مطالعه نشان می دهد که داروی نجات دهنده برای خونریزی شدید پس از زایمان می تواند برای همه قابل دسترسی باشد


حامله

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

بر اساس مطالعه ای که شامل محققان دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن (LSHTM) بود، تجویز داخل عضلانی ترانکسامیک اسید (TXA)، دارویی که برای هدف قرار دادن خونریزی شدید پس از زایمان استفاده می شود، بی خطر است و به سرعت به غلظت های درمانی در زنان باردار می رسد. نتایج در منتشر شده است مجله بریتانیایی زنان و زایمان.

یافته‌های حاصل از کارآزمایی فاز 2 Woman-PharmacoTXA نشان می‌دهد که تزریق عضلانی ممکن است جایگزین بالقوه‌ای برای روش‌های داخل وریدی فعلی باشد، که اغلب در زایمان‌های خانگی یا مراکز مراقبت روستایی نامناسب هستند.

TXA خوراکی نیز به خوبی تحمل شد. با این حال، به طور متوسط ​​حدود یک ساعت طول کشید تا به غلظت خونی درمانی برسد، به این معنی که برای درمان اورژانسی نامناسب است.

خونریزی شدید پس از زایمان، یا خونریزی پس از زایمان (PPH)، یکی از علل اصلی مرگ و میر مادران در سراسر جهان است، به طوری که اکثر مرگ و میرهای سالانه 70000 در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​(LMICs) اتفاق می افتد.

نتایج حاصل از کارآزمایی قبلی WOMAN، به رهبری محققان LSHTM با همکاری 21 کشور، شواهد مهمی را در مورد پتانسیل نجات جان دوباره استفاده از TXA برای درمان PPH ارائه کرد.

TXA که ابتدا در جراحی و بعداً در تروما استفاده شد، با مهار شکستن لخته‌های خون عمل می‌کند. اگرچه تجویز داخل وریدی TXA اولین مورد برای درمان است، بسیاری از زایمان‌ها در LMICها در خانه انجام می‌شود و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی اغلب محدود است. متعاقبا، تمرکز به سمت یافتن مسیرهای مدیریت جایگزین تغییر کرده است.

در این کارآزمایی، یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی، از جمله از LSHTM، بیش از 120 زن 18 ساله یا بالاتر را که قرار بود با سزارین در دو بیمارستان در پاکستان و یکی در زامبیا بین دسامبر 2020 تا ژوئن 2021 به دنیا بیاورند، استخدام کردند. یا عوامل خطر بیشتری برای خونریزی پس از زایمان.

این مطالعه اولین آزمایشی است که چندین روش مختلف تجویز را در زنان زایمان آزمایش می کند و به ویژه اولین آزمایشی است که مسیر عضلانی را به ویژه در زنان باردار آزمایش می کند.

به طور کلی، TXA داخل عضلانی و خوراکی به خوبی تحمل شد، بدون عوارض جانبی جدی برای مادران یا نوزادان. غلظت هدف TXA در خون مادر برای هر دو مسیر به دست آمد، اگرچه برای TXA خوراکی این یک ساعت طول کشید – مشخصه ای که می تواند از استفاده از آن در درمان اضطراری جلوگیری کند. با این حال، TXA عضلانی، در عرض ده دقیقه پس از تزریق به غلظت درمانی رسید، که برای بیش از چهار ساعت حفظ شد.

نویسندگان نتیجه می‌گیرند که این یافته‌ها شواهد کافی برای انجام کارآزمایی‌های بالینی مقایسه‌ای فاز 3 (I’M WOMAN) ارائه می‌کنند که از اوت امسال آغاز می‌شود. هدف از این کار تعیین اینکه آیا تجویز عضلانی به اندازه راه های داخل وریدی در کاهش خونریزی پس از زایمان موثر است یا خیر.

پروفسور Haleema Shakur-Still، یکی از نویسندگان و استاد کارآزمایی‌های بالینی سلامت جهانی در LSHTM، گفت: «در بسیاری از LMIC‌ها، زنان در مراکز مراقبت‌های بهداشتی زایمان نمی‌کنند، بنابراین اگر TXA می‌تواند به همان اندازه که از طریق تزریق داخل وریدی به صورت عضلانی با موفقیت انجام شود. این می تواند برای هزاران زنی که هر ساله به دلیل PPH می میرند، اهمیت زیادی داشته باشد.

پروفسور رضوانا چادری، یکی از نویسندگان مستقر در دانشگاه شیفا تمیر ملت، اسلام آباد، پاکستان، خاطرنشان کرد: “مسیر عضلانی در پاکستان بسیار مفید خواهد بود. با برخی از بیمارانی که PPH را تجربه می کنند، دریافت آن مشکل است. خط داخل وریدی ایجاد شد، بنابراین هر چیزی که بتواند PPH را کاهش دهد مفید خواهد بود. در برخی موارد، اولین و آخرین انتخاب خواهد بود.”

دکتر موانسا کیتی لوبیا، یکی از نویسندگان مستقر در دانشگاه زامبیا- دانشکده پزشکی، بیمارستان زنان و نوزادان-UTH، خاطرنشان کرد: “در زامبیا، ما هنوز با دسترسی به TXA مشکل داریم. حتی زمانی که در دسترس باشد، وجود دارد. باید از نظر تجویز گزینه‌هایی باشد. زمانی که کانولاسیون یک گزینه نیست، داشتن TXA فایده‌ای ندارد. ما از داشتن گزینه عضلانی هیجان‌زده هستیم و می‌توانیم از آن دور و بر استفاده کنیم.”

دکتر ایان رابرتز، یکی از نویسندگان و استاد اپیدمیولوژی در LSHTM، اظهار داشت: “ما دلایل خوبی داریم که معتقدیم مسیر عضلانی به اندازه مسیر داخل وریدی برای کاهش خونریزی پس از زایمان موثر است. در ماه اوت، ما یک آزمایش جهانی بزرگ را آغاز می کنیم. برای اثبات این امر به امید اینکه این دستورالعمل‌های WHO را تغییر دهد. ما می‌خواهیم این درمان نجات بخش را برای همه زنان در هر کجا که زایمان می‌کنند در دسترس قرار دهیم.”

اطلاعات بیشتر:
راه های جایگزین برای درمان ترانکسامیک اسید در خونریزی های مامایی (کارآزمایی WOMAN-PharmacoTXA): یک کارآزمایی تصادفی و مطالعه فارماکولوژیک در زایمان های سزارین، مجله بریتانیایی زنان و زایمان (2023). DOI: 10.1111/1471-0528.17455

ارائه شده توسط دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن

نقل قولمطالعه نشان می‌دهد که داروی نجات‌بخش برای خونریزی شدید پس از زایمان می‌تواند برای همه قابل دسترسی باشد (2023، 5 آوریل) که در 6 آوریل 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-04-lifesaving-drug-severe-childbirth- بازیابی شده است. accessible.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.