آنها تا حدی از یک ماژول ژنی ایجاد می شوند


افسردگی

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

افسردگی و بیماری های قلبی عروقی (CVD) نگرانی های جدی برای سلامت عمومی هستند. تقریباً 280 میلیون نفر در سراسر جهان افسردگی دارند، در حالی که 620 میلیون نفر مبتلا به CVD هستند.

از دهه 1990 مشخص شد که این دو بیماری به نوعی به هم مرتبط هستند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در معرض خطر CVD هستند، در حالی که درمان زودهنگام موثر برای افسردگی، خطر ابتلا به CVD را به نصف کاهش می دهد. برعکس، افراد مبتلا به CVD تمایل به افسردگی نیز دارند. به این دلایل، انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند که نوجوانان مبتلا به افسردگی را از نظر CVD تحت نظر بگیرید.

چیزی که هنوز مشخص نبود این است که چه چیزی باعث این ارتباط ظاهری بین این دو بیماری می شود. بخشی از پاسخ احتمالاً در عوامل سبک زندگی رایج در بیماران مبتلا به افسردگی نهفته است که خطر ابتلا به CVD را افزایش می دهد، مانند سیگار کشیدن، سوء مصرف الکل، ورزش نکردن و رژیم غذایی نامناسب. اما این امکان نیز وجود دارد که هر دو بیماری در سطح عمیق تری از طریق مسیرهای رشد مشترک مرتبط باشند.

اکنون، دانشمندان نشان داده‌اند که افسردگی و CVD در واقع بخشی از برنامه‌های رشدی خود را به اشتراک می‌گذارند و حداقل یک ماژول ژن عملکردی مشترک دارند. این نتیجه، منتشر شده در مرزها در روانپزشکی، نشانگرهای جدیدی برای افسردگی و CVD ارائه می دهد و در نهایت می تواند به محققان در یافتن داروهایی برای هدف قرار دادن هر دو بیماری کمک کند.

دکتر بینشا، نویسنده اول، می گوید: “ما مشخصات بیان ژن در خون افراد مبتلا به افسردگی و CVD را بررسی کردیم و 256 ژن را در یک ماژول ژنی یافتیم که بیان آنها در سطوح بالاتر یا پایین تر از حد متوسط، افراد را در معرض خطر بیشتر هر دو بیماری قرار می دهد.” اچ میشرا، محقق فوق دکتری در دانشگاه تامپره فنلاند.

نویسندگان یک ماژول ژن را به عنوان گروهی از ژن‌ها با الگوهای بیان مشابه در شرایط مختلف تعریف می‌کنند و از این رو احتمالاً از نظر عملکردی مرتبط هستند.

جوان فنلاندی تحصیل می کند

Mishra و همکارانش داده های بیان ژن را در خون 899 زن و مرد بین 34 تا 49 سال که در مطالعه Young Finns شرکت کرده بودند، مطالعه کردند. مطالعه جوان فنلاندی در سال 1980 با گروهی متشکل از تقریباً 4000 کودک و نوجوان، سپس بین سه تا 18 سال، که به طور تصادفی از پنج شهر فنلاند انتخاب شدند، آغاز شد. سلامت این شرکت کنندگان از آن زمان پیگیری شده است.

فنلاند بالاترین میزان بروز اختلالات روانی را در اتحادیه اروپا دارد و نهمین کشور در رتبه بندی بالا در جهان از نظر شیوع افسردگی است. در مقابل، این کشور شیوع نسبتاً پایینی از CVD دارد، و در رده 20 درصد پایین در سراسر جهان برای این دسته از بیماری ها قرار دارد.

در سال 2011، محققانی که مطالعه فنلاندی جوان را اجرا کردند، شرکت‌کنندگان را برای علائم افسردگی با یک پرسشنامه آزمایش‌شده آزمایش کردند: پرسشنامه افسردگی بک (BDI-II)، که امتیاز آن با علائم شدیدتر افزایش می‌یابد. آنها همچنین آنها را برای خطر ابتلا به CVD از طریق نمره “سلامت قلب و عروق ایده آل” AHA، در مقیاس صفر (بالاترین خطر) تا هفت (کمترین خطر) آزمایش کردند. تیم بیشتر این داده ها را برای مطالعه حاضر تجزیه و تحلیل کرد.

همه اش در خون است

در سال 2011، خون کامل نیز از هر شرکت‌کننده گرفته شد و میشا و همکارانش این نمونه‌ها را با روش‌های پیشرفته بیان ژن آنالیز کردند.

آنها از آمارهای پیشرفته برای شناسایی 22 ماژول ژنی مجزا استفاده کردند که تنها یکی از آنها با نمره بالا برای علائم افسردگی و نمره پایین برای سلامت قلبی عروقی همراه بود.

میشرا گفت: “سه ژن برتر از این ماژول ژنی با بیماری های عصبی، اختلال دوقطبی و افسردگی مرتبط هستند. اکنون نشان داده ایم که آنها با سلامت ضعیف قلبی عروقی نیز مرتبط هستند.”

این ژن ها در فرآیندهای بیولوژیکی، مانند التهاب، که در پاتوژنز افسردگی و بیماری های قلبی عروقی نقش دارند، دخیل هستند. این به توضیح اینکه چرا هر دو بیماری اغلب با هم رخ می دهند کمک می کند.

نشان داده شده است که سایر ژن های موجود در ماژول مشترک در بیماری های مغزی مانند آلزایمر، پارکینسون و بیماری هانتینگتون نقش دارند.

میشرا گفت: “ما می توانیم از ژن های این ماژول به عنوان نشانگرهای زیستی برای افسردگی و بیماری های قلبی عروقی استفاده کنیم. در نهایت، این نشانگرهای زیستی ممکن است توسعه استراتژی های پیشگیرانه دو منظوره را برای هر دو بیماری تسهیل کنند.”

اطلاعات بیشتر:
بینشا همال میشرا و همکاران، شناسایی شبکه‌های ژنی مرتبط با علائم افسردگی و معیارهای سلامت قلبی عروقی با استفاده از رونوشت خون کامل در مطالعه جوان فنلاندی، مرزها در روانپزشکی (2024). DOI: 10.3389/fpsyt.2024.1345159

نقل قول: ارتباط بین افسردگی و بیماری قلبی عروقی توضیح داده شده است: آنها تا حدی از ماژول ژنی مشابه (2024، 25 آوریل) ایجاد می شوند که در 25 آوریل 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-04-link-depression-cardiovascular-disease-gene بازیابی شده است. .html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.