روش جدید برای تحریک و تصویربرداری تشنج می تواند به هدایت جراحی صرع کمک کند


اشعه ایکس مغز

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

محققان روش جدیدی را برای تحریک و تصویربرداری تشنج در بیماران مبتلا به صرع ابداع کرده‌اند که به پزشکان امکان جمع‌آوری داده‌های بلادرنگ را برای انجام جراحی صرع می‌دهد. برخلاف رویه قبلی، که در آن پزشکان متخصص مغز و اعصاب و پزشکی هسته‌ای مجبور بودند ساعت‌ها تا روزها منتظر شروع تشنج باشند، روش جدید راحت است، منابع را صرفه‌جویی می‌کند و از نظر بالینی امکان‌پذیر است. این تحقیق در مجله پزشکی هسته ای.

افراد مبتلا به صرع و تشنج که به دارو پاسخ نمی دهند اغلب با جراحی مغز کمک می کنند. هدف از عمل جراحی برداشتن بافت مغزی صرعی و حفظ بافت سالم مغز برای کنترل تشنج است اما از نقص عصبی جلوگیری می کند.

Sabry L. Barlatey، MD، Ph.D.، مقیم بخش جراحی مغز و اعصاب دانشگاه، گفت: “تعیین دقیق بافت مغز صرع برای جراحی های موفقیت آمیز ضروری است و به دست آوردن تصاویر به موقع از تشنج ممکن است به تدوین برنامه های جراحی با دقت بیشتر کمک کند.” بیمارستان برن در برن، سوئیس.

روش ictal SPECT از دهه 1990 به عنوان تنها تکنیک تصویربرداری عصبی که قادر به گرفتن تصویری از تشنج صرعی است که در مغز منتشر می شود استفاده شده است. با این حال، به دلیل افزایش هزینه ها و محدودیت های زمانی در مراقبت های بهداشتی، اکثر مراکز صرع این روش بالقوه آموزنده را کنار گذاشته اند.

Maxime O. Baud، MD، Ph، خاطرنشان کرد: “در این مطالعه، به جای انتظار برای رخدادهای خود به خود، ما از تشنج های برنامه ریزی شده ای که با تحریک الکتریکی هدفمند به مغز ایجاد می شد، تصویربرداری کردیم. تا آنجا که می دانیم، این ایده ساده قبلا هرگز آزمایش نشده بود.” .D.، استاد نورولوژی در بخش نورولوژی در بیمارستان دانشگاه برن.

سه شرکت‌کننده بزرگسال مبتلا به صرع تمپورال چپ در مطالعه موردی وارد شدند. نویسندگان از سرنخ‌های الکتروانسفالوگرافی استریوتاکتیک (sEEG) در نواحی هدف‌دار مغزی برای تحریک تشنج‌های معمولی بیمار استفاده کردند. رادیو ردیاب 99mTc-HMPAO در عرض 12 ثانیه از شروع ictal تجویز شد و تصاویر SPECT در عرض 40 دقیقه به دست آمد.

تشنج‌ها با موفقیت در هر شرکت‌کننده ایجاد شد و نشانه‌شناسی تشنج معمولی بیمار و الگوی الکتروگرافیک را در sEEG بدون هیچ گونه عارضه جانبی تکرار کرد. هر تشنج ایجاد شده برای بیمار خاص بود، و انتشار اولیه تشنج تصویری منحصر به فرد بود. در دو مورد اول، ictal SPECT اطلاعات تکمیلی را برای sEEG ارائه کرد و درگیری اولیه مناطق مغزی فاقد پوشش الکترود را نشان داد. در مورد سوم، sEEG و ictal SPECT اطلاعات همپوشانی ارائه کردند.

توماس پیکا، MD، Privatdozent در بخش پزشکی هسته‌ای در بیمارستان دانشگاه برن، خاطرنشان کرد: «یافته‌های این مطالعه ماهیت عملی دارند، زیرا کسب SPECT ictal را بسیار تسهیل می‌کند. “این ممکن است به دستیابی به تصاویری با کیفیت بیشتر کمک کند و می تواند به اصلاح برنامه ریزی برداشتن، بهبود تشنج و نتایج شناختی در جراحی صرع کمک کند.”

اطلاعات بیشتر:
Sabry L. Barlatey و همکاران، تشنج های تحریک شده برای تصویربرداری Ictal SPECT: یک سری مورد و مطالعه امکان سنجی، مجله پزشکی هسته ای (2024). DOI: 10.2967/jnumed.123.266515

ارائه شده توسط انجمن پزشکی هسته ای

نقل قول: روش جدید برای تحریک و تصویربرداری تشنج می تواند به هدایت جراحی صرع کمک کند (2024، 11 مارس) بازیابی شده در 11 مارس 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-03-method-triggering-imaging-seizures-epilepsy.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.