وقتی صحبت از کتامین به میان می آید، خط مشی پست متا طرفی برای رمزگشایی نیست


متا

اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

مردم مدام در مورد کتامین صحبت می کنند. این دارو به محبوبیت افراد مشهور، میلیاردرها و بیماران عادی تبدیل شده است، بسیاری از آنها آن را به عنوان یک داروی معجزه آسای بالقوه برای افسردگی و سایر شرایط سلامت روان می دانند.

چه در فیس بوک و چه در اینستاگرام، بیماران و کلینیک ها به طور یکسان در مورد احتمالات گیج هستند. اما این دارویی است که می تواند مورد سوء مصرف قرار گیرد و می تواند کشنده باشد. بنابراین، کتامین جدیدترین چالش برای متا، شرکت مادر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است، که سال‌ها برای تعدیل پست‌ها و تبلیغاتی که محصولات مرتبط با سلامتی مانند مکمل‌های کاهش وزن و درمان‌های خطرناک COVID-19 را تبلیغ می‌کنند، تلاش کرده است.

با این حال، با وجود هشدارهایی در مورد خطرات این دارو، متا اجازه تبلیغات و پست های مربوط به کتامین را می دهد. گاهی اوقات این صحبت ها از منابعی می آید که استانداردهای گسترده این مجموعه را برآورده نمی کنند، که در تئوری، اطمینان می دهد که پست ها بر اساس اطلاعات معتبر هستند.

سایر شبکه های تبلیغات اینترنتی نیز در تلاش برای ایجاد تعادل هستند. گوگل می گوید از آنجایی که کتامین یک داروی تجویزی است، فقط در صورتی می توان آن را تبلیغ کرد که ارائه دهنده نسخه ای را ارائه دهد و توسط یک گروه نظارتی شخص ثالث تایید شده باشد. تبلیغ کنندگان نمی توانند “بالا” را تبلیغ کنند. TikTok، که به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد، به طور کلی تبلیغات از داروخانه‌ها یا داروخانه‌های غیرمجاز یا تبلیغاتی را که دارای سوء استفاده از داروهای تجویزی است ممنوع می‌کند.

قوانین متا معمایی را برای شرکت ایجاد کرده است. بر اساس تحقیقات و گزارش هیئت نظارت بیرونی این شرکت، سازمانی که به دلیل نقشش “دادگاه عالی” فیس بوک نامیده می شود، پست های مربوط به کتامین، هم یک داروی مهمانی و هم یک داروی درمانی احتمالی سلامت روان، بسته به زمینه قوانین بسیار متفاوتی دارند. در داوری آیین نامه سخنرانی سکو.

پس از اینکه پستی درباره این ماده بارها توسط بوروکراسی بررسی محتوای شرکت مورد بازرسی قرار گرفت، این اقدام متعادل در معرض دید عموم قرار گرفت. هنگامی که از متا خواسته شد برای این مقاله نظر بدهد، متا به سادگی اخبار سلامت KFF را به گزارش هیئت مدیره و پاسخ شرکت به گزارش ارجاع داد.

این برگشت و برگشت به دسامبر 2022 برمی گردد، زمانی که یک اینفلوئنسر پولی در اینستاگرام پست کرد که چگونه این دارو “افسردگی و اضطراب مقاوم به درمان” را کاهش می دهد. این پست یک “ورود جادویی به بعد دیگر” را توصیف کرد.

پس از بررسی پست پولی و قوانین متا در مورد تبلیغ دارو، هیئت نظارت متوجه شد که این پست به طور نامناسبی در مورد بالا بودن دارو تبلیغ می کند، در حالی که آن را در زمینه پزشکی قرار نمی دهد – یک مشکل، با توجه به تنش در قوانین شرکت که امکان بحث در مورد آن را فراهم می کند. محصولات دارویی و عدم اجازه ارجاع به مصرف غیرقانونی مواد مخدر.

کتامین که به دو صورت مایع و پودر موجود است، ابتدا به عنوان یک داروی بیهوشی ظاهر شد و به دلیل اثرات تجزیه کننده و توهم زا به عنوان یک داروی مهمانی محبوب شد. این دارو به عنوان یک بیهوش کننده و در برخی فرمولاسیون ها به عنوان یک داروی ضد افسردگی تجویزی مورد تایید FDA است که در محیط های تحت نظارت پزشکی تجویز می شود.

نشان داده شده است که این دارو به عنوان یک جدول 3، ماده غیر مخدر تحت قانون مواد کنترل شده، وابستگی ایجاد می کند، به ویژه برای افرادی که سابقه اعتیاد به مواد دیگر دارند. اما جنبه دیگری از کتامین برای محققان جالب است: خواص تغییر دهنده ذهن آن، که دارای مزایای درمانی بالقوه است.

این احتمالات، به کمک رونق استارت‌آپ‌های پزشکی متمرکز بر کتامین و اسپاها که داروی تجویزی را به عنوان بخشی از «درمان جامع» یا سایر اهداف سلامتی تبلیغ می‌کنند، باعث افزایش علاقه مصرف‌کننده، پوشش خبری و توجه رسانه‌های اجتماعی می‌شوند.

اما نشانه هایی از یک سمت تاریک وجود دارد. بر اساس گزارش کالبد شکافی از بخش پزشکی لس آنجلس، متیو پری بازیگر با داشتن کتامین در سیستم خود در حالی که گزارش شده تحت درمان تزریقی برای درمان افسردگی و اضطراب بود، درگذشت. یک مطالعه نشان داد که گزارش‌های مرکز سم از قرار گرفتن در معرض کتامین از سال 2019 تا 2021 کمی بیش از 80 درصد افزایش یافته است.

طناب کشی منجر به درگیری بین غول های رسانه های اجتماعی و تبلیغ کنندگان می شود. در حالی که متا و همتایان آن گاهی اوقات اجازه ارسال پست در مورد دارو را می دهند، آنها همچنین شامل هشدارهایی هستند. به عنوان مثال، اگر در اینستاگرام برای «کتامین» جستجو کنید، عبارت «ممکن است با فروش مواد مخدر مرتبط باشد» را یاد می گیرید و دکمه ای برای «دریافت کمک» برای درمان سوء مصرف مواد به شما پیشنهاد می شود. (شما همچنین می توانید به هر حال نتایج را انتخاب کنید.)

در سال 2023، متا، به امید حل این وضعیت، مناقشه مربوط به این پست را به هیئت نظارت خود ارجاع داد. این گروه از سال 2019 تاکنون 280 میلیون دلار بودجه غیرقابل برگشت دریافت کرده است. اعضای آن شامل سران سابق کشورها، روزنامه نگاران برجسته و مدافعان حقوق بشر است.

برای پست “ورود جادویی”، طبق یک پیام متا که در گزارش هیئت ذکر شده است، شرکت انتظار داشت که هیئت مدیره موافقت کند و پلتفرم های خود را برای ارسال بیشتر در مورد داروهای تغییر دهنده ذهن با پتانسیل درمانی باز کند. اما هیئت مدیره در عوض انتقادات و سؤالاتی را ارائه کرد که وضعیت سایر پست های کتامین را تهدید کرد. هیئت مدیره استدلال کرد که بر اساس سیاست‌های شرکت، این پست به‌طور نامناسب باعث می‌شود که کتامین به‌جای تجربه‌ای پزشکی، «بالا» به نظر برسد.

هیئت مدیره در گزارش خود نتیجه گیری کرد: «این مورد نشان می دهد که محدودیت های شدید متا بر محتوای مارک دار که مواد مخدر را تبلیغ می کند و تلاش برای خرید، فروش یا تجارت مواد مخدر ممکن است به طور متناقض اجرا شود.

در واقع، در نظری به هیئت مدیره، انجمن ملی هیئت‌های داروسازی پیشنهاد داد که یافتن فروشندگانی که دارو را برای استفاده تفریحی ارائه می‌دهند، آسان است، و با ذکر دو مثال واضح «فقط با یک جستجوی گذرا» یافت شد.

مدیران این شرکت مخالفت کردند. هنگام ارائه این بحث به هیئت مدیره، آنها گفتند که انتظار دارند استفاده پزشکی از کتامین افزایش یابد، بنابراین باید این پست را اجازه دهد. این امر در پاسخ خود منجر به حذف برخی از پیشنهادات هیئت مدیره توسط شرکت شد که می تواند مستقیماً بر سود کلینیک های کتامین تأثیر بگذارد.

به هر حال، مخاطبان فیس‌بوک و اینستاگرام با مشتریان خود همپوشانی دارند و این تبلیغات یکی از راه‌های اصلی تبلیغ برندهایشان است. پول در خطر را در نظر بگیرید. یکی از بررسی‌های آکادمیک اخیر تبلیغات آنلاین کلینیک‌های کتامین، که در منتشر شده است شبکه JAMA باز است، قیمت هایی را بین 360 تا 2500 دلار در هر تزریق پیدا کرد.

جاکوب سیلورستون، مدیر پزشکی یک کلینیک تزریق کتامین در خارج از میامی، به KFF Health News گفت: وقتی یک تأثیرگذار به خصوص درباره کلینیک خود پست می‌کند، «هر بار افزایش شدیدی» در علاقه وجود دارد. او گفت که این علاقه اغلب بیماران را به کلینیک خود سوق می دهد.

با این حال، با وجود هیاهوی رسانه های اجتماعی، شواهدی مبنی بر وجود کتامین به عنوان یک درمان سلامت روان ثابت نشده است.

بوریس هیفتس، استاد بیهوشی دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد که کتامین و سایر درمان‌های روانپزشکی مانند MDMA را مطالعه می‌کند، گفت: داده‌های کلینیک‌ها قویاً نشان می‌دهد که این دارو فوایدی دارد. برخی از این مطالعات نشان می‌دهند که کتامین می‌تواند برای افسردگی مؤثر باشد – حتی برای بیمارانی که به درمان‌های مرسوم مانند SSRIs یا مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین پاسخ نمی‌دهند.

اما، هایفتس گفت، فرهنگ پاپ از پتانسیل‌ها بیش از حد می‌فروشد. او گفت که در رسانه های اجتماعی، برخی از کلینیک ها اقداماتی را بدون پشتوانه علمی تبلیغ می کنند. او گفت: «معلوم نیست که آنها تخصص سلامت روانی داشته باشند.

هیفتس گفت، برخی از آگهی‌های کلینیکی که او دیده است، بر این عقیده است که داروها به سرعت و جامع عمل می‌کنند – و از نبود اطلاعات خوب در مورد استفاده طولانی‌مدت درمانی جلوگیری می‌کنند.

بررسی ادعاهای کلینیک های کتامین در تبلیغات در گوگل نشان داد که مشاغل به ندرت عوارض جانبی بالقوه را فاش می کنند، در حالی که به شدت مزایای آن را بازاریابی می کنند. بررسی گفت: برخی از تبلیغات به دروغ ادعا کردند که این دارو اعتیاد آور نیست.

تبلیغات فیس بوک و اینستاگرام می تواند به طور مشابه در مورد پتانسیل کتامین مثبت باشد. جست‌وجوی پاییز 2023 در کتابخانه تبلیغات متا مجموعه‌ای از کلینیک‌های کتامین را نشان می‌دهد که ادعاهای آفتابی دارند، برخی از آنها “تسکین سریع” را نوید می‌دهند یا به بینندگان می‌گویند که می‌توانند «با یک SSRI یک بار در روز خداحافظی کنند» یا «کتامین IV می‌تواند نور شما در تاریکی.”

هیفتس گفت، این نوع ادعاها، در حالی که خطراتی مانند اختلالات مصرف مواد را کم اهمیت جلوه می دهند، انتظارات بزرگی را در بیماران ایجاد می کنند. “شما می توانید برای برخی از این نوع مداخلات بزرگ انتظاراتی ایجاد کنید که اگر برآورده نشوند، در واقع می توانند برای بیماران فاجعه بار باشند.”

یک بررسی توسط KFF Health News نشان می‌دهد که تبلیغاتی که چنین ادعاهایی را ارائه می‌کنند و خطرات را به حداقل می‌رسانند یا به آنها اشاره نمی‌کنند، اغلب به نظر می‌رسد که از طریق سیستمی با مقررات ناسازگار و شکاف‌های گیج‌کننده عبور می‌کنند.

سیاست‌های متا از بسیاری از تبلیغ‌کنندگانی که داروهای نسخه‌ای ارائه می‌کنند، و همه تبلیغ‌کنندگانی که خدمات درمان مواد مخدر و اعتیاد را ارائه می‌دهند، می‌خواهد تا قبل از اینکه به آنها اجازه داده شود کالاها یا خدمات خود را در فیس‌بوک و اینستاگرام عرضه کنند، توسط گروهی به نام LegitScript بررسی بیشتری انجام دهند. (Google به طور مشابه برای داروخانه‌های آنلاین، پزشکی از راه دور، و خدمات اعتیاد به گواهی از یک نهاد خارجی مانند LegitScript نیاز دارد.) LegitScript عملیات تبلیغ‌کنندگان، مانند رهبری بالینی و مشارکت آنها با داروخانه‌ها را بررسی می‌کند.

اما در عمل، تبلیغ‌کنندگان کتامین اغلب این فرآیند را طی نمی‌کنند، حتی اگر در دسته‌ای قرار بگیرند که باید. KFF Health News 27 تبلیغ‌کننده را در متا در اکتبر و نوامبر 2023 بررسی کرد. از این تعداد، 10 تبلیغ‌کننده، که در هر دو ماه پخش شدند، یا کتامین را برای اعتیاد به مواد مخدر یا کتامین را از طریق Telehealth ارائه کردند، و در LegitScript ثبت نام نکردند.

تبلیغات آنلاین خدماتی را به طور کلی از طریق بهداشت از راه دور ترویج می کنند که کتامین را تجویز می کنند – اغلب در قرصی که توسط یک داروخانه ترکیبی تهیه می شود. هیفتس گفت، شواهد بسیار کمتری برای ایمنی و اثربخشی کتامین خوراکی در مقایسه با کتامین تزریقی داخل وریدی وجود دارد که اغلب مورد مطالعه قرار می گیرد.

اجرای قانون در دستور کار متا قرار دارد. متا در پاسخ خود به هیئت نظارت در مورد پرونده کتامین، گفت که ابزارهای بررسی خودکار خود را برای برخی از تبلیغات تبلیغ کننده داروها بهبود بخشیده است و متعهد شد که در نیمه اول سال جاری حسابرسی سیاست های خود را در نظر بگیرد.

تنظیم‌کننده‌های فدرال علائمی از نگرانی در مورد کتامین نشان می‌دهند، به‌ویژه زمانی که به صورت آنلاین به دست می‌آیند. سال گذشته، اداره مبارزه با مواد مخدر، حداقل یک پزشک را که کتامین را در سراسر کشور تجویز کرده بود، از راه دور تعطیل کرد.

سیلورستون گفت، در اکتبر 2023، FDA هشداری درباره کتامین مرکب صادر کرد که این استارتاپ‌های بهداشت از راه دور تمایل دارند به آن اعتماد کنند.

اطلاعات بیشتر:
Matthew A. Crane و همکاران، ادعاهای نادرست یا گمراه کننده در تبلیغات آنلاین کتامین مستقیم به مصرف کننده در مریلند، شبکه JAMA باز است (2023). DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2023.42210

اخبار سلامت KFF 2024. توزیع شده توسط Tribune Content Agency، LLC.

نقل قول: وقتی صحبت از کتامین به میان می‌آید، خط‌مشی پست متا طرفی برای رمزگشایی نیست (2024، 11 مارس) در 11 مارس 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-03-ketamine-meta-policy-party-decipher بازیابی شده است. html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.