با مهمترین بیماری ها و آفات طالبی آشنا شوید


اگر کشاورز هستید و یا به کشاورزی علاقمند می باشید، بهتر است بدانید که رهایی از ابتلای گیاه به آفات طالبی وجود ندارد. برای دور سازی گیاه طالبی از آفات چه اقداماتی را باید انجام داد؟ در صورت ابتلا آیا از بین بردن آن ها با مشکل همراه می شود؟! به شما دوستان عزیز مجله توصیه می شود که برای آگاهی بیشتر مقاله نوشته شده زیر را دنبال نمایید.

کشاورزی هر محصولی نیاز به نگه داری خاصی دارد که در هر کدام متفاوت است. اگر تمامی نکات لازم رعایت نشود، آفات و بیماری ها شروع به حمله کردن بخش های متنوع گیاه می کنند در نتیجه بیشترین خسارت به کشاورز وارد می شود. پس از کشاورزان عزیز خواهش می کنیم که برای برداشت عالی و با کیفیت محصولات خود توجه بیشتری به روی آن ها داشته باشند.

انواع آفات و بیماری های طالبی

آفات و بیماری های طالبی

یکی از مهم ترین بیماری های طالبی ویروس موزائیک خیار (CMV) است که تا زمان حال آسیب های زیادی را به بار آورده است. آشکار شدن این بیماری به صورتی است که اگر در مرحله ۲ تا ۴ برگی بوته آلوده به این ویروس شود، رشد آن تماما متوقف می شود و اگر بوته در مرحله ۸ تا ۱۰ برگی آلوده شود، بوته به هم پیچیده و دیگر میوه ای نمی دهد. اگر بوته هنگام ابتلا به این بیماری رشد کافی ای داشته باشد، میوه های آن کوچک تر، کم وزن تر و بی مزه تر از میوه های سالم خواهند بود.

اما چگونه می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد؟!
برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید منابع اولیه آلودگی چون علف های هرز و ویروس ها را برای شیوع بیماری کاهش داد.
سم پاشی حشرات مکنده نیز برای جلوگیری از انتقال بیماری به بوته های سالم کاملا گزینه درستی است.

ویروس موزائیک کدو (SqMV) نیز موجب کاهش فعالیت میوه طالبی و رسیدن دیرهنگام این میوه می شود اما باید گفت که هیچ اثری به روی وزن، اندازه و کیفیت غذایی وارد نمی کند.
نشانه های این بیماری به صورتی است که رگبرگ های کمی روشن دچار لکه های زرد می شوند حتی برخی برگ ها ظاهری زشت به خود می گیرند.

شیوه پیشگیری از بروز این بیماری موزائیک کدو استفاده از بذر سالم،
حذف میزبان های ویروس و مبارزه با سوسک های ناقل می باشد.

بیماری قارچی پژمردگی فوزاریومی نیز در تمام مراحل رشد می تواند به گیاهان حمله کند
نشانه های بروز این بیماری روی بوته مشابه با نشانه های مرگ گیاهچه و پوسیدگی ریشه است
در حالت کلی نیز موجب انسداد آوند ها و پژمرده شدن بوته خواهد شد.
یکی از روش های موثر جلوگیری از این بیماری استفاده از ارقام مقاوم می باشد.

از جمله بیماری های قارچی که تهدید سختی برای رشد میوه طالبی به شمار می آیند آنتراکنوز است، سفیدکی سطحی یا حقیقی و همچنین سفیدک داخلی یا دروغی که نمی توان از خطر ابتلا به آن ها چشم پوشی کرد.

از آفات مهم و خسارت را در پرورش طالبی نیز می توان به مگس خربزه، مگس جالیز و شته جالیز اشاره کرد.

جلوگیری از حمله آفات به طالبی

در پایان به شما همراهان عزیز توصیه می شود که برای آگاهی بیشتر از موضوعات لینک های آفات کلم بروکلی، آفات توت فرنگی و انواع آفات هندوانه را کلیک نمایید.

منبع :

برچسب :



Source link