نوع کووید در حال ظهور قبل از تعطیلات در حال گسترش است. آیا شما هنوز محافظت می کنید؟


کووید 19

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

برای سومین فصل، موارد ابتلا به کووید-19 در آستانه تعطیلات افزایش می‌یابد، این بار با نوع جدیدی از عفونت‌های رانندگی.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها گزارش می‌دهد که JN.1، گونه‌ای از omicron، اکنون حدود 21 درصد از عفونت‌های جدید در ایالات متحده را تشکیل می‌دهد.

موارد JN. بر اساس داده های CDC، 1 عفونت از تنها بیش از 8 درصد در پایان نوامبر به دو رقمی تا 9 دسامبر افزایش یافت.

کارشناسان بهداشت بین المللی می گویند که این جهش ناگهانی هنوز جای نگرانی ندارد.

در اینجا چیزی است که شما باید بدانید:

JN.1 چیست؟

به گفته CDC، نوع JN.1 ارتباط نزدیکی با زیرمجموعه دیگری به نام BA.2.86 دارد.

به گفته CDC، مقامات بهداشتی ردیابی BA.2.86 را در ماه اوت آغاز کردند، اما متوجه شدند که برخی از موارد یک تغییر واحد در پروتئین اسپایک، بخشی از ویروسی که به سلول‌های میزبان نفوذ می‌کند و باعث عفونت می‌شود، داشتند.

CDC گزارش داد JN.1 برای اولین بار در ماه سپتامبر در ایالات متحده به عنوان نوع خود شناسایی شد و از آن زمان در 11 کشور شناسایی شده است.

طبق داده های CDC، این نوع فقط 0.1٪ موارد را در پایان اکتبر تشکیل می داد، اما این تعداد اکنون به طور تصاعدی افزایش یافته است.

CDC در اوایل دسامبر گفت: “رشد مداوم JN.1 نشان می دهد که یا قابل انتقال تر است یا در فرار از سیستم ایمنی بدن ما بهتر است.”

این بدان معناست که تغییر در پروتئین اسپایک ممکن است ورود ویروس به سلول‌ها را نسبت به انواع قبلی آسان‌تر کند یا شناسایی ویروس به‌عنوان COVID-19 را برای سیستم ایمنی انسان دشوارتر کند.

کارشناسان بهداشت بین‌المللی نیز به این روند اشاره کردند، به طوری که JN.1 در 19 دسامبر رسماً به عنوان نوع خود توسط سازمان بهداشت جهانی طبقه‌بندی شد.

سازمان جهانی بهداشت در پستی در X، که قبلاً توییتر نامیده می شد، گفت: «بر اساس شواهد موجود، خطر اضافی سلامت عمومی جهانی ناشی از JN.1 در حال حاضر کم ارزیابی می شود. با وجود این، با شروع زمستان در نیمکره شمالی، JN.1 می تواند بار عفونت های تنفسی را در بسیاری از کشورها افزایش دهد.

آیا تقویت کننده COVID به روز شده در برابر JN.1 محافظت می کند؟

CDC می گوید که نوع JN.1 به اندازه کافی با انواع قبلی مرتبط است که شات تقویت کننده COVID-19 به روز شده محافظت را فراهم می کند.

پروتیین سنبله – که به آن “میخچه” گفته می شود، زیرا به نظر می رسد میخ های ریز روی سطح ویروس است – نقش مهمی در کمک به ویروس در آلوده کردن افراد دارد. به همین دلیل، پروتئین سنبله نیز بخشی از ویروس است که واکسن ها هدف قرار می دهند. CDC گفت، واکسن ها باید علیه JN.1 و BA.2.86 به طور مشابه عمل کنند.

این آژانس با بیان اینکه انتظار دارد «درمان‌ها و آزمایش‌ها بر علیه JN.1، مطابق با انواع قبلی مؤثر باقی بماند» ادامه داد.

جدیدترین تقویت کننده COVID-19 توسط سازمان غذا و دارو تأیید شد و سپس توسط CDC در ماه سپتامبر توصیه شد، اما تعداد زیادی از آمریکایی ها از این دارو منصرف شدند.

آیا به تقویت کننده جدید COVID نیاز دارم؟

CDC می گوید این واکسن برای همه افراد بالای شش ماه بدون توجه به وضعیت واکسن قبلی توصیه می شود.

با وجود این، تعداد کمتری از آمریکایی‌ها این واکسن را به واکسن‌های فصلی معمولی خود مانند واکسن آنفولانزا اضافه می‌کنند.

ABC News گزارش داد تا اواسط ماه نوامبر، تنها 36 میلیون بزرگسال و 3.5 میلیون کودک آخرین واکسن را دریافت کرده بودند که معادل حدود 14 درصد از مردم آمریکاست.

مک کلاچی نیوز گزارش داد که این در مقایسه با تقریباً 70 درصد آمریکایی‌هایی است که سری اولیه واکسن‌های کووید-19 را تکمیل کردند.

داده‌های CDC نشان می‌دهد که موارد JN.1 برخی از بالاترین افزایش‌ها را در ایالت‌های غرب میانه مشاهده کرده‌اند که با بخشی از ایالات متحده مرتبط است که به‌ویژه برای دریافت واکسن جدید مردد بوده است.

پیش از تعطیلات، CDC مجدداً تاکید کرد که واکسن، پوشاندن و حفظ فاصله زمانی که ممکن است بیمار باشید همچنان موثرترین راه برای جلوگیری از عفونت COVID-19 و جلوگیری از گسترش آن است.

این آژانس گفت که این امر به سایر بیماری‌های تنفسی که در این فصل شیوع پیدا می‌کنند نیز گسترش می‌یابد.

CDC گفت: “بسیاری از ویروس ها در طول فصل تعطیلات بیشتر پخش می شوند، بنابراین مهم است که همه واکسن های توصیه شده از جمله آنفولانزا، کووید-19 و RSV را در اسرع وقت دریافت کنید.” این واکسن‌ها بهترین محافظت را در برابر این بیماری‌های تنفسی از جمله در سفر و دور هم جمع شدن با خانواده و دوستان به شما می‌دهد.

2023 شارلوت آبزرور. توزیع شده توسط Tribune Content Agency، LLC.

نقل قول: نوع جدید کووید در آستانه تعطیلات در حال گسترش است. آیا شما هنوز محافظت می کنید؟ (2023، 23 دسامبر) در 23 دسامبر 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-12-emerging-covid-variant-holidays.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.