تکنیک های طلایی و روش های یادگیری سریع درس


همیشه دانش آموزان و دانشجویان در هر مقطعی به دنبال سریع ترین روش های یادگیری درس هستند. آن ها می دانند اگر سرعت یادگیری بالاتر باشد، نتایج بهتری کسب خواهند کرد و به اهدافی که دارند می رسند. افرادی که یادگیری سریع تری نسبت به افراد دیگر دارند موفق تر هستند. در بیشتر جنبه های زندگی، داشتن دانش و مهارت مهم است و این دو ویژگی راحت به دست نمی آید و باید برای آن زمان بگذارید.  در این مقاله شما را با روش های یادگیری سریع درس آشنا خواهیم کرد.

یادگیری سریع چگونه امکان پذیر است؟

برای کسب اطلاعات جدید و آموختن مهارت ها به گذاشتن زمان نیاز دارید. مقدار زمانی که برای یادگیری یک مهارت لازم دارید، به عوامل متعددی مثل استعدادهای درونی شما بستگی دارد. اما در مجموع با چند راهکار ساده می توانید موجب افزایش سرعت یادگیری خود شوید. این راهکارها بسته به چیزی که قرار است یاد بگیرید تفاوت هایی دارند. به عنوان مثال برای حفظ کردن یک مطلب، به شیوه متفاوتی از یادگیری مطالب غیر حفظی نیاز دارید.

روش های مختلف یادگیری سریع درس

آشنایی با روش های یادگیری سریع درس

بر ای افزایش سرعت یادگیری بهتر است از روش های زیر استفاده کنید.

۱. آنچه را که می آموزید، به فرد دیگری آموزش دهید

زمان تدریس مطلب آموخته شده به شخص دیگری، تقریبا ۹۰ درصد آن موضوع در ذهن شما بازیابی و تثبیت خواهد شد. به خصوص اگر این پروسه بلافاصله پس از یادگیری مطلب جدید باشد، در یادگیری سریع شما تأثیر زیادی می گذارد. هنگامی که آموخته ها و اطلاعات خود را با شخص دیگری تقسیم می کنید، علاوه بر آموزش مطلب جدید، خودتان نیز به موضوع تسلط پیدا می کنید و نقاط ضعف تان را متوجه خواهید شد.

تکنیک های یادگیری سریع و آسان

۳. مهارت تند خوانی داشته باشید

در حقیقت مطالعه و کتاب خوانی جزو عادات افراد موفق است و سرعت یادگیری را افزایش می دهد. شخص با مطالعه کتاب می تواند مهارت تند خوانی بیشتری داشته باشد. در حقیقت تند خوانی جزو مهارت هایی است که به تلاش زیاد نیاز دارد. برخی از مهارت های تند خوانی عبارتند از:

  • شخص باید بتواند کلمات را به شکل گروهی نه واژه به واژه بخواند.
  • با مطالعه سطحی باید به مفهوم جمله ها پی ببرد.
  • برای مطالعه متن باید از خودکار و مداد استفاده کند.
  • عدم تکرار کلمات زمان خواندن متن در ذهن
  • افزایش مطالعه کتاب و تمرین تند خوانی

۲. عملی یاد بگیرید و آموخته های خود را تجربه کنید

هیچ چیز به اندازه تجربه عملی در افزایش سرعت یادگیری، تأثیر نمی گذارد. وقتی آنچه در کتاب می خوانید را با تجربه و دانش عملی خود ادغام می کنید، بهترین نتیجه را خواهید گرفت. برای تجربه عملی و یادگیری آنچه که می آموزید باید در آن غرق شوید. به عنوان مثال اگر در حال یادگیری زبان آلمانی هستید، می توانید چند ماهی در مونیخ زندگی کنید و در این مدت تا حد امکان از صحبت به زبانی غیر آلمانی اجتناب کنید. البته این مورد تا جایی که شرایط زندگی به شما اجازه می دهد؛ امکان پذیر است. تجربه عملی بیشتر از گوش دادن به فایل های صوتی و مطالعه کتاب، یادگیری شما را سرعت می بخشد.

راه های یادگیری سریع درس

۴. آب بنوشید

همه ما می دانیم که نوشیدن آب چقدر برای سلامتی مفید است. نوشیدن آب به مقدار کافی برای سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست ضروری است و موجب می شود بدن به درستی فعالیت داشته باشد. همچنین، نوشیدن آب به میزان کافی روی توانایی های شناختی نیز تأثیر می گذارد و موجب می شود باهوش تر شویم. بر اساس مطالعات انجام شده، دانش آموزانی که سر جلسه امتحان آب می نوشند، عملکرد بهتری از خود ارائه می دهند. از سوی دیگر کمبود آب به نوعی روی توانایی مغز و عملکرد آن تأثیر زیادی می گذارد. زمانی که آب نمی نوشیم، مغز برای به خاطر سپردن دانسته ها با مشکل روبرو می شود و دشوارتر از حد معمول برای یادگیری تلاش می کند.

۵. از آهنگ ها کمک بگیرید

یکی از روش های یادگیری سریع درس، هماهنگ سازی مطالب با ریتم آهنگ اشاره کرد. ما به طور معمول در کوتاه ترین زمان ممکن آهنگ های مورد علاقه خود را حفظ می کنیم. از این مسئله می توانید برای یادگیری سریع درس ها کمک بگیرید. به عنوان مثال می توانید با ریتم آهنگ محبوب خود به جای کلمات شعر اصلی اصطلاحات علمی مبحث درسی خود را پشت سر هم و با ریتم مناسب قرار دهید. یاد گرفتن این موضوع به هیچ عنوان کار سختی نیست و کافی است با ریتم موسیقی هماهنگ باشید. می بینید که کلمات چگونه پشت سر هم می آیند و شعر می سازند. با ساختن این شعر در زمان پاسخگویی به سؤالات، کافی است ریتم آهنک را به یاد آورده و به سؤالات جواب دهید.

۶. به مغز خود تمرین بدهید

مغز هم مانند عضلات بدن است، هر چقدر بیشتر با آن تمرین کنید و از آن کار بکشید، نتیجه بیشتری می گیرید. بهتر است به دنبال یاد گرفتن مطالب جدید باشید. برای مغز خود چالش های تازه ایجاد کنید. هر چقدر ماهیچه های مغز تقویت شود، سرعت یادگیری در شما افزایش پیدا می کند.

روش های کاربردی و سریع یادگیری درس

۷. از ابزارهای کمک به حافظه استفاده کنید

یکی دیگر از روش های یادگیری سریع درس، به خاطر سپردن حجم زیادی از اطلاعات است. بهتر است در این روش از ابزارهای به خاطر سپردن استفاده کنید. همان طور که اشاره کردیم یکی از روش های رایج که بیشتر افراد با آن آشنایی دارند، یادگیری با ریتم و آهنگ است. گاهی اوقات مجموعه ای از حروف اختصاری یا ریتم کمک می کنند که مجموعه عظیمی از اطلاعات را به خاطر بسپارید و به سادگی آن ها را حفظ کنید. به کمک این شیوه ها اطلاعات را آشناسازی، ساده سازی و فشرده تر کنید تا با سرعت بیشتری یاد بگیرید. این شیوه ها برای دانشجویان حقوق و پزشکی کاربرد زیادی دارد. بهتر است با خلاقیت آن را پیدا کرده و از آن استفاده کنید.

۸. بین آموخته های خود با آموخته های قبلی ارتباط برقرار کنید

هر چقدر بیشتر بتوانید بین آموخته های جدید و قبلی خود پیوند ایجاد کنید، سریع تر می توانید آن ها را در ذهن نگه دارید. حافظه نقش مهمی در توانایی ما برای انجام وظایف شناختی پیچیده بر عهده دارد. مثل به کار بردن دانش برای مشکلاتی که پیش تر با آن ها برخورد نداشته ایم. با پیدا کردن راه هایی برای تطبیق اطلاعات جدید با دانش قبلی، لایه های معنایی بیشتری در مطالب جدید پیدا می کنید. این شیوه به شما کمک می کند موضوعات جدید را درک کرده و با دقت آن ها را به یاد بیاورید.

تکنیک هایی برای یادگیری سریع و عمیق

۹. ارتباط ذهنی ایجاد کنید

احتمالا دیده باشید که برخی از افراد برای سرعت در یادگیری از تکنیک رمزگذاری استفاده می کنند. در حقیقت با استفاده از این شیوه شخص می تواند بین مطالبی که یاد گرفته با آموخته های جدید ارتباط ذهنی برقرار کند. به عنوان مثال برخی از افراد کلمات را مخفف می کنند یا در زمان نوشتن از رنگ های مختلف استفاده می کنند. هر چقدر تکنیک ها برای ارتباط ذهنی بیشتر شود، سرعت یادگیری در شما افزایش پیدا می کند.

۱۰. مدل های یادگیری خود را ادغام کنید

یادگیری در هر شخص از راه های دیداری، شنیداری، خواندن/ نوشتن و لامسه صورت می گیرد. اگر فردی دارای سبک دیداری است، یادگیری او با مشاهده تصویری مطالب جدید به صورت نمودار، عکس و پاورپوینت انجام می شود. اگر با گوش دادن سریع تر یاد می گیرد، می توانید کتاب های صوتی، پادکست ها و مصاحبه های زیادی را در خصوص یاد گرفتن مطالب درسی گوش کنید. سبک یادگیری گروهی از افراد خواندن/ نوشتن است. این افراد با خواندن و یادداشت برداری، مطالب جدید را می آموزند. برخی افراد از حس لامسه برای یادگیری مطالب استفاده می کنند. لمس فیزیکی و تست کردن، یادگیری را در این افراد سرعت می بخشد.

اگر طرفدار سرعت بیشتر هستید، بهتر است این روش های چهارگانه را با یکدیگر ادغام کنید. به عنوان مثال اگر در حال یادگیری برنامه نویسی هستید، زمان خواندن کتاب آموزشی، مطالب را با صدای بلند تکرار کنید، بهتر است یک نقشه ذهنی برای خود ترسیم کرده و بلافاصله کد مورد نظر را روی کامپیوتر امتحان کنید.

تکنیک های شگفت انگیز برای یادگیری سریع

۱۱. تمرکز کنید

یکی از روش های یادگیری سریع درس، تمرکز کردن است. این روش اصل اساسی یادگیری محسوب می شود. به گونه ای که اگر در طول مطالعه دروس متمرکز نباشید، نمی توانید یاد بگیرید. برای افزایش تمرکز، بهتر است عواملی را که موجب حواس پرتی می شوند، از خود دور نگه دارید. یکی از بهترین تکنیک ها که بیشتر افراد از آن استفاده می کنند نکنیک پومودو است و به مدت ۲۵ دقیقه بدون اینکه به عوامل بیرونی توجه داشته باشید به مطالعه بپردازید. در این مدت باید تلفن همراه خود را بدون صدا نگه دارید. در تمام این مدت روی مفاهیم درسی خود تمرکز کنید تا بتوانید آن را خوب بیاموزید.

۱۲. بیشتر بخوابید

خواب زمانی است که بیشتر پروسه تثبیت حافظه اتفاق می افتد. به همین خاطر یک چرت کوتاه به تقویت یادگیری و بهبود عملکرد حافظه کمک می کند. در یک تحقیق، شرکت کنندگان کارت های مصور را حفظ کردند تا قدرت حافظه خود را حفظ کنند. بعد از اینکه کارت ها را به خاطر سپردند، ۴۰ دقیقه استراحت کردند و یک گروه بیدار ماندند و گروه دیگر چرت کوتاهی زدند. بعد از استراحت هر دو گروه از نظر به خاطر سپردن کارت ها مورد آزمایش قرار گرفتند. گروهی که چرت زده بودند به طور قابل توجهی بهتر از گروه دیگر بودند و آن ها ۸۵ درصد از الگوهای کارت مصور را در مقایسه با آمار ۶۰ درصد برای کسانی که بیدار مانده بودند، حفظ کردند. محققین دریافته اند که خوابیدن بر توانایی شما برای انتقال اطلاعات جدید به تقویت حافظه کوتاه مدت و ثتبیت خاطرات کوتاه مدت اثر می گذارد.

۱۳. استرس را کاهش دهید

استرس به تنهایی می تواند در فرآیند مطالعات شما تأثیر بگذارد. در صورتی که از روش های یادگیری سریع استفاده کنید، در کمترین زمان به بالاترین بهره وری خواهید رسید، اما اگر همیشه نگران آزمون ها باشید و با استرس مطالعه کنید، پروسه برنامه و یادگیری شما مختل می شود. با استرس تمرکز پایین می آید و نمی توانید به درک درستی از دروس مختلف برسید. یکی از موضوعاتی که برخی کنکوری ها با آن روبرو می شوند مربوط به اضطرب و نگرانی است. به خاطر داشته باشید حجم مطالب آزمون های بزرگی مثل کنکور زیاد است و بیشتر افراد نمی توانند همه نکات را در ذهن نگه دارند. در این امتحان شخصی برنده است که از شیوه های هوشمندانه برای کاهش استرس و گرفتن بهترین نتیجه استفاده کرده است.

روش های مؤثر و سریع یادگیری درس

۱۴. میزان یادگیری خود را بسنجید

مطالعات علمی نشان می دهند یکی از بهترین روش های یادگیری سریع، آزمون دادن است. هیچ فردی به اندازه خودتان شما را نمی شناسد و از توانایی های شما آگاه نیست، بنابراین می توانید یادگیری خود را بسنجید. یکی از شیوه های درس خواندن سریع این است که از مباحث درسی سؤالاتی را مطرح کنید و بعد از مطالعه آن بخش، به آن ها پاسخ دهید. برخی آزمون های آنلاین نیز به شما در این مسیر کمک خواهند کرد. نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که بعد از آزمونی کوتاه، میزان تسلط خود را بسنجید و سریعا به قسمت هایی برگردید که در پاسخگویی به آن پرسش ها احساس ضعف داشتید.

منبع :

برچسب :



Source link