مطالعه در بریتانیا نشان می‌دهد که وازکتومی‌ها حتی ایمن‌تر از آن چیزی است که گزارش شده است


صبور

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

بر اساس یک مطالعه جدید در بریتانیا که نتایج بیش از 90000 وازکتومی انجام شده در طی 15 سال را بررسی می کند، احتمال ایجاد وازکتومی بسیار کمتر از حد انتظار است.

این مطالعه که توسط محققان بیمارستان Gloucestershire Hospitals NHS Foundation Trust هدایت می شود، امروز در کنگره انجمن اروپایی اورولوژی (EAU) در میلان ارائه شده است.

این نشان می دهد که بروشورهای موجود که عوارض بالقوه را برای بیماران توضیح می دهد بر اساس ارقام قدیمی است.

هر ساله حدود 11000 عمل وازکتومی در بریتانیا انجام می شود که اکثر آنها در مراکز مراقبت های اولیه توسط پزشکان عمومی متخصص انجام می شود.

انجمن جراحان مراقبت های اولیه، به رهبری دکتر گرت جیمز، داده ها را از 94082 وازکتومی بین سال های 2006 تا 2021 جمع آوری کرد، عمدتاً از طریق پرسشنامه های بیماران. یکی در روز جراحی تکمیل شد و دومی چهار ماه پس از عمل برای بیماران ارسال شد.

بیش از 80 درصد (حدود 77000) از بیماران پرسشنامه اولیه را پر کردند و کمی کمتر از 40 درصد (36500) از بیماران پرسشنامه دوم را تکمیل کردند.

آقای جولیان پیکوک، کارشناس ارشد ثبت نام در بنیاد بنیاد NHS بیمارستان گلوسسترشر که همراه با آقای جان هندرسون، مشاور جراح اورولوژی، سرپرستی این بررسی را بر عهده داشت، گفت: «این مجموعه داده بزرگ هرگز به طور مستقل تجزیه و تحلیل نشده بود، و انجام این کار ما را قادر به به روز رسانی نرخ استاندارد عوارض، که برخی از آنها به دهه 1980 باز می گردد.

به عنوان مثال، یکی از مهم ترین عوارض وازکتومی، درد مزمن کیسه بیضه است که در بروشور اطلاعات بیمار انجمن جراحان ارولوژی بریتانیا (BAUS) در مورد وازکتومی، «تا 5 درصد از بیماران» را تحت تأثیر قرار می دهد. با بررسی داده‌های جدیدتر، تیم دریافتند که این میزان در واقع به 0.12٪ از بیماران پایین است.

آقای طاووس می‌گوید: “احتمال درد مزمن کیسه بیضه می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، به خصوص که مدیریت آن مشکلی است. بنابراین ما امیدواریم که این نرخ به‌روزتر تصویر بهتری از احتمال کوچک این بیماری ارائه دهد. اتفاق می افتد.”

شانس عفونت پس از عمل و هماتوم – زمانی که خون در بافت کیسه بیضه لخته ایجاد می کند – نیز بررسی شد. میزان عفونت – در نظر گرفته شده به عنوان هر مورد یا شرایطی که با آنتی بیوتیک درمان شده است – 2 تا 10٪ از بیماران در آمار BAUS ذکر شده است، اما تیم دریافت که این نزدیک به 1.3٪ است.

نرخ هماتوم در بیماران در آمار BAUS 2-10٪ ذکر شده است، اما اطلاعات به روز شده نشان می دهد که این می تواند به 1.4٪ نیز برسد.

نرخ شکست وازکتومی برای 70947 بیمار در دسترس بود. نرخ نارسایی اولیه – یعنی یافتن اسپرم متحرک در 3 ماهگی – بسیار کمی بیشتر از آنچه قبلا ذکر شد بود، در 360 بیمار یا 0.5٪ در مقابل رقم BAUS 0.4٪ رخ داد. نارسایی دیرهنگام – که زمانی رخ می دهد که انتهای بریده شده مجرای دفران به هم می پیوندند – فقط در 10 بیمار رخ داده است – یا 0.014٪. در مقابل رقم BAUS 0.05%.

آقای طاووس افزود: “وازکتومی یک روش پیشگیری از بارداری بسیار مطمئن و ایمن است. این ارقام ممکن است مردان بیشتری را به انجام این روش تشویق کند، بنابراین امیدواریم تحقیقات ما در دستورالعمل هایی که اطلاعاتی را برای مشاوره و بروشورهای قبل از وازکتومی ارائه می دهد، گنجانده شود.”

دکتر Marij Dinkelman-Smit، استادیار اورولوژی در مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس در روتردام، هلند، و عضو بخش اورولوژی آندرولوژی EAU، گفت: “اگرچه اطلاعات استاندارد سایر کشورها ممکن است به روزتر باشد، با این حال برای ما به عنوان متخصص اورولوژی بسیار مفید است که مجموعه داده‌های بزرگی از دیدگاه‌های بیمار در مورد این روش مکرر ببینیم.

ارائه شده توسط انجمن اروپایی اورولوژی

نقل قول: مطالعه بریتانیا نشان می‌دهد که وازکتومی‌ها حتی ایمن‌تر از آنچه گزارش شده است (۲۰۲۳، ۱۲ مارس) در ۱۲ مارس ۲۰۲۳ از https://medicalxpress.com/news/2023-03-uk-vasectomies-safer.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.