فرق عروس هلندی با کاسکو و مهمترین تفاوت های این دو پرنده


عروس هلندی پرنده ای از راسته طوطی ها و تیره طوطی کاکلی، این پرنده جذاب جزو کوچک ترین خانواده طوطی ها از نظر جثه محسوب می شود. عروس هلندی زیبا محبوبیت زیادی در میان انسان ها دارد. این پرنده به علت رنگارنگ بودن و پرهای کاکلی روی سرش از کاسکو زیباتر است. علاوه بر این تعیین جنسیت عروس هلندی سخت نیست و جفت گیری آن راحت تر انجام می شود. در حالی که تعیین جنسیت کاسکو به هیچ عنوان قابل تشخیص نیست. در این مقاله فرق عروس هلندی با کاسکو را مورد بررسی قرار می دهیم.

فرق عروس هلندی با کاسکو چیست؟

لازم است بدانید فرق عروس هلندی با کاسکو در هزینه نگهداری آن ها است. هزینه نگهداری عروس هلندی از کاسکو کمتر است و در مقایسه بین نگهداری عروس هلندی با کاسکو در خانه، به دلیل اینکه عروس هلندی صدای آرام تری نسبت به کاسکو دارد، نگهداری آن در منزل بهتر است. در حالی که صدای کاسکو بسیار بلند است و در مجتمع های مسکونی نمی توان آن را نگهداری کرد. قیمت کاسکو نسبت به عروس هلندی بیشتر است، علاوه بر این عروس هلندی از لحاظ بهداشتی از کاسکو تمیزتر است.

فرق عروس هلندی با کاسکو از نظر شکل ظاهری

آیا غذای عروس هلندی با کاسکو متفاوت است؟

فرق عروس هلندی با کاسکو به تغذیه ای که مصرف می کنند نیز، مربوط می شود. قسمت زیادی از غذای کاسکو یعنی تقریبا شصت درصد آن را آجیل خام تشکیل می دهد که بادام، گردو، پسته، تخمه سیاه، تخمه سفید و قرمز را شامل می شود. از مواد غذایی مورد استفاده این پرنده دوست داشتنی می توان به ذرت، عدس، نخود، گندم و برنج اشاره کرد. میوه و سبزیجاتی که این پرنده باید استفاده کند، برگ کاهو، هویج، کدو، خربزه، سیب و شاهی را شامل می شود. عروس هلندی اشتهای فوق العاده ای دارد و در هر وعده مقدار بسیار کمی اما به تعداد دفعات زیاد مواد غذایی مصرف می کند. تغذیه عروس هلندی انواع دانه، میوه ها و سبزیجات مانند انواع جوانه ها، خیار، پرتقال، سیب، گوجه فرنگی، ریحان و سیب زمینی آب پز است.

غذای عروس هلندی و کاسکو تا حد زیادی شبیه هم است، اما باید توجه داشت که عروس هلندی مستعد چاقی است و نباید مقدار زیادی دانه های پر چرب مصرف کند، علاوه بر این نباید به هیچ عنوان به این پرنده لبنیات بدهید، زیرا آن ها در هضم لاکتوز موجود در آن مشکل دارند. بهتر است بدانید جوجه عروس هلندی نمی تواند دانه های سفت مصرف کند، به همین خاطر باید به جوجه این پرنده غذای له شده با سرنگ بدهید.

کاسکو در مقایسه با عروس هلندی چه برتری هایی دارد؟

کاسکو پرنده ای است از راسته طوطی سانان و تیره طوطیان. این پرنده جزو پر طرفدارترین پرندگان خانگی محسوب می شود. کاسکوها در مقایسه بین انواع طوطی ها بسیار باهوش هستند و استدلال و منطق را تا حد زیادی درک می کنند، به همین خاطر توانایی فراگیری تکلم و سخن در این پرنده باهوش به چشم می خورد. کاسکو به نسبت عروس هلندی زودتر به انسان عادت می کند و می تواند راحت تر با او خو بگیرد. علاوه بر این عمر طولانی تری نسبت به عروس هلندی دارد.

فرق اصلی عروس هلندی با کاسکو

جوجه های عروس هلندی با کاسکو در چه سنی بالغ می شوند؟

جوجه عروس هلندی در نه ماهگی بالغ می شوند و این پرنده از سن نه تا دوازده ماهگی می تواند تولید مثل کند که البته بلوغ کامل در این پرنده جذاب در سن پانزده تا هجده ماهگی حاصل می شود. در مقابل کاسکوها تا سن تقریبا سه سالگی جوجه هستند و رنگ چشم آن ها در سن بلوغ از طوسی به سفید نزدیک می شود. کاسکوها یا طوطی های خاکستری بین پتج تا شش سالگی به بلوغ جنسی می رسند.

مقایسه طول عمر عروس هلندی با کاسکو

طول عمر عروس هلندی در طبیعت و زیستگاه خود تقریبا ۱۰ تا ۱۴ سال گزارش شده است، اما عروس هلندی هایی که به عنوان پرنده های خانگی در خانه نگهداری می شوند در شرایط مناسب تا ۲۰ سال نیز عمر می کنند. رکورد قدیمی گینس که در سال ۲۰۰۴ ثبت شده نشان می دهد که عروس هلندی اگر در شرایط مناسب باشد و فعالیت هایی مانند بازی و ورزش انجام داده و تغذیه خوبی داشته باشد می تواند تا ۲۹ سال عمر کند. اما در مقابل طول عمر کاسکو بسیار بالا است و در برخی از تحقیقات تا ۹۰ سال نیز گزارش شده است. اما نکته ای که وجود دارد این است که در بیشتر موارد عمر طوطی ها در قفس و اسارت بسیار کمتر می شود. در حالت کلی عواملی وجود دارد که موجب افزایش طول عمر پرنده ها می شود که عبارتند از:

  • تغذیه یکی از مهم ترین عوامل در افزایش طول عمر پرندگانی مانند عروس هلندی و کاسکو محسوب می شود به گونه ای که غذای پرنده باید تمام مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن او را شامل شود. در بحث تغذیه باید به استریل بودن مواد غذایی خریداری شده نیز توجه داشت، زیرا بسیاری از بیماری ها با مواد غذایی آلوده به بدن پرنده منتقل می شوند.
  • از دیگر عوامل مهم و اساسی که سبب افزایش طول عمر پرنده ها می شود، می توان به تمرینات بدنی اشاره کرد. قفس پرنده باید بزرگ باشد تا پرنده بال هایش را باز کند و به اندازه کافی تحرک داشته باشد. علاوه بر این می بایست در روز چند بار از قفس خارج شده و پرواز کند. بهداشت و نظافت جزو موارد مهم است که باید به آن توجه کرد. تمیز کردن و ضد عفونی کردن قفس باید با مشورت دامپزشک انجام شود، علاوه بر این باید از داروهای ضد انگل داخلی و خارجی نیز تحت نظر دامپزشک استفاده کرد. وقت گذاشتن برای پرندگان، محبت کردن، رسیدگی و معاینات مرتب دامپزشک موجب افزایش طول عمر پرندگان می شود.

عروس هلندی با کاسکو چه تفاوتی دارد؟

مقایسه شکل ظاهری کاسکو و عروس هلندی

فرق عروس هلندی با کاسکو را تا حد زیادی می توان از روی ظاهر آن ها نیز تشخیص داد. در خصوص ویژگی های ظاهری کاسکو باید بدانید رنگ پرهای بدن کاسکو خاکستری است، سر بال های او سفید و دم این پرنده سرخ رنگ است. رنگ پاهای این پرنده خاکستری سیر بوده و رنگ منقارش مشکی است. علاوه بر این رنگ چشم هایش روشن است و در نر و ماده این ویژگی های ظاهری مشابه یکدیگر بوده است. جثه این پرنده نسبت به طوطی های دیگر متوسط بوده و میانگین طول بدن او سی و سه سانتی متر و وزن او تقریبا ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم است.

رنگ های عروس هلندی می تواند کرم، سفید، زرد، خاکستری و قهوه ای باشد و پرهای روی سر عروس هلندی به شکل کاکلی بلند و زیبا درآمده و لکه سرخی روی گونه های این پرنده مشاهده می شود. همانگونه که اشاره شد طول بدن عروس هلندی تقریبا سی تا سی و سه سانتی متر است و دم بلند او تقریبا نصفی از کل بدن او را تشکیل می دهد. عروس هلندی از لحاظ جثه کوچک ترین عضو از تیره طوطی ها است.

آیا کاسکو و عروس هلندی سخنگو هستند؟

در صورت آموزش حرف زدن به طوطی و تمرین مکرر با این پرندگان هر دو قادر به حرف زدن هستند، اما کاسکو به علت باهوش تر بودن قدرت تکلم بیشتری نسبت به عروس هلندی دارد.

فرق عروس هلندی با کاسکو چیست؟

مدت زمان تخم گذاری کاسکو و عروس هلندی چقدر است؟

فرق عروس هلندی با کاسکو به تخم گذاری آن ها نیز مربوط می شود. عروس هلندی به طور معمول دو بار در سال تخم می گذارد که در فصل های پاییز و بهار اتفاق می افتد. پس از جفت گیری عروس هلندی، پرنده ماده تقریبا پنج تا شش عدد تخم می گذارد و جوجه های عروس هلندی پس از گذشت هجده تا بیست روز سر از تخم در می آورند. کاسکوها معمولا چند بار در روز جفت گیری می کنند و جفت گیری کاسکو تا پیش از تخم گذاری پرنده ماده ادامه پیدا می کند و در هر بار تخم گذاری، پرنده ماده بین دو تا پنج عدد تخم می گذارد.

منبع :

برچسب :



Source link