دریافتند که وجود باکتری در دهان ما می تواند به ایجاد لکه های سفید کمک کند.

رشد بیش از حد باکتری ها می تواند منجر به تشکیل پلاک های باکتریایی در دهان شود و رعایت بهداشت دهان و دندان را مهم تر می کند.

علل لکه های سفید روی دندان، انواع لکه روی دندان و روش های درمان و پیشگیری از لکه سفید روی دندان

رژیم غذایی

ممکن است این را ندانید، اما غذایی که می‌خورید بر ظاهر دندان‌هایتان تأثیر می‌گذارد. غذاهای بسیار اسیدی و شیرین می توانند منجر به ایجاد برجستگی های سفید روی دندان شما شوند. چگونه این اتفاق می افتد؟

هنگامی که سطح بالایی از اسید و قند در دهان شما وجود دارد، می تواند منجر به از بین رفتن مواد معدنی موجود در دندان های شما شود که منجر به ایجاد لکه های سفید می شود.

۳ راه برای از بین بردن لکه های سفید روی دندان

علل لکه های سفید روی دندان، انواع لکه روی دندان و روش های درمان و پیشگیری از لکه سفید روی دندان
علل لکه های سفید روی دندان، انواع لکه روی دندان و روش های درمان و پیشگیری از لکه سفید روی دندان

اگر لکه های سفید روی دندان های خود دارید نگران نباشید. با دسترسی به گزینه های درمانی متعددی که امروزه در دسترس است، می توانید با کمک یک دندانپزشک خوب از شر لکه های سفید روی دندان خلاص شوید.

نفوذ رزین

 روشی مقرون به صرفه که امروزه توسط دندانپزشکان برای درمان لکه های سفید استفاده می شود. در این روش، دندان با اسید هیدروکلریک پوشانده می شود، با محلول اتانول خشک می شود و با یک اینفیلترانت رزین پوشانده می شود. مطالعه ای بر روی کودکان ۸ تا ۱۴ ساله برای بررسی تأثیر روش نفوذ رزین بر روی لکه های سفید انجام شد. پس از یک پیگیری شش ماهه، نتایج نشان داد که کاهش قابل توجهی در ضایعات لکه سفید در کودکان وجود دارد.

این تکنیک برای رفع لکه های سفید کوچک موثرتر از تکه های بزرگتر است. اگر پچ متوسط ​​تا بزرگ باشد، ممکن است برای درمان مناسب نیاز به دو درمان داشته باشد.

میکروابریژن

 روشی که توسط متخصصین ارتودنسی برای از بین بردن لکه های سفید روی دندان توصیه می شود. در این روش از مواد اسیدی و ساینده مانند اسید کلریدریک و کاربید سیلیکون برای از بین بردن لکه های سفید از روی دندان های شما استفاده می شود.

بلیچینگ دندان

 با ظهور تکنولوژی، پزشکان راه های مختلفی را برای شاد نگه داشتن شما و لبخند زدن ارائه می کنند! یکی از روش هایی که معمولاً توسط دندانپزشکان برای از بین بردن لکه های سفید روی دندان ها استفاده می شود، بلیچینگ دندان است. در طی این روش، دندانپزشک اسید را روی دندان های شما می زند و به دنبال آن یک عامل اکسید کننده روی مینای دندان شما اعمال می کند. سپس برای تسریع روند روشن شدن آن را زیر لیزر قرار می دهند.

انجام دو یا سه بار بلیچینگ دندان می تواند به شما کمک کند تا از شر لکه های سفید روی دندان خلاص شوید و مرواریدهای آن ها را درخشان نگه دارید.

سفید کردن دندان

 درمان های سفید کننده دندان ممکن است به طور موثری لکه های سفید روی دندان ها را که در اثر عوامل مختلفی مانند فلوئوروزیس یا هیپوپلازی مینای دندان ایجاد می شود، کاهش دهد.

گزینه های دندانپزشکی حرفه ای شامل روش های سفید کننده در مطب یا کیت های تهیه شده در منزل با مواد سفید کننده تجویز شده توسط دندانپزشکان است.

خمیر دندان سفید کننده بدون نسخه، ژل یا نوارها نیز ممکن است به کاهش لکه های خفیف کمک کنند.

علل لکه های سفید روی دندان، انواع لکه روی دندان و روش های درمان و پیشگیری از لکه سفید روی دندان

دمینرالیزاسیون

 شامل استفاده از مواد معدنی مجدد برای رفع لکه های سفید روی دندان ناشی از از دست دادن مواد معدنی است.

معدنی کردن خمیر دندان یا ژل با فلوراید، کلسیم و فسفات ممکن است به بازگرداندن مواد معدنی به مینای دندان، تقویت و ترمیم نواحی آسیب دیده کمک کند.

درمان‌های حرفه‌ای دندان‌پزشکی مانند وارنیش‌های فلوراید یا درمان‌های معدنی‌سازی مجدد نیز ممکن است به معکوس کردن دمنرالیزاسیون در مراحل اولیه

حفظ سلامت دندان و کاهش لکه‌های سفید روی دندان کمک کنند. معاینات منظم دندانپزشکی برای ارزیابی و مدیریت موثر دمینرالیزاسیون بسیار مهم است.

بهترین روش برای بزرگ کردن سینه و لیفت سینه بدون عوارض و جراحی استفاده از کرم حجم دهنده سینه میبلین آمریکا می باشد.

خرید بهترین کرم حجم دهنده سینه برای اصلاح فرم سینه ها و بزرگ کردن و لیفت سینه بدون تیغ جراحی

روش‌های بزرگ ‌کردن سینه بدون جراحی در حال افزایش است، زیرا اکثر زنان به دنبال روشی برای بزرگ کردن سینه بدون عوارض هستند ما به شما بانوان گرامی این دلگرمی را میدهیم که با استفاده از حجم دهنده سینه میبلین در کوتاهترین زمان بهترین و قطعی ترین نتیجه را برای بزرگ کردن سینه، خواهید داشت همچنین از لوسیون حجم دهنده سینه میبلین آمریکا، میتوانید برای درمان عدم تقارن بافت سینه نیز استفاده نماییدهمچنین این کرم حجم دهنده باسن، دارای ترکیباتی کاملا ارگانیک بوده و هیچگونه مواد شیمیایی و هورمونی در آن به کار نرفته است وترکیبات کلاژن و الاستین موجود در کرم بزرگ کننده سینه، باعث جوانسازی و افزایش حالت الاستیکی و شادابی پوست سینه میشود.

شرکت ساسانیان پارسیان کهن، تنها نماینده رسمی و انحصاری واردات محصولات آرایشی و بهداشتی میبلین نیویورک در ایران و امارات میباشد.

۵ نکته پیشگیری از لکه های سفید روی دندان

برای جلوگیری از لکه های سفید روی دندان می توانید این نکات ساده را دنبال کنید:

مصرف غذاهای بسیار اسیدی و شیرین را کاهش دهید

 ایجاد تغییرات ساده و در عین حال قابل انجام در سبک زندگی شما می تواند از ایجاد لکه های سفید جلوگیری کند.

محتوای بالای اسید باعث سایش مواد معدنی در مینای دندان می شود و در نتیجه بسیاری از افراد در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار می گیرند.

در حالی که خوردن هر چند وقت یکبار همه این غذاها اشکالی ندارد، مصرف بیش از حد این غذاها می تواند باعث ایجاد مواد سفید روی دندان هایی شود که ما دوست نداریم. توصیه می شود پس از مصرف این اقلام دندان های خود را با آب بشویید تا از ایجاد لکه های سفید جلوگیری شود.

از محصولات فلوراید استفاده کنید

 به نظر می رسد طعنه آمیز است که فلوراید اضافی می تواند باعث ایجاد برآمدگی های سفید شود و اکنون محصولات فلوراید می توانند به خلاص شدن از شر آنها کمک کنند درست است؟

محققان مطالعه ای را بر روی گروهی متشکل از ۷۲۳ شرکت کننده انجام دادند تا تأثیر محصولات فلوراید را بر روی دندان های آنها مشاهده کنند.

آنها به این نتیجه رسیدند که استفاده از دهانشویه فلوراید سدیم یا قلع فلوراید هر روز میزان پوسیدگی را در مینای دندان کاهش می دهد. دندانپزشکان استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید توصیه شده توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا را برای حفظ بهداشت روزانه دهان توصیه می کنند.

از مکمل های غذایی فلوراید استفاده کنید

 فلوراید اضافی می تواند باعث ایجاد نقاط سفید روی دندان ها شود.

این به این دلیل است که فلوراید به کاهش فرآیند غیر معدنی شدن مینای دندان شما کمک می کند و به معدنی سازی مجدد مینای دندان کمک می کند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا مجموعه ای از مکمل های غذایی حاوی فلوراید را توصیه می کند که می تواند به کودکان بین سنین ۶ تا ۱۶ سال برای جلوگیری یا خلاص شدن از شر لکه های سفید داده شود.

علل لکه های سفید روی دندان، انواع لکه روی دندان و روش های درمان و پیشگیری از لکه سفید روی دندان

روکش های دندانی

این روکش های نازکی هستند که از دندان های شما در برابر ایجاد لکه های سفید و پوسیدگی دندان محافظت می کنند. مراجعه به دندانپزشک و نصب روکش های دندانی می تواند به قوی و سالم نگه داشتن دندان های شما کمک کند.

بهداشت خوب دهان

 امروزه آموزش رعایت بهداشت دهان و دندان برای بزرگسالان و به ویژه کودکان ضروری است.

مسواک زدن دو بار در روز، نوشیدن آب بعد از مصرف مواد غذایی شیرین و نخ دندان کشیدن می تواند خطر ایجاد لکه های سفید را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از روغن نارگیل و آب لیمو برای درمان سفیدی مو

انواع لکه روی دندان

علل لکه های سفید روی دندان، انواع لکه روی دندان و روش های درمان و پیشگیری از لکه سفید روی دندان
علل لکه های سفید روی دندان، انواع لکه روی دندان و روش های درمان و پیشگیری از لکه سفید روی دندان

دندانپزشکان دو نوع لکه را می شناسند که روی دندان شما ایجاد می شود:

  • لکه های داخلی: همانطور که از نام آن پیداست، این یک نوع لکه است که در لایه داخلی دندان شما یافت می شود. این لکه روی لایه سختی که در زیر مینای دندان به نام عاج قرار دارد ایجاد می‌شود و لکه‌های مزاحم را ایجاد می‌کند. لکه های درونی توسط عوامل مختلفی مانند فلوئوروزیس، سن یا ترومای دهان ایجاد می شوند.
  • لکه‌های بیرونی:  لکه‌هایی هستند که روی مینای دندان‌های ما یافت می‌شوند و در اثر عوامل متعددی مانند مصرف غذاهای اسیدی، غذاهای تیره رنگ یا سیگار ایجاد می‌شوند.

چه لکه‌های داخلی یا لکه‌های بیرونی، هر دوی آنها برای دندان‌های ما مضر هستند و می‌توانند باعث شوند قبل از لبخند زدن دو بار فکر کنیم. بیایید ادامه مطلب را مطالعه کنیم تا بفهمیم چه نوع کمبود ویتامین باعث ایجاد لکه های سفید می شود.

کمبود چه ویتامینی باعث ایجاد لکه های سفید روی دندان می شود؟

برخی از مواد مغذی مهم وجود دارند که برای رشد دندان های سالم ضروری هستند. کمبود یا عدم وجود این مواد مغذی می تواند باعث ایجاد لکه های سفید شود. اینها مواد مغذی زیر هستند که به خاطر لکه های سفید روی دندان ها شناخته شده اند:

  • ویتامین D : آیا شنیده اید که پزشکان می گویند هر روز کمی آفتاب بگیرید؟ آفتاب در کنار غذاهایی مانند ماهی منبع خوبی از ویتامین D است. این ویتامین برای سلامت دندان ها و استخوان ها ضروری است. مطالعات نشان داده اند که سطوح پایین ویتامین D می تواند بر معدنی شدن دندان تأثیر منفی بگذارد. این می تواند منجر به ایجاد لکه های سفید روی دندان های شما شود.
  • کلسیم : کلسیم یک ماده مغذی است که همه ما می دانیم برای رشد دندان ها و استخوان های قوی لازم است. کمبود کلسیم می تواند منجر به پوسیدگی دندان، ضعیف شدن دندان ها و ایجاد پوکی استخوان شود. دندانپزشکان مصرف غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر، پنیر و ماست را توصیه می کنند. انجمن دندانپزشکی آمریکا برای آن دسته از شما که عدم تحمل لاکتوز دارند ، گزینه های غیر لبنی مانند توفو ، لوبیا و بادام را توصیه می کند.
  • فسفر : به بازسازی مینای دندان کمک می کند. این نقش مهمی در حفظ سلامت و عملکرد استخوان های فک دارد.

علل لکه های سفید روی دندان، انواع لکه روی دندان و روش های درمان و پیشگیری از لکه سفید روی دندان

همراهان گرامی اگر به دنبال روشی فوری و بدون رژیم غذایی برای کاهش وزن هستید توصیه ما به شما استفاده از ژل لاغری هات چیلی می باشد.

خرید بهترین ژل لاغری برای داشتن اندامی متناسب و سفت بدون رژیم غذایی

رعایت برنامه های رژیم غذایی برای کاهش وزن در دوره های طولانی می تواند چالش برانگیز باشد پیدا کردن زمان برای ورزش کردن نیز ممکن است سخت باشد. آیا کاهش وزن بدون انجام رژیم و ورزش امکان پذیر است؟

ترکیبات خاص و منحصر به فرد این کرم لاغری از جمله ال کارنتین، کافئین و کاتچین، گردش خون را تقویت کرده و بهبود می بخشد در نتیجه متابولیسم بدن را بالا برده و باعث کاهش وزن فوری می شود.همچنین وجود ترکیباتی چون اسیدهیالورونیک، کلاژن و الاستین موجود در این ژل لاغری پوست بدن را بعد از چربی سوزی سفت و محکم کرده و از افتادگی پوست پیشگیری می کند و در نتیجه به بدن فرم می دهد. این ژل لاغری شکم و پهلو جریان خون را در ناحیه اعمال شده بهبود می‌بخشد و در نهایت باعث ایجاد عضلات لاغر و سفت می‌شود. لازم به ذکر است بهترین کرم لاغری شکم هات چیلی به تنهایی تاثیر گذار بوده و نیاز به فعالیت ورزشی جهت لاغری ندارد.

پاسخ به سوالات متداول

آیا لکه های سفید روی دندان به معنای حفره است؟

لکه های سفید روی دندان ممکن است نشان دهنده مراحل اولیه پوسیدگی یا حفره دندان باشد. در این مرحله، حفره ها همچنان ممکن است متوقف و معکوس شوند.

چه مدت طول می کشد تا لکه های سفید روی دندان ها از بین بروند؟

بسته به علت آنها، لکه های سفید ممکن است در عرض چند روز از بین بروند، تا ۶ سال طول بکشد تا ناپدید شوند یا برای تمام عمر باقی بمانند.

علل لکه های سفید روی دندان، انواع لکه روی دندان و روش های درمان و پیشگیری از لکه سفید روی دندان

سخن پایانی
  • مینای دندان معیوب، قرار گرفتن در معرض فلوراید بیش از حد، رژیم های غذایی حاوی مواد غذایی بسیار اسیدی و قندی و غیره می تواند باعث ایجاد لکه های سفید روی دندان ها شود.
  • کمبود ویتامین D و کلسیم نیز ممکن است در ایجاد لکه های سفید نقش داشته باشد.
  • میکروابریژن یکی از درمان‌های توصیه شده برای این بیماری است، در حالی که می‌توانید درمان‌هایی مانند بلیچینگ دندان را نیز انتخاب کنید.

منبع



Source link