تمرین خوب صحبت کردن و تقویت فن بیان با تکنیک های طلایی


شاید در طول زندگی با دسته ای از افراد برخورد داشته باشید که در بیان واژه ها سبک دلنشینی دارند. دلنشین صحبت کردن از بزرگترین و شگفت انگیز ترین ویژگی هایی است که می توان به کمک آن، انسان متفاوت تری بود. تقویت این مهارت هم، چون مهارت های دیگر پشتکار، تمرین و تکرار نیاز دارد. برای دستیابی به توانایی فن بیان ابتدا باید چگونگی تمرین خوب صحبت کردن را آموخت و سپس با صبر تمامی را یک به یک اجرا کرد و به مرحله تکرار رساند.

توانایی خوانش و نوشتن ذاتی نبوده پس فن بیان را هم می توان با کمک گیری از سیستم آموزش، به خوبی آموخت. شاید دسته از افراد به علت شرایط خانوادگی و استعداد های درونی ذاتا قدرت فن بیان بهتری داشته باشند اما هرگز نباید استعداد خودی را کم ارزش فرض گرفت. برای آموختن آسان بهتر است به دید دیگری به مهارت فن بیان نگاه کرد همچون: دوچرخه سواری، ساز زدن، رانندگی و …. که پس از پافشاری در تمرین و تکرار می توان به تسلط کافی دست پیدا کرد.

چرا مسئله فن بیان پراهمیت است؟

اهمیت تمرین خوب صحبت کردن در اجتماع

افزایش اعتماد به نفس:

فردی از صحبت در تجمع احساس شرم می کند که اعتماد به نفس در وجود خود نداشته باشد. اگر این فرد فن بیان خوبی دارد پس از معرفی خود به دیگران ترسی نداشته و از ارائه نتیجه عملکرد ها احساس رضایت می کند.

آسودگی در کنار دیگران:

اگر فرد به قدرت فن بیان آشناییت دارد، پس برای او هیچ تفاوتی ندارد که با چه کسی یا چند شخص هم صحبت است. او با آسودگی تمام کنار دیگران خوش می درخشد و تاثیر گذارتر عمل می کند.

موفقیت:

شاید این نگاه را به سوی زمینه شغلی باید هدایت کرد یا درجه اجتماعی، اما هر آنگونه که باشد بهتر است قدرت فن بیان نیز فراموش نشود. اگر فردی در هر دو زمینه از عدم روحیه فن بیان برخوردار باشد، دیگر سطح شمارش روابط اجتماعی و کاری او به صفر می رسد و هیچگونه موفقیتی نتیجه کار نخواهد بود.

روابط موثر:

هیچ فرصت انکار و بهانه چینی وجود ندارد. باید پذیرفت که افراد دارنده قدرت فن بیان روابط پیچیده و موثرتری را شکل می دهند. این خود باعث ایجاد حلقه ای از موفقیت ها شده که تنها با یادگیری همین مهارت امکان پذیر است. پس تمرین خوب صحبت کردن را جدی بگیرید و آگاهانه تر مسیر پیشرفت و ترقی را پیش بروید.

دیگر مسائل اهمیت ساز تمرین خوب صحبت کردن

کار و حرفه:

همانطور که تا حدودی گفته شد، خوب صحبت کردن عاملی است برای جذب خریداران بیشتر در حوزه کسب و کار و سرمایه. اگر قدرت فن بیان خوبی داشته باشید، ایده های خلاقانه را بررسی کرده و با هدایت گروه کاری، موفقیت بیشتری را تجربه می کنید.

تاثیر گذاری در جمع:

افراد تاثیر گذار در هر جمع همواره کسانی هستند که با قدرت اعتماد به نفس و خودباوری، فن بیان خوبی دارند.

مدیریت و رهبری:

رهبر کیست؟ رهبر به فردی گفته می شود که هدایت دسته ای از افراد را به دنبال دارد تا آن ها را به سوی سعادت در زندگی بکشاند. رهبر با روحیه قدرتمند فن بیان بهتر می تواند اعضا را متقاعد کند و با جذب، تاثیرات مثبت به روح آن ها بگذارد.

انتقال ایده ها و مفاهیم:

در حوزه های آموزشی، اجتماعی و کاری افراد با دارندگی قدرت فن بیان آسوده تر می توانند به انتقال ایده ها و مفاهیم خود به دیگران برسند.

بررسی تمامی گزینه های تمرین خوب صحبت کردن برای افراد علاقمند

بررسی انواع تمرین خوب صحبت کردن برای افراد علاقمند

استفاده از خودکار:

تمرین خودکار از بهترین گزینه ها برای تقویت فک و دهان هنگام ادای درست واژگان است. برای انجام این تمرین، انتهای خودکار را به صورت افقی بین ۴ دندان جلویی قرار دهید و آهسته متنی را به دلخواه شروع به خوانش کنید. این تمرین به باز و بسته شدن بهتر ماهیچه های فک و دهان کمک کرده تا صدای شما مستمر، شاف و واضح تر به گوش دیگران برسد البته به این شرط که خودکار در طول تمرین از دهان خارج نشود.

کلمات را تشدید دار بیان کنید:

برای باز و بسته شدن بهتر فک و دهان این تمرین را تکرار کنید به این صورت که:

  1. یک متن به دلخواه انتخاب کنید.
  2. روی تمامی کلمات تشدید قرار دهید.
  3. تلاش کنید تا بیانی اغراق آمیز داشته باشید.

تکرار جملات سخت و پر حاشیه:

هدف از انجام این تمرین، ادای جملات پیچیده پشت هم است. با کمک این تمرین مشکل تپق زدن کاهش پیدا می کند و به روانسازی زبان صحبت هر فرد منجر می شود.

نیازی به سریع بیان کردن جملات نیست، آنچه که اهمیت دارد واضح و شفاف بیان کردن جملات است.

همچون: کشتم شپش شپش کش شش پا را   یا شیش سیخ جیگر سیخی شیش هزار

خوانش متن با فریاد اما بدون صدا:

تکرار این تمرین به تقویت فک کمک کرده و صدای شفاف تری را نتیجه می دهد.

برای این منظور متنی را گونه ای بیان کنید که تصور به فریاد کشیدن دارید اما آن صدا خارج نمی شود. شاید پس از این تمرین ماهیچه های فک احساس درد را تجربه می کنند این نشان نتیجه ای مطلوب داشته و بهتر است پس از ان کمی به خود استراحت دهید.

متن را با دندان های بسته خوانش کنید:

خوانش متن با تکنیک دندان های بسته به تقویت ماهیچه های فک و دهان کمک می کند تا صدایی رسا از حنجره خارج شود.

برای این منظور، متنی را با سلیقه شخصی خود انتخاب نمایید و با فشردگی دندان ها به روی هم سعی در ادای جملات داشته باشید به گونه ای که لب ها بیش از روال نرمال تکان بخورند.

متن را در دو سرعت تند و کند خوانش کنید:

برخی افراد قدرت خوبی در بیان جملات با سرعت زیاد داشته و برخی دیگر به روش آرام خوانی عادت دارند.

پس برای تکرار این تمرین متنی را انتخاب کرده تا با سرعت های متنوع واژه های آن را بیان داشته باشید.

در این تمرین هدف تنظیم سرعت بیان است.

متن را با صدای آرام بخوانید:

این تمرین برای بهبود کنترل صدای افرادی که اوج صعودی فرکانس دارند بسیار موثر است.

برای این منظور متنی را با سلیقه شخصی خود انتخاب نمایید و با فرکانس پایین صدا شروع به خوانش کنید.

افزایش دایره لغات:

برای تقویت قدرت بیان جملات خاص بهتر است لغات بیشتری را بیآموزید. هر چه دایره لغات ذهنی شما محدودتر باشد به هنگام بیان جملات بیشتر با مشکل برخورد می کنید.

برای رفع این مشکل ذفترچه ای را تهیه کرده تا با شنیده شدن هر وازه ای تازه آن را یادداشت برداری نمایید. پس از یادداشت برداری هر چند روز یکبار واژه های تازه را مطالعه کنید تا از خاطر فراموش نشوند و در زندگی روزه به کار روند.

تمرین لحن:

تعریف از لحن چیست؟ حقیقت لحن همان شیوه بیان یک موضوع است. این امر باعث می شود که مفهوم جمله زیباتر باشد و اثر گذاری عجیبی بر ذهن مخاطب وارد سازد. برای این منظور:

  1. میکروفون گوش خود را روشن کنید.
  2. یک دیالوگ به سلیقه شخصی انتخاب نمایید.
  3. با لحن های متنوع چون: خوش حالیف عصبانیت، ناراحتی، تنفر، متعجب، عاشقانه، خبری و …. دیالوگ را بیان داشته باشید.
  4. بعد از ضبط صدا به لحن خود دقت کنید.

هم صحبتی با خود جلوی آیینه یا ضبط فیلم ویدئویی:

برای بهبود فن بیان و افزایش روحیه اعتماد به نفس بهتر است این تمرین را هدف داشته باشید. این تمرین به تعامل درونی با خود منجر شده تا فن بیان و ارتباطات شفاهی آسوده تر برقرار شوند. با مشاهده خود در آیینه یا ضبط ویدئویی می توانید رفتار، حرکات بدن، لحن صدا و گفتار خود را مورد ارزیابی قرار دهید تا با آگاهی بیشتری نقاط ضعف و قدرت خود را به تشخیص برسید.

ضبط صدا:

بهتر است در این تمرین صدای خود را ضبط کنید. اما چرا؟ چون با این کار پس از گذشت چند روز درصد بهبود فن بیان خود را درک می کنید و حتی می توانید صدای شنیده شده خود را در مغز با صدای ضبط شده مقایسه کنید.

پس به کمک این تمرین می توانید ساده تر نقاط ضعف صدای حود را پیدا کنید و به بهبود آن بپردازید.

بهترین نکات معرفی شده برای تمرین خوب صحبت کردن افراد

بررسی نکات لازم برای یادگیری فن بیان به کمک تکرار گزینه های تمرین خوب صحبت کردن

  1. آماده باشید.
  2. افکار درونی خود را متمرکز کنید.
  3. با اقتدار و پر حرارت صحبت کنید.
  4. در بیان جملات سرعت و عجله نداشته باشید.
  5. به زیر و بم فرکانس صدای خود توجه داشته باشید.
  6. به چگونگی زبان بدن خود دقت کنید.
  7. بدون هیچ عجله مطالب را بیان کنید و در شروع به سراغ مطالب اصلی نروید.
  8. با زیاده گویی های بیهوده، مخاطب را خسته نکنید.
  9. ساده و روان صحبت داشته باشید.
  10. حرف های انگیزشی و امیدوار کننده به زبان آورید.
  11. از حقیقت وجودی خود دور نشوید.
  12. صادق باشید و صادقانه صحبت های خود را بیان کنید.
  13. برای اثر گذاری بیشتر از تصاویر مربوط استفاده کنید.
  14. خوب گوش دهید و خوب به مخاطب پاسخ دهید.

در پایان برای دانش بیشتر مطالب از پیش منتشر شده تقویت فن بیان، افزایش مهارت فن بیان و آموزش فن بیان را مطالعه نمایید و لذت ببرید.

منبع :

برچسب :



Source link