انتقال پری ناتال HIV می تواند منجر به نقص شناختی شود


اچ‌آی‌وی

تصویر میکروسکوپی از یک سلول T آلوده به HIV. اعتبار: NIAID

بر اساس تجزیه و تحلیل دقیق 35 مطالعه انجام شده توسط دانشمندان علوم اعصاب مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون، انتقال پری ناتال HIV به نوزادان با نقایص شناختی جدی با رشد کودکان همراه است. این یافته به شناسایی مناطق جغرافیایی و عواملی که ممکن است برای پیامدهای رشد مغز مرتبط با عفونت HIV پری ناتال مهم باشند کمک می کند: انتقال HIV از مادر به کودک در دوران بارداری، زایمان و زایمان، یا شیردهی.

یافته ها در پزشکی الکترونیکی.

بیشتر به دلیل پیشرفت در درمان های ضد رتروویروسی، ایدز، که توسط عفونت HIV ایجاد می شود، تا حد زیادی به یک بیماری مزمن تبدیل شده است تا یک وضعیت تهدید کننده زندگی. در سراسر جهان، نزدیک به 3 میلیون کودک و نوجوان با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند و سالانه بیش از 300000 عفونت HIV جدید رخ می‌دهد.

دکتر شیونگ جیانگ، نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید: «علیرغم دستیابی به نرخ انتقال اچ‌آی‌وی پری ناتال کمتر از یک درصد، ایالات متحده همچنان با نابرابری‌های نژادی و قومی در عفونت HIV پری ناتال مواجه است که نیاز به تعهد مداوم برای از بین بردن آنها دارد. ، دانشیار گروه علوم اعصاب در مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون.

حتی نگران‌کننده‌تر، شکاف‌های موجود در تشخیص و درمان عفونت HIV پری ناتال در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​است که نتیجه نابرابری در دسترسی به مراقبت، تهیه داروهای ضدرتروویروسی، سرکوب غیربهینه ویروسی به‌ویژه در کودکان خردسال و نرخ‌های بالا است. بیماری‌های همراه مهم مانند سل و سوء تغذیه.»

برای درک بهتر تأثیر بیماری HIV در دوران بارداری بر رشد شناختی، در یک مطالعه متاآنالیز که توسط سوفیا دهمانی، دانشجوی سال سوم پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه جورج تاون رهبری شد، محققان نتایج نزدیک به سه ده مطالعه را تجزیه و تحلیل کردند. بین سال های 2012 تا 2023 منتشر شد که شامل بیش از 4000 فرد مبتلا به HIV در دوران بارداری، بیش از 2300 فرد در معرض HIV اما غیر آلوده و نزدیک به 2500 فرد غیر آلوده به HIV بود. محققان تجزیه و تحلیل شناختی خود را بر اساس نمرات عصبی کودکان زمانی که به میانگین سنی حدود 11 سال رسیدند، استوار کردند.

این مطالعه بر نمرات آزمون از سه حوزه شناختی متمرکز بود که به شدت با یکدیگر مرتبط هستند و نقش‌های مهمی در رشد کودکی دارند: عملکرد اجرایی که برنامه‌ها، راه‌حل‌هایی برای مشکلات ایجاد می‌کند و ساختارهایی را سازمان‌دهی می‌کند که اقدامات آینده را هدایت می‌کند. حافظه کاری، که نحوه پردازش، استفاده و به خاطر سپردن اطلاعات به صورت روزانه است. و سرعتی که شخص با آن اطلاعات را پردازش می کند.

در مقایسه با دو گروه غیر آلوده، کودکان و نوجوانان مبتلا به HIV در حین زایمان دارای اختلالات قابل توجهی در سرعت پردازش بودند (نمره “هج” 0.64-، که در آن -.2 یک اثر کوچک است، -.5 یک اثر متوسط ​​و -. 8 یک اثر بزرگ)، حافظه کاری (-.69) و عملکرد اجرایی (-.35) است. تحلیل‌های اضافی نشان می‌دهد که کسری سرعت پردازش با درآمد ناخالص ملی سرانه (GNI) یک کشور همبستگی منفی دارد – به عبارت دیگر، هرچه GNI سرانه آن کشور کمتر باشد، بر سرعت پردازش افراد مبتلا به HIV پری ناتال که زندگی می‌کنند تأثیر شدیدتری می‌گذارد. در آن کشور

جیانگ می‌گوید: «راه‌های زیادی برای کمک به کودکان و نوجوانان مبتلا به HIV برای دریافت آموزش با کیفیت بالا وجود دارد تا بتوانند زندگی سازنده و مستقلی داشته باشند». «معرفی برنامه‌های آموزشی دوران کودکی، تسهیلات تحصیلی که به موجب آن معلمان زمان بیشتری را در طول امتحانات برای کاهش سرعت پردازش در نظر می‌گیرند، و برنامه‌های آموزشی مراقب می‌تواند به بهبود نتایج بلندمدت شناختی و عملکردی این کودکان و نوجوانان کمک کند.»

محققان می گویند که یک جهت آینده در این زمینه تشویق مطالعات بهتر و بزرگتر در مورد HIV پری ناتال در کشورهای بیشتری است تا متخصصان نیازی به ترکیب چندین مطالعه کوچکتر برای تجزیه و تحلیل خود نداشته باشند. آنها می گویند که این امر مستلزم تلاش های مشترک سازمان بهداشت جهانی، سازمان ملل و دولت های کشورهای کم درآمد تا متوسط ​​و همچنین کشورهای پردرآمد است.

اطلاعات بیشتر:
اختلال شناختی در کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری HIV پری ناتال در دوران ART: یک مقاله متاآنالیز (متاآنالیز)، پزشکی الکترونیکی (2024).

ارائه شده توسط مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون

نقل قول: انتقال پری ناتال HIV می تواند منجر به نقص های شناختی شود (2024، 23 آوریل) بازیابی شده در 23 آوریل 2024 از https://medicalxpress.com/news/2024-04-perinatal-transmission-hiv-cognitive-deficits.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. به غیر از هرگونه معامله منصفانه به منظور مطالعه یا تحقیق خصوصی، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تکثیر نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.