ابزار پیش بینی برای تعیین مزایای درمان سرطان خون توسعه یافته است


ابزار پیش بینی برای تعیین مزایای درمان سرطان خون توسعه یافته است

ابزار پیش بینی برای تعیین مزایای درمان سرطان خون توسعه یافته است. اعتبار: Kite_rin/Shutterstock

از زمان معرفی آن در سال 2015، یک ابزار پیش‌بینی توسعه‌یافته توسط انجمن اروپایی آنکولوژی پزشکی (ESMO) در ارزیابی مزایای بالینی درمان‌های جدید سرطان در سراسر جهان پشتیبانی می‌کند. با این حال، نسخه‌های موجود قبلی برای استفاده در بیماری‌های بدخیم خون، مانند انواع مختلف لوسمی یا لنفوم، نامناسب بودند.

اما اکنون این شکاف پر شده است: یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی با نویسنده اصلی MedUni Vienna موفق به ایجاد ابزاری برای پیش‌بینی درمان‌های سرطان خون شده‌اند. این مطالعه به تازگی در مجله منتشر شده است Annals of Oncology.

در تحقیقات خود، نویسنده اول باربارا کیزوتر از بخش سرطان شناسی در بخش پزشکی MedUni وین و یک تیم علمی بین المللی از ابزاری استفاده کردند که در سال 2015 معرفی شد تا فواید بالینی درمان های جدید سرطان را تعیین کنند. این مقیاس که به مقیاس ESMO-Magnitude of Clinical Benefit Scale (EMSO-MCBS) معروف است، توسط انجمن اروپایی آنکولوژی پزشکی توسعه داده شد و در سال 2017 بازنگری شد.

تا به امروز هنوز در بین متخصصان به عنوان بهترین ابزار معتبر برای ارزیابی مزایای بالینی بالقوه درمان‌های سرطان جدید شناخته می‌شود و به طور گسترده در سطح بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارزیابی با کمک یک الگوریتم معتبر انجام می شود. علاوه بر داده های بقا و پاسخ درمانی، عوارض جانبی و سایر اثرات نامطلوب بالقوه بر کیفیت زندگی بیماران نیز ثبت شده است. هدف، ارائه یک ارزیابی شفاف است که نشان می‌دهد کدام درمان‌های جدید باید در سریع‌ترین زمان ممکن وارد عمل بالینی معمول شوند.

از بین بردن نابرابری در مراقبت از سرطان

تا پیش از این، نسخه‌های آزمایش‌شده ESMO-MCBS تنها برای استفاده همراه با تومورهای جامد مانند سرطان ریه، کبد، سینه، پروستات، کولورکتال و پوست در دسترس بود. این موارد حدود 90 درصد موارد را تشکیل می دهند و بزرگترین گروه سرطان ها را تشکیل می دهند. Kiesewetter اظهار داشت: «با توجه به توسعه بسیار سریع درمان‌های جدید متعدد، که برای درمان بدخیمی‌های هماتولوژیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، ما احساس کردیم که نیاز فوری برای توسعه نسخه‌ای وجود دارد که می‌تواند به طور خاص برای این نوع سرطان استفاده شود.» توضیح نقطه عزیمت پشت تحقیق

نیاز به نسخه جداگانه ای از ESMO-MCBS برای سرطان های خون نشان دهنده این واقعیت است که تفاوت های قابل توجهی بین رفتار بیماری های خونی و تومورهای جامد وجود دارد. یک مطالعه آزمایشی که در سال 2020 منتشر شد، عواملی را شناسایی کرد که قبل از استفاده مناسب از ESMO-MCBS برای بیماری‌های هماتولوژیک به تغییرات خاصی نیاز داشتند. اینها اکنون در نسخه نهایی ابزار پیش‌بینی ESMO-MCBS:H گنجانده شده‌اند و آن را برای همه بدخیمی‌های اصلی هماتولوژیک قابل استفاده است.

مقیاس هماتولوژی اکنون برای استفاده فوری آماده است و از دستیابی به هدف مشترک انجمن های انکولوژی و هماتولوژی اروپا برای شناسایی درمان های جدید که مزایای درمانی عمده ای برای بیماران ارائه می دهد حمایت می کند. نگرانی مهم دیگر حذف نابرابری ها در درمان سرطان است. Kiesewetter افزود: بیماران در اروپا از طریق ارزیابی عینی.

ابزار پیش‌بینی توسعه‌یافته و تأیید شده در این مطالعه (ESMO-MCBS:H v1.0) شکافی را در مورد تعیین کمیت قابل اعتماد از مزایای داروهای جدید سرطان پر می‌کند، در نقطه عطفی دیگری که محققان در مراقبت‌های بهبود یافته از بیماران سرطانی به آن دست یافته‌اند. اروپا

اطلاعات بیشتر:
B. Kiesewetter و همکاران، ESMO-Magnitude of Clinical Benefit Scale برای بدخیمی های خونی (ESMO-MCBS:H) نسخه 1.0، Annals of Oncology (2023). DOI: 10.1016/j.annonc.2023.06.002

ارائه شده توسط دانشگاه پزشکی وین

نقل قول: ابزار پیش‌بینی توسعه‌یافته برای تعیین مزایای درمان سرطان خون (2023، 20 ژوئن) در 20 ژوئن 2023 از https://medicalxpress.com/news/2023-06-tool-benefit-blood-cancer-treatment.html بازیابی شده است.

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.