شیرینی زنجفیلی یکی از مواد اصلی فصل تعطیلات است و ادویه های آن ممکن است فواید سلامتی شگفت انگیزی داشته باشند.


نان زنجفیل

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

هیچ قنادی مانند شیرینی زنجفیلی نماد تعطیلات نیست. در حالی که بسیاری از ما شیرینی زنجبیلی را با خانه های خوراکی و نان های ادویه دار نان کیک مانند مرتبط می کنیم، به طور فزاینده ای به عنوان طعم دهنده در نوشیدنی های جدید و کوکتل های کریسمس نیز ظاهر می شود.

اگر فقط محتوای کالری را در نظر بگیرید، شیرینی زنجفیلی ممکن است به عنوان یک خوراکی لذت بخش در نظر گرفته شود. اما کریسمس است، و لذت بردن از یک یا دو غذا می‌تواند بخش سرگرم‌کننده و سالمی از زندگی باشد، به‌ویژه زمانی که این بیسکویت کلاسیک حاوی بسیاری از مواد مغذی است که ممکن است برای سلامتی شما مفید باشد.

اعتقاد بر این است که شیرینی زنجفیلی در اولین شکل خود در یونان باستان 2400 سال قبل از میلاد به وجود آمد. با کمال تعجب، این دستور غذا اصلاً حاوی زنجبیل نبود و در واقع یک کیک عسلی بود.

اما نسخه‌ای از شیرینی زنجبیلی که امروز می‌شناسیم و دوست داریم تا قرن یازدهم شروع به شکل‌گیری نکرد، زمانی که صلیبی‌ها با زنجبیل در دست از سفرهای خود در خاورمیانه بازگشتند. زنجبیل اولین بار در چین باستان کشت شد، جایی که معمولاً به عنوان یک درمان پزشکی استفاده می شد.

این باعث شد که آشپزهای اشراف در اروپا شروع به آزمایش زنجبیل در آشپزی خود کنند. همانطور که زنجبیل و سایر ادویه ها در اواسط دهه 1600 برای توده ها مقرون به صرفه تر شد، شیرینی زنجفیلی مورد توجه قرار گرفت.

اصطلاح اصلی “نان زنجبیلی” به زنجبیل نگهداری شده اشاره دارد که به شکل شیرینی تهیه شده با عسل و ادویه جات ساخته شده است. بعدها، این اصطلاح برای اشاره به شیرینی پزی فرانسوی pain d’epices (نان ادویه ای) و Lebkuchen یا Pfefferkuchen آلمانی (نان فلفلی یا کیک فلفلی) استفاده شد.

اما اعتقاد بر این است که خانه شیرینی زنجفیلی که اکنون یکی از اصلی‌ترین سنت‌های کریسمس مدرن است، به لطف افسانه‌های هانسل و گرتل توسط برادران گریم در آلمان قرن هجدهم اختراع شده است. این عمل سپس در قرن نوزدهم به انگلستان گسترش یافت.

ملکه الیزابت اول با خلق اولین مردان شیرینی زنجفیلی شناخته می شود. او از بازدید افراد برجسته با شکل های شیرینی زنجفیلی که شبیه آنها پخته شده بودند، لذت می برد.

علیرغم منشأ باستانی آن، پختن نان زنجبیلی در طول فصل تعطیلات یک سنت مشهور در بسیاری از نقاط جهان باقی مانده است.

به عنوان مثال، در سوئد، طراحی و ساخت خانه‌های شیرینی زنجفیلی در فصل کریسمس سنتی است و نمادی از روحیه تعطیلات، پیوند خانوادگی و میراث سوئدی است.

گفته می شود که برگن در نروژ دارای بزرگترین شهر شیرینی زنجفیلی در جهان است. از سال 1991، هر سال، مشاغل محلی و هزاران داوطلب به ساخت “pepperkakebyen” (شهر شیرینی زنجفیلی) کمک می کنند.

لهستان همچنین به خاطر شیرینی‌های شیرینی زنجفیلی معروف است – به طوری که آنها حتی یک موزه شیرینی زنجبیلی دارند. این بیسکویت ها در اشکال و انواع مختلفی تولید می شوند و از قرن چهاردهم میلادی در شهر تورون یک سنت بوده است.

چندین شهر و روستا در بریتانیا با شیرینی زنجفیلی مرتبط هستند – از جمله Gasmere، Whitby، Preston و Ormskirk.

شیرینی زنجفیلی به لطف خانم های شیرینی زنجفیلی اورمسکیرک که از اوایل سال 1732 شروع به ساختن آن کردند، در شمال انگلستان بسیار محبوب بود. در واقع، آنقدر محبوب بود که شاه ادوارد هفتم قطار سلطنتی را در اورمسکیرک در مسیر رسیدن به اورمسکیرک متوقف کرد. Balmoral برای ذخیره نان زنجبیلی.

مزایای شگفت انگیز

شیرینی زنجفیلی در بسیاری از کشورها لذت می برد. اما در حالی که هر مکان ممکن است برداشت خاص خود را از شیرینی داشته باشد، تنها چیزی که ثابت می ماند ادویه هایی است که در آن گنجانده شده است – ماده اصلی زنجبیل است.

زنجبیل سابقه طولانی در استفاده در اشکال مختلف طب سنتی و جایگزین دارد. تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به هضم غذا کمک کند، حالت تهوع را کاهش دهد و به مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.

همچنین اعتقاد بر این است که زنجبیل ممکن است به مدیریت وزن کمک کند، به مدیریت آرتریت کمک کند و همچنین ممکن است علائم قاعدگی را کاهش دهد.

ملاس یکی دیگر از موادی است که گاهی در نان زنجبیلی یافت می شود. از تصفیه نیشکر یا آب چغندرقند تهیه می شود. ملاس به طور طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان، آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر و ویتامین B6 است. همه این ویتامین ها و مواد معدنی مهم ممکن است به رفع یبوست، درمان کم خونی و حمایت از سلامت استخوان و مو کمک کنند.

دارچین یکی دیگر از مواد اصلی شیرینی زنجبیلی است. این یک ادویه به خصوص همه کاره با فواید سلامت قابل توجه است. خواص ضد میکروبی دارد و همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است – مولکول های طبیعی که ممکن است به محافظت در برابر بیماری هایی مانند دیابت نوع 2 کمک کند. دارچین همچنین ممکن است به کاهش التهاب کمک کند و می تواند یک ماده ضد پیری مفید برای پوست باشد.

تحقیقات همچنین نشان داده است که ممکن است باعث بهبود بهداشت دندان، کاهش کلسترول و کاهش فشار خون شود.

به طور مشابه، جوز هندی – یکی دیگر از مواد رایج در شیرینی زنجبیلی – با کاهش التهاب همراه است و ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد.

در حالی که، البته، نان زنجبیلی حاوی موادی است که اگر بیش از حد از آن بخورید (مانند شکر) برای سلامتی شما مفید نیست، حداقل اگر در این فصل تعطیلات از بیسکویت شیرینی زنجبیلی لذت ببرید، حداقل احساس گناه کمتری خواهید داشت. حاوی برخی مواد مفید است.

اما برای کسانی که احساس می کنند باید مراقب رژیم غذایی خود باشند، راه هایی وجود دارد که می توانید شیرینی زنجبیلی را سالم تر کنید.

مثلا به جای آرد معمولی از آرد بادام استفاده کنید. این باعث افزایش پروتئین می شود که ممکن است باعث شود احساس سیری بیشتری داشته باشید و به توقف پرخوری کمک کند. آرد بادام نیز یک گزینه عالی بدون گلوتن است.

همچنین می توانید کره را با روغن نارگیل یا روغن زیتون جایگزین کنید که ممکن است در مقایسه با کره تأثیر کمتری بر سطح کلسترول داشته باشد.

افزودن آجیل، دانه ها و کشمش برای تزئین نیز می تواند راهی آسان برای افزودن مواد مغذی (مانند ویتامین E، منیزیم و سلنیوم) و فیبر باشد.

ارائه شده توسط The Conversation

این مقاله با مجوز Creative Commons از The Conversation بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.گفتگو

نقل قول: شیرینی زنجفیلی یکی از مواد اصلی فصل تعطیلات است – و ادویه های آن ممکن است فواید سلامتی شگفت انگیزی داشته باشند (2023، 10 دسامبر) در 10 دسامبر 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-12-gingerbread-ancient-staple بازیابی شده است. -holiday-seasonand.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.