با نشانه ها و علائم جفت شدن عروس هلندی آشنا شوید


جفت شدن عروس هلندی، پروسه ای طبیعی است که چون دیگر روابط جنسی توسط عروس هلندی نر و عروس هلندی ماده انجام می گیرد. اما این جفت شدن چه نشانه هایی دارد؟ زمانی که نر و ماده آماده جفت گیری میان خود هستند، آرام به نزدیکی هم رسیده و با رقص یکدیگر را تحریک می کنند. عروس نر با رقص و آواز توجه عروس ماده را به خود جذب کرده تا پروسه جفت گیری را سریعتر به پیش ببرد. شاید خیال کنید که پروسه کمی طولانی است اما چند دقیقه زمانی بیشتر طول نمی کشد. در هر بار تخم گذاری ۴ تا ۶ تخم تولید شده که پس از قرار گیری تخم ها در لانه، ماده از آن ها برای رشد بیشتر محافظت می کند. با گذشت ۱۸ تا ۲۱ روز جوجه ها سر از تخم بیرون می آورند و لحظه های حساس رشدی جوجه ها آغاز می شود و برای دریافت نتیجه مثبت از این کار نیاز به محیطی گرم و مناسب است تا تغذیه و مراقبت از جوجه ها به خوبی پیش رود.

بلوغ جسمی عروس هلندی چگونه است؟

از علائم جفت شدن عروس هلندی می توان به بلوغ جسمی او اشاره کرد. اما آن اشاره ها کدام اند؟

پرنده عروس هلندی با رسیدن به سن ۵ تا ۶ ماهگی نشانه های بلوغ را در خود احساس می کند اما گاهی امکان دارد این نشانه ها در سن ۹ تا ۱۰ ماهگی پرنده ظاهر شوند.

پر ریزی:

نژاد های متنوع عروس هلندی با پر ریزی، دارای پر های زیبا تری می شوند به گونه ای که پر های جنس نر روشن تر شده و سینه آن ها رنگی خاکستری به خود می گیرد.

پس می توان گفت اولین نشانه بلوغ جسمی، پر ریزی می باشد و در این دوره پر های قدیمی از بدن پرنده ریزش می کنند تا پر های مقاوم تری جایگزین قدیمی ها شوند.

آواز خوانی:

خیلی از خانواده ها نمی توانند به درک درستی از جنسیت عروس های هلندی دست یابند اما باید گفت این عروس های هلندی نر هستند که برای جذب عروس ماده شروع به آواز خوانی می کنند و اکثر بالغ شدن جوجه های نر با جیک جیک های آواز است.

در این دوره یعنی دوره بلوغ جسمی، پرنده تلاش می کند تا با تنوع صدا های متفاوت مهارت آواز خوانی را بهتر یاد بگیرد.

اگر به فکر آموزش دهی تقلید صدا به پرنده های هلندی خود هستید بدانید حال بهترین زمان ممکن است.

بلوغ جسمی عروس هلندی برای جفت شدن چگونه است؟

بلوغ جنسی عروس هلندی

پس از تکامل بلوغ جنسی، پرندگان هلندی می توانند رابطه ای را برای جفت گیری برقرار نمایند. این بلوغ در عروس های هلندی مابین ۱.۵ تا ۲ سالگی آن ها شکل می گیرد.

پرنده نر پس از ۳ دوره پر ریزی برای جفت گیری آماده می شود . با نشانه هایی چون؛ آواز خواندن، نوک زدن به ظرف آب یا قفس، باز کردن بال ها و یا تغییر رنگ دم خود برای جفت گیری به عروس ماده نزدیک می شود.

پرنده ماده نیز زمانی به سن بلوغ جنسی می رسد که دوره پر ریزی را به پایان رسانده باشد، ساکت شده و برای جفت گیری در قفس شروع به رفت و آمد می کند.

دم خود را بالا آورده تا پرنده نر را به خود تحریک کند و او را به سمت خود بکشاند.

عروس هلندی هایی که بیش از ۲ سال سن و سال دارند، قطعا به سن بلوغ رسیده اند و می توانند پروسه جفت گیری را مشترکانه انجام دهند.

بلوغ جنسی عروس هلندی برای جفت گیری چگونه است؟

علائم جفت شدن عروس هلندی

  1. در زمان جفت شدن عروس های هلندی نر و ماده، عروس هلندی نر شروع به رقص و آواز می کند.
  2. عروس نر برای رقص، سر را حلزونی کرده، شکلی پف کرده به خود می گیرد و شروع به آواز خواندن می کند.
  3. حال عروس های نر و ماده یکدیگر را تمیز و پاکسازی می کنند.
  4. درست زمانی که ماده خم می شود یعنی برای جفت گیری آماده است.
  5. جفت گیری عروس هلندی نر و ماده مدت زیادی زمان نمی برد. گاهی یک دقیقه انجام گرفته و سپس عروس نر پرواز می کند.
  6. دو هفته پس از جفت گیری، عروس هلندی ماده شروع به تخمگذاری می کند.

پیش از جفت گیری عروس هلندی به چه نکاتی توجه کنیم؟

زمانی که قصد خرید عروس هلندی دارید و به فروشگاه پرنده فروشی می روید، باید حتما به بهداشت قفسه های نگهداری پرنده ها توجه نمایید.

پس از اطمینان به بهداشت قفسه ها، تمامی عروس هلندی ها را از نظر سلامت بررسی نمایید و پرنده ای را انتخاب داشته اید که فعال، کنجکاو و بسیار شاداب باشد.

نشانه های یک عروس هلندی سالم؛ چشمان باز و روشن، پر های به هم چسبیده و صاف، اشتهای خوب به هنگام دانه خوردن، پاهای صاف و تمیز، ایستادگی و تعادل، سینه پر و یک دست، تمیز بودن نوک سوراخ بینی و …. می باشد.

پس اگر از همان ابتدا تصمیم به جفت گیری عروس های خود دارید، پس عروس هایی را انتخاب نمایید که دو سال بیشتر طول عمر داشته باشند.

اگر عروس های نر و ماده کمتر از این سن داشته باشند، تخم های بدون نطفه نتیجه خواهند داد.

بعد از خریداری دو عروس نر و ماده، آن ها را به مدت ۱۴ تا ۱۵ روز در قفس های جدا از هم که نگاه و دسترسی به یکدیگر ندارند، نگهداری نمایید چرا که با جا به جایی های متعدد پرنده دچار استرس روحی شده و نسبت به صاحب خود بی اعتماد خواهد شد.

دو پرنده با دوری مسافت و عدم تماشا، شروع به هم صحبتی با یکدیگر می کنند و این خود موجب نزدیکی آن ها بهم می شود.

پس از هم صدایی دو عروس نر و ماده، آن ها تمایل به تماشای یکدیگر می کنند. با تماشای این بی تابی ها فرصت برای نزدیک سازی آن ها کاملا محیا و مناسب است.

حال باید به فکر تهیه قفس بزرگی برای جفت گیری دو عروس هلندی باشید. قفسی که شرایط زیر را داشته باشد:

  1. ارتفاع میله نشیمنگاه
  2. ارتفاع لانه
  3. فاصله مناسب ظرف غذا با نشیمنگاه

اگر نشیمنگاه سست باشد جفت گیری سالم اتفاق نخواهد افتاد.

پس هرگز قفس را در فضایی پر از رفت و آمد قرار ندهید، از سفت بودن محل نگهداری قفس اطمینان داشته باشید چرا که عروس هلندی ها دوست ندارند که در نزدیکی قفس آن ها چراغ های آویزان شده وجود داشته باشد.

بعد از جفت شدن عروس ها، آن ها را زیر نظر بگیرید. اگر آن ها یکدیگر را به آغوش بگیرند یعنی یکدیگر را قبول کرده اند اما اگر توجهی نشان ندهند حتی امکان دارد پس از گذشت یکسال هم تخمگذاری ای انجام ندهند.

با مشاهده چنین نتیجه ای تنها راهکار، عروس هلندی نر دیگری را با عروس گذشته تعویض نمایید.

حال دوباره فضای امنی را برای عروس هلندی های نر و ماده تهیه کنید.

عروس هلندی نر با مشاهده فضای جدید شروع به بازرسی قفس می کند.

فضای قفس چگونه باید باشد؟

  1. تمیز، خشک و بدون رطوبت
  2. جنسی از چوب
  3. کف پوشیده از پوشال کولر و یا ماسه بادی
  4. کف لانه پوشیده از پودر ضد شپشک و کنه
  5. از قرار دهی درب لانه در بالای آن خودداری نمایید.

حال با هدف گذاری نشانه های تعریف شده فرصت برای جفت گیری آماده است. اگر جفت گیری با دقت انجام شده باشد، عروس ماده پس از گذشت چند روز بین ۴ تا ۶ تخم می گذارد.

پس از گذشت ۷ روز با کمک چراغ قوه به تخم ها نگاه اندازید تا از نطفه دار بودن و وجود جنین درون تخم ها اطمینان حاصل نمایید.

۲۱ روز تا ۲۳ روز جوجه ها از تخم سر باز می کنند.

اگر برای هر دو عروس، تجربه اول باشد احتمال وجود استرس قطعی است.

بهترین زمان جداسازی عروس هلندی جوجه از والدینش برای تغذیه دستی، ۱۷ روزگی می باشد.

در صورتی که زودتر فاصله گذاری صورت بگیرد، جوجه نمی تواند نیاز های طبیعی اش را از پدر و مادر به دست آورد.

با این حال مرگ و میر جوجه ها شدت پیدا می کند.

جفت گیری عروس علندی با چه نشانه هایی همراه است؟

در پایان مقاله علائم جفت شدن عروس هلندی بهتر است برای آگاهی از موضوعات غذای عروس هلندی، نحوه شستن عروس هلندی و انتخاب اسم عروس هلندی به مطالعه مقالات پیشین بپردازید.

منبع :

برچسب :



Source link