مرحله و وضعیت گیرنده می تواند نشان دهنده خطر عود بازمانده سرطان سینه باشد


ماموگرافی

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

تحقیقات جدید نشان می دهد که برای بیماران مبتلا به سرطان سینه، مرحله سرطان و وضعیت گیرنده آن می تواند به پزشکان کمک کند تا پیش بینی کنند که آیا سرطان پس از درمان اولیه ممکن است عود کند یا نه. این یافته ها توسط در مجله منتشر شده است سرطان.

برای این مطالعه، هدر نیومن، MD، MS، از دانشگاه ویسکانسین، و همکارانش داده‌های 8007 بیمار مبتلا به سرطان پستان مرحله I-III را که در 9 کارآزمایی بالینی از سال 1997 تا 2013 شرکت کرده بودند و مراقبت‌های درمانی استاندارد دریافت کردند، تجزیه و تحلیل کردند.

زمان تا اولین عود سرطان بین سرطان‌هایی با گیرنده‌های مختلف – از جمله گیرنده استروژن (ER)، گیرنده پروژسترون (PR) و گیرنده ۲ فاکتور رشد اپیدرمی انسانی (HER2) به‌طور معنی‌داری متفاوت بود. در هر نوع گیرنده، مرحله سرطان بر زمان عود تأثیر می گذارد.

خطر عود برای تومورهای ER-/PR-/HER2- (سه گانه منفی) بالاترین و زودترین اتفاق افتاد. بیماران مبتلا به این تومورها که در مرحله III تشخیص داده شدند، احتمال عود 5 ساله 45.5٪ داشتند. خطر عود برای تومورهای ER+/PR+/HER2+ (سه گانه مثبت) کمترین میزان بود. بیماران مبتلا به این تومورها که در مرحله III تشخیص داده شدند، احتمال عود پنج ساله 15.3٪ داشتند.

بر اساس یافته‌های خود، محققان توصیه‌های پیگیری را بر اساس مرحله سرطان و نوع گیرنده ارائه کردند. به عنوان مثال، بیمارانی که کمترین خطر را دارند باید سالیانه یک بار در طول پنج سال توسط تیم انکولوژی خود ویزیت شوند، در حالی که بیماران با بالاترین خطر باید هر سه ماه یک بار در طول پنج سال ویزیت شوند.

دکتر نیومن گفت: “رهنمودهای پیگیری توسعه یافته ما فرصتی برای شخصی سازی نحوه ارائه مراقبت های بعدی سرطان پستان است.” “با تنظیم پیگیری بر اساس ریسک، ما این پتانسیل را داریم که با بهبود کیفیت و کارایی مراقبت، تاثیر مثبت و قوی هم بر بازماندگان و هم بر ارائه دهندگان سرطان آنها داشته باشیم.”

اطلاعات بیشتر:
Heather B. Neuman و همکاران، تأثیر مرحله آناتومیک و وضعیت گیرنده بر اولین عود سرطان پستان در طی پنج سال (AFT-01)، سرطان (2023). DOI: 10.1002/cncr.34656. doi.wiley.com/10.1002/cncr.34656

نقل قول: وضعیت گیرنده و مرحله می تواند نشان دهنده خطر عود بازماندگان سرطان پستان باشد (2023، 6 مارس) بازیابی شده در 6 مارس 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-03-stage-receptor-status-breast-cancer.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.