آیا پرفیوژن منطقه ای نورموترمیک می تواند تعداد بیماران دریافت کننده پیوند ریه را افزایش دهد؟


ریه

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

به گفته محققان در نشست سالانه و نشست های علمی دانشگاه، تزریق مجدد ریه های اهداکننده عضو با تکنیکی به نام پرفیوژن منطقه ای گرمازا (TA-NRP) پس از توقف غیرقابل برگشت ضربان قلب، می تواند به طور بالقوه تعداد بیماران دریافت کننده پیوند ریه را افزایش دهد. انجمن بین المللی پیوند قلب و ریه (ISHLT) در پراگ.

TA-NRP از دستگاهی برای عبور خون از شکم و قفسه سینه اهدا کننده پس از توقف برگشت ناپذیر قلب (که اهدای پس از مرگ گردش خون یا DCD نامیده می شود) استفاده می کند. سی تا چهل دقیقه خونرسانی به این نواحی قلب را زنده می کند و ریه ها را تهویه می کند.

پدرو کاتارینو، MD، مدیر جراحی آئورت در مرکز پزشکی Cedars-Sinai در لس آنجلس، گفت که تکنیک هایی مانند TA-NRP به دریافت بیشتر ریه های اهداکننده در دسترس به بیماران در لیست انتظار کمک می کند. در سراسر جهان، استفاده کلی از ریه های اهداکننده موجود تنها 20 درصد است.

دکتر کاتارینو گفت: «استفاده از ریه های اهداکننده به طور کلی بسیار ضعیف است. “به ازای هر پنج اهداکننده عضو، ما فقط از یک مجموعه ریه استفاده می کنیم. این برای اهداکنندگان DCD حتی بدتر است، تنها چهار تا شش درصد در ایالات متحده. اکثریت اهداکنندگان DCD ریه های خود را نمی دهند.”

دکتر کاتارینو داده هایی را ارائه کرد که نشان می دهد میزان بازیابی ریه های DCD با استفاده از TA-NRP به حدود 15 درصد افزایش یافته است. با این حال، برخی از متخصصان ریه نگرانی‌هایی در مورد آسیب دیدن ریه‌ها در طی فرآیند پرفیوژن درجا دارند.

شف کشاوجی، MD، MSc، FRCSC، FACS، مدیر برنامه پیوند ریه تورنتو گفت: «TA-NRP از نظر فنی امکان پذیر است و برخی جراحان با موفقیت از آن برای بازیابی قلب و ریه از اهداکنندگان DCD استفاده کرده اند. با این حال، زمانی که TA-NRP در ایالات متحده معرفی شد، میزان بازیابی ریه کاهش یافت.

دکتر کشاوجی گفت: “من فکر می کنم NRP می تواند قلب، کلیه ها، کبد و ریه های بیشتری را نجات دهد.” “اما ما باید تکنیک خود را استاندارد کنیم زیرا نمونه های زیادی از ریه های اهدا کننده خوب آسیب دیده توسط TA-NRP وجود دارد.”

TA-NRP در حال حاضر فقط در ایالات متحده و اسپانیا استفاده می شود. در کانادا، ریه های اهداکننده DCD از بدن خارج می شوند و در خارج از بدن (ex vivo) در یک دستگاه پرفیوژن می شوند. پرفیوژن ماشینی، که به تیم جراحی کنترل مایعات مورد استفاده برای پرفیوژن ریه ها را می دهد، برای برنامه پیوند ریه تورنتو بسیار موفق بوده است.

دکتر کشاوجی گفت: ما بزرگترین برنامه پیوند ریه در جهان را داریم. ما از 40 درصد ریه های DCD استفاده می کنیم، در حالی که ایالات متحده تنها از 4 درصد استفاده می کند.

برخلاف پرفیوژن ماشینی که به راحتی در سراسر جهان در دسترس نیست، دکتر کاتارینو گفت که TA-NRP تکنیکی است که هر کسی می تواند از آن استفاده کند.

وی گفت: با استفاده از TA-NRP، ما همچنین می‌خواهیم انتقال اکسیژن در ریه‌ها را اندازه‌گیری کنیم که این شاخص بسیار خوبی از کیفیت ریه‌های اهداکننده است. توانایی انجام این ارزیابی عملکردی یکی از مزایای بزرگ آن است.

دکتر کاتارینو گفت داده هایی وجود دارد که نشان می دهد نتایج به دنبال TA-NRP برای ریه های DCD بسیار خوب است.

وی گفت: TA-NRP راهی برای رساندن ریه های بیشتر به بیمارانی است که به آنها نیاز دارند. DCD 32 درصد از کل اهداکنندگان عضو در ایالات متحده در سال 2022 بود و این مسیر رو به افزایش است.

ISHLT یک کارگروه راه اندازی کرده است تا بیانیه ای را ارائه کند که بهترین شواهد و رویه های موجود را برای NRP خلاصه می کند، از جمله طرح موضوعات، نگرانی ها و زمینه هایی برای تحقیقات آینده.

ارائه شده توسط انجمن بین المللی پیوند قلب و ریه

نقل قول: آیا پرفیوژن منطقه ای نورموترمیک می تواند تعداد بیماران دریافت کننده پیوند ریه را افزایش دهد؟ (2024، 12 آوریل) در 12 آوریل 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-04-normothermic-regional-perfusion-patients-lung.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.